VOLKSWAGEN Garbus
Marka |
Volkswagen Typ 1, powszechnie znany jako Volkswagen Garbus (ang. - Volkswagen Beetle), to legendarny samochd osobowy, zaliczany do segmentu C. Koncepcja i zaoenia tego auta miay na celu zmotoryzowa Niemcy. Hitler zatrudni do tego zadania modego Ferdynanda Porsche. Auto zrodzio si jednak w atmosferze skandalu, bowiem zaproponowany w 1935 roku projekt KdF-Wagen by podkradzion i zmienion wizj czeskiej Tatry T97. Czeski projektant, Hans Ledwinka, wytoczy nawet Ferdinandowi Porsche proces, przegra go jednak po aneksji Czechosowacji przez Hitlera, a dodatkowo cakowicie wstrzymano produkcj Tatry T97. "Garbus" zadebiutowa w 1938 roku, a jego produkcja trwaa a do 2003 roku! Powstao 21 529 464 egzemplarzy. Garbus jest najduej i najliczniej produkowanym modelem samochodu osobowego w historii motoryzacji. Wikszo powstaa w Niemczech - 15.444.858 sztuk, reszta, czyli okoo 3.350.000 sztuk, powstao w Brazylii. Pomimo tego, e auto zaprezentowano ju w 1938 roku, to prawdziwa masowa produkcja rozpocza si dopiero po zakoczeniu
II Wojny wiatowej, od 1945 roku. Nazwa brzmi Volkswagen Typ 1, a sprzedawany by rwnie po prostu jako - "Volkswagen". Wraz z upywajcym czasem, wielokrotnie zmieniano, usprawniano i modyfikowano technologi "Garbusa", cho stylistycznie pozostawa wierny pierwowzorowi. Pniejsze modele nosiy rne nazwy, w tym: VW 1200, 1300, 1500, 1302 lub 1303. W Niemczech nazywany by Kfer i zreszt pod tak nazw w pniejszym okresie by sprzedawany. Na pozostaych rynkach obowizywaa take nazwa Volkswagen Beetle. Niezalenie od rocznika, "Garbus" zawsze posiada charakterystyczn sylwetk, silnik umieszczony z tyu oraz napdzane koa tylne. Wystpowa jako kabriolet oraz w tradycyjnej wersji zamknitej. W 1974 roku Volkswagen przedstawi nowoczesnego, przednionapdowego Golfa Mk I, ktry sta si nastpc "Garbusa", jednak produkcji tego drugiego nie zakoczono a do 2003 roku, kiedy to z meksykaskiej tamy zjecha ostatni egzemplarz o numerze 21529464.