WAŻNE
TERAZ

Za co odpowie Netanjahu? Magierowski: "Nie wybaczą mu"

W Polsce się sprawdza, a Hiszpanie chcą zmienić prawo dla motocykli 125 cm3

Aktualnie w Hiszpanii obowiązuje identyczne prawo dotyczące motocykli 125 cm3 jak w Polsce. Takimi jednośladami mogą jeździć osoby, które mają prawo jazdy kategorii B od przynajmniej 3 lat. Jednak tamtejsze władze chcą to zmienić.

Honda CB125RHonda CB125R
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Honda
Szymon Jasina

Jazda motocyklami z silnikami o pojemności do 125 cm3 i mocy do 15 KM wymaga prawa jazdy kategorii A1 (lub wyższej) albo posiadania uprawnień kategorii B od przynajmniej 3 lat – tak jest w Polsce, ale też w Hiszpanii. W tym drugim przypadku może się to niedługo zmienić. Powodem podawanym przez władze jest duży wzrost wypadków z udziałem motocyklistów. Już w 2019 r. aż 27 proc. ofiar śmiertelnych stanowiły osoby na jednośladach, mimo że takie pojazdy w Hiszpanii to zaledwie 20 proc. wszystkich. Pytanie tylko, czy faktycznie kierowcy "125-tek" są tu problemem? Polskie statystyki pokazują, że jest inaczej i przepisy się sprawdzają.

Co nie jest zaskoczeniem, wraz z pozwoleniem kierowcom samochodów na jazdę na motocyklach 125 cm3 w Polsce lawinowo wzrosła popularność takich maszyn. W 2020 r. wśród nowych motocykli stanowiły już ponad połowę. Nawet w 2019 r. 27,9 proc. z blisko miliona wszystkich zarejestrowanych w naszym kraju motocykli stanowiły "125-tki". Jak pokazały statystyki wypadków za lata 2019-2020 – motocykliści na takich maszynach brali udział w proporcjonalnie mniejszej liczbie wypadków niż ci na większych maszynach i legitymizujący się prawem jazdy na motocykl.

Czy w Hiszpanii jest inaczej? Tam oczywiście jednoślady są dużo popularniejsze niż w Polsce, ale bez wątpienia identyczny przepis jak u nas dotyczący "125-tek" przyczynił się do dalszego zwiększenia ich liczby na drogach. Zresztą o to chodziło, bo możliwość jazdy motocyklami 125 cm3 przez kierowców z prawem jazdy kategorii B zaczerpnięto z Francji, gdzie w ten sposób udało się zmniejszyć korki w miastach. Jednak wraz z rosnącą liczbą wypadków wśród motocyklistów hiszpańskie władze chcą zmienić zasady i wprowadzić obowiązkowe kursy doszkalające dla kierowców samochodów, którzy chcą się przesiąść na motocykle 125 cm3.

Co ciekawe, w Polsce - mimo braku takiego obowiązku - wiele osób się decyduje na takie krótkie szkolenia. Ich popularność w ostatnim czasie mocno wzrosła. W Hiszpanii jednak kurs miałby być obowiązkowy. Co ciekawe, cały pomysł opiera o to, że cena kursu miałaby być wliczona w cenę kupowanego w salonie motocykla. Jest to o tyle zaskakujący pomysł, że pozostawia kwestię znacznie większej grupy kupującej używane jednoślady, nie mówiąc już o tych, którzy korzystają z wypożyczalni lub po prostu biorą motocykl od znajomego.

Jak informuje serwis motociclismo.es, zmiana przepisów dotyczących motocykli 125 cm3 spodziewana jest już niedługo. Wśród nowych przepisów dla motocyklistów w Hiszpanii ma być wprowadzenie obowiązku jazdy w rękawicach motocyklowych oraz promocja kamizelek lub kurtek wyposażonych w poduszki powietrzne.

Wybrane dla Ciebie

Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury