Trwa ładowanie...
d1z3iez

DK6

Najnowsze informacje
Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Źródło: Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

DK6 to droga krajowa, która zaczyna się na polsko-niemieckiej granicy i wiedzie wzdłuż prawie całego wybrzeża Morza Bałtyckiego.

DK6 – opis trasy

Droga krajowa nr 6 startuje w Kołbaskowie (powiat policki), w której znajduje się przejście graniczne z Niemcami. Koniec "szóstki" jest zlokalizowany z kolei w Rusocinie, osadzie położonej około 20 km od Gdańska. Poza tym ważnymi dla przebiegu DK6 miejscowościami są:

  • Szczecin;
  • Płoty;
  • Karlino;
  • Koszalin;
  • Sławno;
  • Lębork;
  • Wejherowo;
  • Rumia;
  • Gdynia;
  • Gdańsk;
  • Pruszcz Gdański.

Ciekawy jest fakt, że chociaż długość DK6 wynosi sporo, bo 351 km, to ta trasa przebiega tylko przez dwa województwa – zachodniopomorskie oraz pomorskie.

Mimo że długość DK6 wynosi sporo, bo 351 km, to ta trasa przebiega tylko przez dwa województwa Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Mimo że długość DK6 wynosi sporo, bo 351 km, to ta trasa przebiega tylko przez dwa województwaŹródło: Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0, fot: Miko101, Moder978

DK6 – przebudowa

Najważniejszą funkcją drogi krajowej nr 6 jest zapewnienie sprawnej komunikacji pomiędzy Szczecinem, a nawet całą aglomeracją szczecińską, i Trójmiastem. Między innymi w tym celu DK6 na odcinku Kołbaskowo – węzeł Rzęśnica stopniowo zyskuje status autostrady A6, zaś pomiędzy Gdynią i Rusocinem – drogi ekspresowej S6. Inna sprawa, że są to trasy w budowie: A6 zostanie w całości oddana prawdopodobnie w połowie 2020 r. a S6 – być może – w 2021 r. (stan na październik 2017 r.).

Jeśli chodzi o najbliższe plany dotyczące przebudowy DK nr 6, to w 2019 r. kierowcy powinni doczekać się zmodernizowanego 25-kilometrowego odcinka tej arterii biegnącego od Goleniowa do Koszalina. Po remoncie ta część krajowej "szóstki" zyska status drogi ekspresowej.

Jeszcze wcześniej, bo w lipcu 2018 r., gotowa powinna być już obwodnica Sianowa i Koszalina o długości około 20 km. Co ciekawe prace przy jej powstaniu są przeprowadzane prawie bez naruszania równoległego do niej odcinka DK6, do którego dobudowane zostanie raptem jedno skrzyżowanie.

DK6 – ceny

Tylko pomiędzy miejscowością Gościcino (od skrzyżowania z drogą gminną nr 129052G) i granicą Gdyni kierowcy zapłacą za korzystanie z DK6 (stan na październik 2017 r.). I to nie wszyscy, bo zwolnione z opłat są osoby prowadzące motocykle i pojazdy samochodowe, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza wartości 3,5 tony.

Cięższe środki transportu na drodze krajowej nr 6 będą rozliczane nie tylko z tego, ile dokładnie wynosi ich DMC, ale również z tego, którą normę emisji spalin spełniają. Podróż po DK6 bardziej opłaci się bowiem kierowcom, których pojazdy są w stanie sprostać nowszym normom (np. EURO5 i wyższym), w wyniku czego mniej zanieczyszczają powietrze.

Tak wygląda rozpiska opłat i objętych nimi środków transportu na drodze krajowej nr 6 (stan na październik 2017 r.):

  • pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5-12 t i wszystkie autobusy: 0,16 - 0,32 zł/km;
  • pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t: 0,21 - 0,42 zł/km.

Do przeprowadzania transakcji na DK6 wykorzystuje się urządzenie pokładowe viaAUTO, gdyż możliwa jest jedynie elektroniczna płatność. Umieszczone na przedniej szybie viaAUTO przesyła wszystkie istotne informacje dotyczące danego pojazdu (takie jak m.in. wspomniana norma emisji spalin i DMC), na podstawie których ustalana jest właściwa stawka, mnożona przez liczbę przejechanych drogą krajową nr 6 kilometrów.

Inne stawki wprowadzono na włączonych do przebiegu DK6 drodze ekspresowej S6 i autostradzie A6.

d1z3iez

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1z3iez
d1z3iez
d1z3iez
Więcej tematów
d1z3iez