W Polsce się sprawdza, a Hiszpanie chcą zmienić prawo dla motocykli 125 cm3
Aktualnie w Hiszpanii obowiązuje identyczne prawo dotyczące motocykli 125 cm3 jak w Polsce. Takimi jednośladami mogą jeździć osoby, które mają prawo jazdy kategorii B od przynajmniej 3 lat. Jednak tamtejsze władze chcą to zmienić.
Jazda motocyklami z silnikami o pojemności do 125 cm3 i mocy do 15 KM wymaga prawa jazdy kategorii A1 (lub wyższej) albo posiadania uprawnień kategorii B od przynajmniej 3 lat – tak jest w Polsce, ale też w Hiszpanii. W tym drugim przypadku może się to niedługo zmienić. Powodem podawanym przez władze jest duży wzrost wypadków z udziałem motocyklistów. Już w 2019 r. aż 27 proc. ofiar śmiertelnych stanowiły osoby na jednośladach, mimo że takie pojazdy w Hiszpanii to zaledwie 20 proc. wszystkich. Pytanie tylko, czy faktycznie kierowcy "125-tek" są tu problemem? Polskie statystyki pokazują, że jest inaczej i przepisy się sprawdzają.
Co nie jest zaskoczeniem, wraz z pozwoleniem kierowcom samochodów na jazdę na motocyklach 125 cm3 w Polsce lawinowo wzrosła popularność takich maszyn. W 2020 r. wśród nowych motocykli stanowiły już ponad połowę. Nawet w 2019 r. 27,9 proc. z blisko miliona wszystkich zarejestrowanych w naszym kraju motocykli stanowiły "125-tki". Jak pokazały statystyki wypadków za lata 2019-2020 – motocykliści na takich maszynach brali udział w proporcjonalnie mniejszej liczbie wypadków niż ci na większych maszynach i legitymizujący się prawem jazdy na motocykl.
Czy w Hiszpanii jest inaczej? Tam oczywiście jednoślady są dużo popularniejsze niż w Polsce, ale bez wątpienia identyczny przepis jak u nas dotyczący "125-tek" przyczynił się do dalszego zwiększenia ich liczby na drogach. Zresztą o to chodziło, bo możliwość jazdy motocyklami 125 cm3 przez kierowców z prawem jazdy kategorii B zaczerpnięto z Francji, gdzie w ten sposób udało się zmniejszyć korki w miastach. Jednak wraz z rosnącą liczbą wypadków wśród motocyklistów hiszpańskie władze chcą zmienić zasady i wprowadzić obowiązkowe kursy doszkalające dla kierowców samochodów, którzy chcą się przesiąść na motocykle 125 cm3.
Co ciekawe, w Polsce - mimo braku takiego obowiązku - wiele osób się decyduje na takie krótkie szkolenia. Ich popularność w ostatnim czasie mocno wzrosła. W Hiszpanii jednak kurs miałby być obowiązkowy. Co ciekawe, cały pomysł opiera o to, że cena kursu miałaby być wliczona w cenę kupowanego w salonie motocykla. Jest to o tyle zaskakujący pomysł, że pozostawia kwestię znacznie większej grupy kupującej używane jednoślady, nie mówiąc już o tych, którzy korzystają z wypożyczalni lub po prostu biorą motocykl od znajomego.
Jak informuje serwis motociclismo.es, zmiana przepisów dotyczących motocykli 125 cm3 spodziewana jest już niedługo. Wśród nowych przepisów dla motocyklistów w Hiszpanii ma być wprowadzenie obowiązku jazdy w rękawicach motocyklowych oraz promocja kamizelek lub kurtek wyposażonych w poduszki powietrzne.