Trwa ładowanie...
d1v1zht

DK94

Najnowsze informacje
Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Źródło: Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

DK94 to droga krajowa, która przebiega przez całą południową Polskę i łączy jej zachodnią granicę ze wschodnią.

DK94 – opis trasy

Długość DK94 to około 675 km, co czyni ją jedną z największych dróg krajowych w Polsce. Jej początek jest zlokalizowany w miejscowości Zgorzelec, gdzie znajduje się przejście graniczne z Niemcami. Natomiast wieś Korczowa, na obszarze której leży granica polsko-ukraińska, jest zarazem ostatnim punktem na mapie, do którego dociera DK94.

Ponieważ droga krajowa nr 94 przebiega aż przez pięć województw (dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie), swoim zasięgiem obejmuje wiele miejscowości, a najważniejsze z nich to:

  • Legnica;
  • Wrocław;
  • Opole;
  • Zabrze;
  • Bytom;
  • Siemianowice Śląskie;
  • Sosnowiec;
  • Dąbrowa Górnicza;
  • Kraków;
  • Wieliczka;
  • Tarnów;
  • Dębica;
  • Rzeszów;
  • Radymno.

Co ciekawe trasa pomiędzy węzłem Krzywa i Prochowicami to jedyny odcinek DK94, na którym ta arteria nie charakteryzuje się najwyższym, jak na drogę krajową, standardem technicznym oraz użytkowym (tzw. klasa GP). Na tym fragmencie krajowa "94-ka" jest trasą niższej klasy G.

DK94 bywa często utożsamiana z drogą krajową nr 4 i w związku z tym jest nawet określana jako "stara czwórka". To dlatego, że chociaż właściwa DK4 praktycznie zniknęła (wskutek powstania autostrady A4), to z jej dawnym przebiegiem pokrywa się właśnie droga krajowa nr 94.

DK94 – rozbudowa

Rozbudowa odcinka drogi 94 Kraków – Olkusz prawdopodobnie zakończy się w 2021 r. (stan na październik 2017 r.). Jest to największa, długo wyczekiwana inwestycja dotycząca DK94, obejmująca zarówno prace drogowe na obszarze samego Olkusza, jak i na odcinkach Modlnica – Giebułtów oraz Zederman – Jerzmanowice. Najwcześniej, w 2019 r., kierowcy będą mogli wjechać na fragment drogi krajowej nr 94 pomiędzy Modlnicą i Giebułtowem, gdzie do jednej jezdni zostanie dobudowana też druga, biegnąca w przeciwnym kierunku.

Około dwa lata dłużej potrwa natomiast rozbudowa DK94 na linii Zederman – Jerzmanowice, choć pierwszy etap modernizacji tego odcinka został zakończony już w 2008 r. Teraz celem drogowców jest m.in. zbudowanie chodników, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych oraz przebudowa skrzyżowań w Jerzmanowicach i Gotkowicach.

Również w Olkuszu prace obejmą modernizację skrzyżowań na tamtejszym fragmencie drogi krajowej nr 94 oraz dobudowę zatok dla autobusów, chodników i ścieżek dla rowerzystów. Natomiast w miejscach, gdzie samochody jadące po DK94 generują największy hałas, znajdą się ekrany akustyczne oddzielające jezdnię od budynków mieszkalnych.

DK94 – ceny

Przez dłuższy czas podróż drogą krajową nr 94 uchodziła wśród kierowców samochodów ciężarowych i autobusów za lepszą, bo bezpłatną, alternatywę jazdy autostradą A4. Jednak na DK94 również zostały wprowadzone opłaty za przejazd, choć tylko dla pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) jest większa niż 3,5 t. Odcinkami krajowej "94-ki", za które osoby prowadzące takie środki transportu muszą zapłacić, są (stan na październik 2017 r.):

  • Dąbrowa Górnicza (od granicy miasta) - węzeł Modlniczka;
  • Rzeszów (od granicy miasta) - Jarosław (do skrzyżowania z drogą krajową nr 77).

Ceny obowiązujące na DK94 są ustalane nie tylko na podstawie wspomnianej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, bo uwzględniania jest też jego norma emisji spalin. Krótko mówiąc: największe koszty dotkną tych kierowców, których pojazdy spełniają najstarsze, mające niewiele wspólnego z ekologią, normy. W związku z tym stawki na drodze krajowej nr 94 przedstawiają się następująco:

  • od 0,32 do 0,16 zł/km dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5-12 t oraz autobusów niezależnie od ich DMC;
  • od 0,42 do 0,21 zł/km dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t.

Na DK94 nie można rozliczać się manualnie - jedyną możliwością jest płatność elektroniczna. Do przeprowadzania transakcji wykorzystuje się viaAUTO, które jest urządzeniem pokładowym wysyłającym informacje na temat konkretnego pojazdu (norma emisji spalin, DMC) do bramek ustawionych przy drodze krajowej nr 94. Dopiero na tej podstawie, jak również na podstawie przebytego dystansu, wyznaczana jest dokładna suma za przejazd DK94, jaka zostanie pobrana od kierowcy.

d1v1zht

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1v1zht
d1v1zht
d1v1zht
Więcej tematów
d1v1zht