Trwa ładowanie...
lifting
22-06-2017 11:12

Peugeot 308: subtelne zmiany

Samochody kompaktowe nie są już tak popularne jak niegdyś, ale nie oznacza to, że można pozwolić sobie na odstawanie od konkurencji. Wie o tym Peugeot, który odświeżył właśnie swoją propozycję w segmencie C - model 308.

Peugeot 308: subtelne zmianyŹródło: WP.PL, fot: Tomasz Budzik
dc3xtjh
dc3xtjh

Bez ekstrawagancji

Od lat Francuzi uchodzą za estetów i dotyczy to również motoryzacji. W przypadku Peugeota 308 nie ma na co narzekać. Model, który w 2014 roku został europejskim samochodem roku, wciąż może uchodzić za atrakcyjny. Nic więc dziwnego w tym, że styliści znad Sekwany postanowili ograniczyć się do ingerencji kosmetycznych.

Odświeżone 308 w większym stopniu przypomina swojego uterenowionego krewniaka, czyli model 3008, albo większego SUV-a, jakim jest model 5008. Chodzi tu przede wszystkim o nowy wygląd osłony chłodnicy, która została umieszczona niemal pionowo. Zmieniono wzór reflektorów, a lepiej wyposażone wersje 308 otrzymują przednie światła LED. Tylne światła diodowe są w standardzie. Skrócono również przedni i tylny nawis, dzięki czemu samochód wydaje się bardziej zwarty. Na wyposażeniu odmłodzonego Peugeota znalazły się również trzy nowe wzory aluminiowych obręczy.

Ciekawostką jest zmiana kształtu osłony wlewu paliwa. Do tej pory była ona okrągła, teraz zbliżona jest do prostokąta. Wiąże się to z koniecznością umieszczenia obok wlewu paliwa zaworu umożliwiającego uzupełnianie płynu AdBlue, którego wymagają niektóre silniki modelu 308.

Wnętrze Peugeota również nie zostało objęte rewolucją. Utrzymano koncepcję bardzo małej kierownicy i zegarów, na które patrzy się ponad jej wieńcem. To już wizytówka francuskiej marki, która przysparza jej tylu miłośników co zagorzałych wrogów - kwestia gustu i proporcji ciała. Zwieńczeniem środkowej konsoli jest dotykowy ekran o przekątnej 9,7 cala. Urządzenie działa precyzyjnie i pozwala na sprawne posługiwanie się nowym systemem nawigacji.

dc3xtjh

Nowości pod maską

W przypadku Peugeota 308 lifting dotyczy przede wszystkim tego, czego na pierwszy rzut oka nie widać. Francuzi postawili na niską emisję i nie rezygnują z jednostek wysokoprężnych. Choć w Europie widać początek tendencji odwrotu od oleju napędowego, to zdaniem Peugeota jest jeszcze za wcześnie, by lekką ręką odrzucać ten kawałek tortu. Wraz z odświeżeniem kompaktu pojawił się nowy silnik Diesla, który z czasem zastąpi doskonale znany silnik o pojemności 1,6 l.

Jednostka BlueHDi 130 powstała nie tyle wskutek dowsizingu, co optymalizacji. Pojemność 1560 cm sześciennych zastąpiono 1499 centymetrami sześciennymi. Zdaniem producenta dzięki nowym rozwiązaniom jednostka może jednak pochwalić się o 10 proc. lepszymi parametrami i o 4 proc. niższą konsumpcją paliwa niż starsza konstrukcja. Moc silnika to 130 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 300 Nm. Motor spełnia normę Euro 6c, która zacznie obowiązywać w 2020 roku. Peugeot nie podaje jeszcze katalogowego spalania tej jednostki. Testowane przez nas auto, w którym silnik BlueHDi 130 współpracował z ręczną, sześciobiegową skrzynią, spaliło 6,1 l/100 km. Poruszaliśmy się jednak po górach.

Nowością w Peugeocie 308 jest również ośmiobiegowa automatyczna skrzynia EAT8. Zapożyczony od japońskiego Aisina podzespół parowany jest z najmocniejszym dieslem o pojemności dwóch litrów i mocy 180 KM.

Zwolennicy jednostek benzynowych będą mogli wyciągnąć rękę po *nowy silnik PureTech 130 S&S. Motor o pojemności 1,2 l *dysponuje bezpośrednim wtryskiem paliwa i sondą lambda nowej generacji, która zapewniać ma bardziej optymalne warunki spalania. Zadbano też o środowisko. Silnik wyposażono w GPF, czyli filtr cząstek stałych zaprojektowany z myślą o jednostkach benzynowych. Z silnikiem parowana będzie nowa, sześciobiegowa skrzynia manualna. Francuzom udało się ją zmniejszyć na tyle, że pod względem masy i wymiarów jest porównywalna z przekładnią pięciobiegową. Peugeota 308 z takim zestawem będzie można kupić pod koniec roku.

dc3xtjh

Nowoczesność

W odświeżonym Peugeocie 308 nie mogło zabraknąć również nowinek elektronicznych. Środkowy ekran może obsługiwać nową nawigację opracowaną przez firmę TomTom. Mechanizm modyfikuje trasę w zależności od informacji dotyczących natężenia ruchu, może być obsługiwany głosowo, a także wyświetla najbliższe stacje paliw wraz z obowiązującymi na nich cenami. Funkcja Mirror Screen pozwala na połączenie samochodowego systemu multimedialnego z telefonem działającym na oprogramowaniu Apple lub Androidzie.

Odświeżone 308 można również wyposażyć w szereg systemów aktywnego bezpieczeństwa. Układ zapobiegania kolizjom zatrzyma samochód, lub zmniejszy jego prędkość, przed innym autem lub pieszym. System działa przy prędkościach od 5 do 140 km/h, a w przypadku pieszych do 60 km/h. Auto może również posiadać system utrzymywania pojazdu w pasie ruchu, który skoryguje tor jazdy, jeśli kierowca zbliży się do linii pasa bez uprzedniego włączenia kierunkowskazu. W praktyce system nie zadziała, jeśli jakość oznakowania poziomego nie prezentuje się wzorcowo. Wśród opcji dostępny jest również ogranicznik prędkości, który nie pozwoli przyspieszyć ponad zadany limit.

Perspektywy lwa

Odświeżony Peugeot 308 to ciekawa propozycja, która wprowadza nieco urozmaicenia w segmencie C. Samochód prezentuje się bardzo dobrze i właśnie harmonia projektu karoserii, wraz z nietypową, małą kierownicą, może być jednym z głównych atutów tego modelu. Francuski kompakt prowadzi się zwinnie i jest wygodny, a kierowca otoczony jest materiałami o dobrej jakości i czasami nieco gorszym spasowaniu. Przeszkadzać mogą małe niedogodności, jak na przykład odrobinę za długi lewarek zmiany biegów w przypadku skrzyni manualnej, a kanapa nie zaskakuje przestronnością. Do dyspozycji mamy jednak przyzwoity bagażnik o pojemności 420 l.

dc3xtjh

Na rok 2019 Peugeot zapowiada ekologiczną ofensywę. W ofercie mają wówczas pojawić się auta hybrydowe, plug-in oraz elektryczne. Póki co odświeżony model 308 musi przekonywać do siebie przy pomocy napędów konwencjonalnych. Zadanie nie będzie łatwe, bo kompaktowy Peugeot, który w gamie PSA ma być marką o charakterze nieco bardziej ekskluzywnym, będzie musiał rywalizować ze świetnie sprzedającym się Oplem Astrą, odwiecznym niemieckim rywalem, czyli Volkswagenem Golfem czy nową generacją Hondy Civic.

Na temat rynkowych szans Peugeota 308 wiele powiedzą nam jego ceny. Te nie zostały jednak jeszcze ustalone. Mówi się jednak, że będzie nieco drożej niż w przypadku dotychczasowej wersji modelu 308. Auto ma być jednak również lepiej wyposażone.

dc3xtjh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dc3xtjh
Więcej tematów