DK77
Droga krajowa nr 77 (DK77) jest zlokalizowana na południowym wschodzie Polski i jest łącznikiem pomiędzy województwami świętokrzyskim oraz podkarpackim. Długość DK77 to 165 km.
DK77 – opis trasy
Lipnik i Przemyśl – w tych miejscowościach znajduje się odpowiednio początek i koniec drogi krajowej nr 77, która startuje na połączeniu z DK9, a finiszuje na skrzyżowaniu z DK28. Dodatkowo w Lipniku trasa nr 77 styka się z drogą europejską E371, która ułatwia transport między Polską i Słowacją.
Do najważniejszych miast i wsi, które leżą w ciągu DK77, zaliczają się:
- Sandomierz;
- Gorzyce;
- Stalowa Wola;
- Rudnik nad Sanem;
- Kopki;
- Nowa Sarzyna;
- Leżajsk;
- Tryńcza;
- Jarosław;
- Żurawica.
DK77 – klasa drogi i ograniczenia
Droga krajowa nr 77 ma miejscami nawierzchnię bardzo niskiej jakości, po której ciągną się koleiny. W związku z tym w wielu miejscach pod względem technicznym oraz użytkowym spełnia ona nie najwyższe standardy (tzw. klasa G). W złym stanie jest zwłaszcza odcinek DK77 pomiędzy Sandomierzem a Jarosławiem (przez Stalową Wolę, Leżajsk i Tryńczę).
Z kolei klasą GP, która jest najwyższym standardem, jakiemu może odpowiadać droga krajowa w Polsce, DK77 charakteryzuje się natomiast na obwodnicy Leżajska, między Lipnikiem a Sandomierzem oraz między Jarosławiem a Przemyślem. Dodatkowo DK77 jest drogą o parametrach GP na tzw. Trasie Podskarpowej, która wiedzie przez Stalową Wolę.
Warto pamiętać, że niektóre fragmenty drogi krajowej nr 77 są objęte ograniczeniem, w ramach którego nie mogą poruszać się nimi środki transportu o nacisku osi pojedynczej większym niż 10 ton. Tak jest na odcinku DK77 Nisko – węzeł Przemyśl (połączenie z autostradą A4), z wyłączeniem części od ul. Warszawskiej do ul. Jarosławskiej w Leżajsku.
DK77 – remont
Pod koniec 2018 r. rozpocznie się jedna z najważniejszych inwestycji dotyczących DK77. Chodzi o budowę obwodnicy Stalowej Woli i Niska, która według umowy z wykonawcą ma zostać oddana do użytku latem 2021 r. i będzie kosztować 199 mln zł (stan na listopad 2017 r.). Na tym odcinku drogi krajowej nr 77 powstanie w sumie sześć obiektów mostowych (pięć wiaduktów i jeden most), a trasa połączy się ponadto z "ekspresówką" S19.
Plan obwodnicy Stalowej Woli i Niska zakłada, że DK77 na tym odcinku zostanie poprowadzona w taki sposób, aby umożliwiała wyprowadzenie tranzytu z centrów tych dwóch miast. W związku z tym obwodnica będzie mieć równoległy przebieg do wałów ustawionych przy rzece San.
DK77 – cennik
Każdy, kto prowadzi motocykl albo pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) wynoszącej 3,5 t lub mniej, jest zwolniony z opłat za przejazd po DK77. Zapłacić muszą natomiast kierowcy środków transportu o większej DMC, a także wszystkich autobusów (bez względu na ich ciężar), ale tylko na poniższych odcinkach drogi krajowej nr 77 (stan na listopad 2017 r.):
- Jarosław (od skrzyżowania z DK94) - Tuczempy (do skrzyżowania z drogą gminną nr 1152R);
- Radymno Skołoszów (od skrzyżowania z DK94) - Przemyśl (do granicy miasta).
Ceny na DK77 zależą z jednej strony od rodzaju i DMC pojazdu, z drugiej – od spełnianej przez niego normy emisji spalin. Najbardziej ekologiczne środki transportu (norma EURO5 lub nowsza) podlegają najmniejszym opłatom za jazdę po drodze krajowej nr 77. Stawki na DK77 są następujące (stan na listopad 2017 r.):
- 0,32 - 0,16 zł/km dla wszystkich autobusów oraz pojazdów, których DMC wynosi od 3,5 do 12 t;
- 0,42 - 0,21 zł/km dla pojazdów, których DMC wynosi więcej niż 12 t.
Kierowcy prowadzący wyżej wymienione środki transportu mogą płacić za przejazd po DK77 wyłącznie elektroniczną metodą. Do tego służy viaAUTO – urządzenie pokładowe, które przesyła dane o pojeździe do bramek kontrolnych ustawionych przy drodze krajowej nr 77. Ostateczna opłata naliczana jest przy wyjeździe z DK77, a składają się na nią zarówno parametry pojazdu, jak i przejechana odległość.
Komentarze