A1
A1 jest jedyną autostradą, która łączy północną i południową część Polski (mającą południkowy przebieg). Długość autostrady A1, po całkowitym zakończeniu jej budowy, wyniesie około 570 km.
A1 – opis trasy
Autostrada A1 startuje w Rusocinie pod Gdańskiem, skąd biegnie cały czas w dół mapy kraju, aż do miejscowości Gorzyczki, w której znajduje się przejście graniczne z Czechami. Droga A1 stanowi łącznik pomiędzy wieloma ważnymi punktami, takimi jak Trójmiasto, Toruń, Łódź, Częstochowa i Górny Śląsk (zwłaszcza Gliwice).
W sumie autostrada A1 biegnie przez 5 województw: od pomorskiego, przez kujawsko-pomorskie, mazowieckie i łódzkie, aż po śląskie.
A1 – kiedy zostanie oddana?
Odcinkiem, którego powstanie zakończy budowę autostrady A1, będzie ten pomiędzy Tuszynem i Rząsawą (okolice Częstochowy), uchodzący aktualnie za część drogi krajowej nr 1. Jeśli prace drogowców na tym fragmencie A1 przebiegną zgodnie z planem, kierowcy zaczną po nim jeździć w 2022 r.
Około trzy lata wcześniej zakończy się budowa autostrady A1 od Częstochowy do Pyrzowic. Odnośnie tego odcinka A1 ustalono już nawet konkretny termin otwarcia – ma być nim 17 czerwca 2019 r. Kilka miesięcy przed udostępnieniem tej drogi, prawdopodobnie w marcu, kierowcy doczekają się obwodnicy Częstochowy, która również znajdzie się w ciągu komunikacyjnym autostrady A1.
A1 – opłaty
Trasą A1 administrują dwa podmioty: na odcinku pomiędzy Rusocinem a Czerniewicami (Nową Wsią) jest nią koncesjonariusz, prywatne przedsiębiorstwo, natomiast pozostałą częścią tej drogi zarządza firma podlegająca Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
W związku z tym różne są regulacje dotyczące opłat na autostradzie A1. Tam, gdzie arteria A1 jest zarządzana na zasadzie koncesji, za podróż nią zapłacą wszyscy kierowcy, a wysokość stawki jest uzależniona od rodzaju pojazdu (konkretnie od liczby jego osi oraz od tego, czy posiada on przyczepę).
Standardowe ceny na autostradzie A1 od Rusocina do Czerniewic wynoszą od 16 groszy netto za kilometr (pojazdy dwuosiowe) do 38 groszy (duże samochody ciężarowe). Jednak największy koszt za przejazd tym odcinkiem trasy A1 – mianowicie 1,6 zł/km – poniosą osoby kierujące środkami transportu o niestandardowych parametrach, czyli takich, które nie zostały uwzględnione w regulaminie (stan na październik 2017 r.).
Z kolei z tych fragmentów autostrady A1, które podlegają GDDKiA, za darmo skorzystają osoby prowadzące pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) wynoszącej 3,5 tony lub mniej. Natomiast kierowcy ponad 3,5-tonowych środków transportu, jak również wszystkich autobusów, podlegają opłatom na drodze A1 pomiędzy (stan na październik 2017 r.):
- węzłami: Toruń Południe - Piotrków Trybunalski Południe;
- węzłem Pyrzowice i przejściem granicznym w Gorzyczkach.
Cennik na powyższych odcinkach autostrady A1 jest ustalany w oparciu o trzy informacje: przejechany dystans, DMC (lub rodzaj) pojazdu i normę emisji spalin. W przypadku normy emisji spalin najlepiej na A1 zostaną potraktowani ci kierowcy, których pojazdy spełniają co najmniej standard EURO5. Natomiast osoby prowadzące najmniej ekologiczne środki transportu (dostosowane do normy EURO2 lub niższej), zapłacą za przejazd autostradą A1 najwyższą sumę.
W tej części drogi A1, która podlega GDDKiA, obowiązują następujące ceny (stan na październik 2017 r.):
- od 20 do 40 gr/km dla środków transportu o DMC w przedziale 3,5-12 t i autobusów bez względu na ich masę;
- od 27 do 53 gr/km dla środków transportu o masie całkowitej przekraczającej 12 t.
Na odcinku A1 Czerniewice – Gorzyczki można dokonywać jedynie elektronicznych transakcji. W tym celu wykorzystywane jest viaAUTO, czyli urządzenie pokładowe, które komunikuje się z przydrożnymi bramkami ustawionymi na autostradzie A1, wysyłając im dane na temat konkretnego pojazdu. Dopiero na tej podstawie możliwe jest pobranie opłaty od kierowcy.
Komentarze