DK5
Droga krajowa nr 5 (w skrócie DK5) zaczyna się w północnej części Polski, skąd prowadzi aż do południowo-zachodniego krańca państwa.
DK5 – opis trasy
Połączenie z autostradą A1 w Nowych Marzach (województwo kujawsko-pomorskie) jest miejscem, z którego startuje DK5. Następnie droga krajowa nr 5 przecina wzdłuż Wielkopolskę i biegnie przez Dolny Śląsk. Tam, we wsi Lubawka, w której znajduje się przejście graniczne z Czechami, kończy się trasa krajowej "piątki". Najważniejsze dla przebiegu DK5 miejscowości to:
Łączna długość DK5 wynosi 501 km. Pomiędzy Nowymi Marzami i Wrocławiem droga krajowa nr 5 ma wspólny przebieg z europejską trasą E261. Ponadto fragment krajowej "piątki" na linii Bielany Wrocławskie – Kostomłoty biegnie identycznym szlakiem jak autostrada A4, zaś trasa odcinka DK5 między węzłami Poznań Wschód i Poznań Komorniki jest taka sama jak w przypadku autostrady A2.
DK5 – kiedy zastąpi ją S5?
Większa część DK5 zostanie zastąpiona przez drogę ekspresową S5. Dotyczy to około 360-kilometrowego fragmentu drogi krajowej 5 od węzła Wrocław Północ do węzła Nowe Marzy w pobliżu Grudziądza, który całkowicie zmieni swój status w 2023 r.
Jednak już teraz niektóre odcinki DK5 pomiędzy północnym węzłem Wrocławia i Nowymi Marzami są oznakowane jako S5, ponieważ ich budowa już się zakończyła. Tak jest m.in. z trasą od Korzeńska do Kaczkowa, wschodnią obwodnicą Poznania i arterią łączącą Gniezno z obwodnicą tego miasta, które, choć wchodzą jeszcze w skład krajowej "piątki", mają już oznaczenie drogi ekspresowej.
DK5 – czy jest płatna?
Wszędzie tam, gdzie DK5 nadal utrzymuje standardy drogi krajowej (czyli charakteryzuje się klasą użytkowo-techniczną G albo GP), przejazd nią jest bezpłatny dla wszystkich kierowców, niezależnie od tego, z jakiego rodzaju pojazdu korzystają i ile wynosi jego dopuszczalna masa całkowita (DMC).
Natomiast niektóre fragmenty budowanej drogi ekspresowej S5 są już płatne, ale tylko dla osób prowadzących środki transportu o DMC większej niż 3,5 tony (stan na październik 2017 r.). Wszyscy kierowcy zapłacą za to za jazdę po tych odcinkach DK5, które tworzą zarazem autostradę A2 lub autostradę A4.
Komentarze