Trwa ładowanie...

Romet Ogar – historia i wszystkie wersje kultowego polskiego motoroweru

Romet Ogar to polski motorower z lat 80. Bez wątpienia jest to jeden z bardziej kultowych modeli z czasów PRL-u, który rozbudził motoryzacyjne fascynacje wielu młodych Polaków. Jego prosta konstrukcja i charakterystyczny wygląd przyczyniły się popularności Ogara.
Share
Romet Ogar 205
Romet Ogar 205Źródło: Wikimedia Commons
d3m0dkl

Romet Ogar w swojej oryginalnej wersji produkowany był w dwóch odmianach. Był to mocniejszy i większy model od popularnego Komara, Pegaza czy Kadeta. Wyglądał jak mały motocykl i miał dwuosobowe siedzisko. Co ciekawe, Romet Ogar powracał do sprzedaży dwukrotnie i aktualnie nadal jest oferowany jako najtańszy model tej marki.

Romet Ogar 200

Pierwsza wersja motoroweru Romet Ogar miała oznaczenie 200. Jego produkcja w bydgoskich zakładach rozpoczęła się w 1983 r., a zakończyła w 1990 r. Za popularnością tego modelu stał duży popyt na dwuosobowe motorowery (czyli jednoślady z silnikami o pojemności do 50 cm3). To właśnie ta cecha stała głównie za sukcesem Ogara, który był bardziej praktyczny od np. Komara.

d3m0dkl

Jednak w momencie jego powstawania Romet nie dysponował własnym silnikiem o mocy i konstrukcji odpowiedniej dla takiego motoroweru. Dlatego skierowano się do Czechosłowacji, skąd zaczęto kupować silniki Jawa typ 223 o pojemności 49,9 cm3. Ta jednostka napędowa miała jeden poziomo pracujący cylinder i do niej dostosowano ramę Ogara. Była to sprawdzoną konstrukcja, która powstawała od 1969 r. Znana ona była z innego bardzo popularnego w Bloku Wschodnim modelu, czyli Jawy 50.

Zgodnie z umową pomiędzy Rometem a Jawą czechosłowacki zakład dostarczał do Polski 40 tys. silników Jawa 223 rocznie, co w praktyce określało też wielkość produkcji Rometa Ogara. Jednak jednostki napędowe trafiające do nas miały jedną znaczącą różnicę. Polskie przepisy określały (i dalej to robią) dla motorowerów maksymalną prędkość 45 km/h. Zatem wymagało to zmniejszenia mocy w Ogarze z oryginalnych 3,5 KM do 2 KM osiąganych przy 4500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy spadł z 4 Nm do 3,5 Nm.

Romet Ogar 200 mierzył ok. 1800 mm długości, 650 mm szerokości i 1000 mm wysokości. "Na sucho" jego masa wynosiła 60 kg, a zbiornik paliwa mieścił 9 l, co zapewniało mu spory zasięg. Napęd przekazywany był za pomocą 3-stopniowej skrzyni biegów.

Co ciekawe, planowano stworzenie ulepszonej wersji Rometa Ogara 200, która otrzymała oznaczenie 201. Była ona wyposażona między innymi w olejowe amortyzatory z tyłu, ale w końcu nie trafiła do produkcji.

Romet Ogar 200 i Romet Ogar 205 Wikimedia Commons
Romet Ogar 200 i Romet Ogar 205 Źródło: Wikimedia Commons, Fot: Polak PL

Romet Ogar 205

W 1986 r. za to pojawił się Romet Ogar 205, który różnił się od modelu 200 przede wszystkim silnikiem. Była to polska jednostka napędowa 023 Dezamet o pojemności 49,8 cm3. Największą różnicą było to, że jej cylinder nie leżał poziomo, tylko pod kątem. To wymagało zmiany w kształcie ramy. Dodatkowo pod siedziskiem umieszczono skrzynkę na narzędzia, a w której było miejsce na zapasową świecę zapłonową i żarówki.

d3m0dkl

Silnik w Romecie Ogarze 205 był nieco słabszy od czechosłowackiej konstrukcji i jego maksymalna moc wynosiła 1,7 KM przy 4800 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 2,85 Nm przy 2800 obr./min. Zużywał on jednak mniej paliwa, dzięki czemu zasięg wynosił już ponad 300 km. Cała konstrukcja zmodernizowanego motoroweru była też o 2 kg lżejsza. Wielkość silnika i wymiary nadwozia pozostały bez zmian. Romet Ogar 205 produkowany był do 1993 r.

Warto wspomnieć, że w latach 1988-1994 powstawał też mocniejszy i nowocześniejszy Romet Chart. Jego silnik 027 Dezamet o pojemności 49,8 cm3 generował moc 2,8 KM.

Romet Ogar 900 Wikimedia Commons
Romet Ogar 900 Źródło: Wikimedia Commons, Fot: Magej

Romet Ogar 900 – powrót po raz pierwszy

Nazwa kultowego motoroweru z okresu PRL-u powróciła w 2007 r. i Romet Ogar 900 sprzedawany był do 2011 r. Jednak w XXI w. pod polską marką nie są już oferowane rodzime konstrukcje, a chińskie modele ze zmienionym logo. I tak też jest w tym przypadku, gdyż Ogar 900 to w rzeczywistości Router A-500, ale montowany w Podgrodziu w Polsce. Już sam wygląd typowy dla azjatyckiego motoroweru z tego okresu pokazuje, że nie miał on nic wspólnego z pierwowzorem (poza wymiarami, które były bardzo zbliżone).

d3m0dkl

Za napęd Rometa Ogara 900 odpowiadał silnik o pojemności 49,5 cm3 o maksymalnej mocy 3,7 KM osiąganej przy 7500 obr./min. Motorower ten z płynami ważył ok. 95 kg. Co ciekawe odmiana nazwana R-Racing Ogara 600 wbrew temu, co sugerowałaby nazwa, była nieco słabsza

Romet Ogar 202 FI Materiały prasowe
Romet Ogar 202 FI Źródło: Materiały prasowe, Fot: Romet

Romet Ogar 202 FI – współczesny model

Aktualnie w ofercie Rometa znajduje się model Ogar 202 FI i jest to kolejny powrót tej słynnej nazwy. Jest to najtańszy model w całej ofercie Rometa i kosztuje on 4299 zł. Motorower ten wygląda klasycznie, dzięki czemu nazwa Ogar jest w jego przypadku bardziej uzasadniona niż we wcześniejszym modelu oznaczonym liczbą 900.

d3m0dkl

Romet Ogar 202 FI napędzany jest silnikiem o pojemności 48 cm3, którego maksymalna moc wynosi 2 KM, a maksymalny moment obrotowy 2 Nm. Motorower ten ma 1860 mm długości, 755 mm szerokości i 1010 mm wysokości. Waży on 85 kg.

Jakie uprawnienia potrzebne są do jazdy motorowerem?

Niezależnie czy mowa o oryginalnych modelach, czy którejś z późniejszych interpretacji, Romet Ogar to motorower, a to oznacza silnik o pojemności do 50 cm3, moc nieprzekraczającą 4 kW (5,4 KM) i prędkość maksymalną ograniczoną do 45 km/h. Do prowadzenia motorowerów uprawnia prawo jazdy kategorii AM, które można uzyskać już po ukończeniu 14 lat. Co więcej, uprawnienia kategorii AM dostaje się też z każdą inną kategorią (zatem np. od razu po uzyskaniu prawa jazdy kategorii B można też jeździć motorowerami). Jest jeszcze jeden szczególny przypadek. Dawniej do jazdy jednośladami z silnikami do 50 cm3 wystarczyło mieć ukończone 18 lat i pozostałością po tym jest przepis, że osoby, który stały się pełnoletnie przed 19 stycznia 2013 r., mogą jeździć motorowerami bez żadnego prawa jazdy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d3m0dkl

Podziel się opinią

Share
d3m0dkl
d3m0dkl
Więcej tematów