DK15
DK15 to symbol drogi krajowej, która wiedzie przez południowo-zachodnią i środkową Polskę w kierunku północnym.
DK15 – opis trasy
Krajowa "piętnastka" zaczyna się w Trzebnicy, 13-tysięcznym mieście województwa dolnośląskiego, a kończy w Ostródzie na Warmii i Mazurach. Ponadto droga krajowa nr 15 przecina jeszcze dwa inne województwa: wielkopolskie oraz kujawsko-pomorskie. Na trasie DK15 leżą takie miejscowości, jak:
- Milicz;
- Koźmin Wielkopolski;
- Jarocin;
- Nowe Miasto nad Wartą;
- Września;
- Gniezno;
- Strzelno;
- Inowrocław;
- Toruń;
- Kowalewo Pomorskie;
- Nowe Miasto Lubawskie;
- Lubawa.
Długość DK15 wynosi około 383 km. Jej początkiem jest połączenie z obwodnicą Trzebnicy, częścią drogi krajowej nr 5 (przyszłej "ekspresówki" S5), a końcem – skrzyżowanie z DK16. Jeśli chodzi o ważniejsze trasy, to droga krajowa nr 15 styka się m.in. z DK36 w Krotoszynie, DK11 i DK12 w Jarocinie, DK25 w Inowrocławiu, a także DK80, DK91 i A1 w Toruniu.
Co ciekawe krajowa "piętnastka" pomiędzy Trzebnicą i Gnieznem jest przez niektórych kierowców traktowana jako alternatywa dla biegnącej równolegle DK5.
DK15 – remonty
W najbliższych latach przebudowa drogi nr 15 obejmie dwa kluczowe fragmenty. Do 2021 r. ma powstać obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego, która wejdzie w skład DK15 (stan na październik 2017 r.). Będzie to 18-kilometrowa trasa o standardzie techniczno-użytkowym GP, z ośmioma wiaduktami, czterema przejściami dla zwierząt gospodarskich oraz mostem. Droga krajowa nr 15 na tym odcinku będzie mieć układ 2+1 (dwa pasy ruchu w jednym kierunku, jeden w przeciwnym).
Poza tym wybudowana zostanie obwodnica Wrześni w ciągu DK15, jednak nie wiadomo, kiedy drogowcom uda się ją ukończyć (stan na październik 2017 r.). Ta część krajowej "piętnastki" ma przyczynić się do zmniejszenia natężenia ruchu we Wrześni, a koszt całej inwestycji wyniesie prawdopodobnie ponad 80 mln zł.
DK15 – klasa i ograniczenia
Trasa nr 15 na odcinku pomiędzy Gnieznem i Ostródą spełnia wymagania techniczno-użytkowe klasy GP, co jest najwyższym możliwym standardem w przypadku dróg krajowych. Niższą klasą G charakteryzuje się natomiast fragment DK15 od Trzebnicy do Gniezna.
Niezależnie od klasy poszczególnych odcinków drogi krajowej nr 15, na kilku z nich obowiązują ograniczenia, które nie dopuszczają do ruchu pojazdów o ponad 10-tonowym nacisku osi pojedynczej. Takimi regulacjami objęte są następujące części DK15:
- Trzebnica – Jarocin (przez Milicz i Krotoszyn);
- Miąskowo – Gniezno (przez Mirosław i Wrześnię);
- Gniezno – Gronowo (przez Wylatowo i Toruń).
DK15 – czy jest płatna?
Przejazd każdym odcinkiem drogi krajowej nr 15 jest darmowy. Dotyczy to kierowców wszystkich typów pojazdów, niezależnie od tego, ile wynosi ich dopuszczalna masa całkowita (stan na październik 2017 r.).
W przyszłości płatne mogą stać się jednak nowe odcinki DK15, czyli obwodnice miast Inowrocławia, Wrześni oraz Nowego Miasta Lubawskiego, ponieważ są to drogi stwarzające najlepsze warunki do jazdy. Ewentualne płatności powinny jednak objąć tylko tych kierowców, którzy prowadzą ponad 3,5-tonowe środki transportu.
Komentarze