Potężny turystyczny naked. Debiutuje KTM 1290 Super Duke GT 

KTM zaprezentował model 1290 Super Duke GT, czyli taką wersję tego motocykla, jakiej jeszcze nie było. Jest to naked konfiguracji turystycznej – prócz kilku przydatnych dodatków ma on też inaczej zestrojony silnik.

KTM 1290 Super Duke GTKTM 1290 Super Duke GT
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | KTM
Szymon Jasina

KTM wpadł we własną pułapkę. Jak tu zrobić motocykl sportowo-turystyczny, nie mając w ofercie mocnych maszyn sportowych? Szef austriackiej marki twierdzi, że miejsce takich motocykli jest na torze i KTM nie będzie ich oferować (choć plotki mówią, że niedługo może coś się w tej materii zmienić). Z drugiej strony ma w ofercie piekielnie mocny model 1290 Super Duke R, który tak naprawdę jest ekstremalnym sportowym motocyklem, ale bez owiewek. I tak właśnie powstała jego wersja GT.

KTM 1290 Super Duke GT to turystyczny naked. Otrzymał on boczne kufry i szybę. Nadal nie ma za to owiewek. Na pewno będzie ich brakować przy porównaniu z konkurencją, ale z drugiej strony w praktycznie przecież naprawdę wielu motocyklistów doposaża swoje nakedy właśnie tak, jak ma to miejsce w przypadku nowego KTM-a i bez problemu wykorzystuje je do dalszych wyjazdów.

KTM 1290 Super Duke GT
KTM 1290 Super Duke GT © Materiały prasowe | KTM

Druga ważna zmiana objęła napęd. KTM 1290 Super Duke GT ma ten sam dwucylindrowy, widlasty silnik o pojemności 1301 cm3 co odmiana R, jednak został on inaczej zestrojony. Jego moc spadła o 5 KM do 175 KM, ale dzięki temu udało się poprawić przebieg momentu obrotowego, a nawet o 1 Nm podbić jego maksymalną wartość do 141 Nm.

KTM 1290 Super Duke GT będzie też miał nowy 7-calowy wyświetlacz. Jest to o tyle ważne, że ma on nowy system nawigacji. Trasę będzie można wprowadzić za pomocą aplikacji na smartfonie. Co ważne, będzie ona mogła być dostępna również offline, gdy pojedzie się w miejsce bez sygnału sieci komórkowej lub za granicę.

KTM 1290 Super Duke GT
KTM 1290 Super Duke GT © Materiały prasowe | KTM

Półaktywne zawieszenie WP Apex w modelu 1290 Super Duke GT ma zmienione działanie. Oprogramowanie sterujące tylnym amortyzatorem zostało dostosowane tak, aby lepiej sprawdzało się przy długich podróżach. Można je ustawić w jednym z czterech trybów, w zależności od tego, czy kierowca jedzie sam, ma pasażera, ma bagaż lub ma zarówno pasażera, jak i bagaż.

Odpowiedni zasięg turystycznego nakeda zapewnia zbiornik paliwa o pojemności 23 l. KTM 1290 Super Duke GT oczywiście czerpie też korzyści z niedawnych usprawnień modelu R. Oznacza to m.in. nowe felgi, które zapewniają o 1 kg mniejszą masę nieresorowaną niż wcześniej.

KTM 1290 Super Duke GT
KTM 1290 Super Duke GT © Materiały prasowe | KTM
KTM 1290 Super Duke GT
KTM 1290 Super Duke GT © Materiały prasowe | KTM
KTM 1290 Super Duke GT
KTM 1290 Super Duke GT © Materiały prasowe | KTM

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę