Jawa pokazała, jak dawniej testowano motocykle. Wycisk jakich mało

"Kiedyś pojazdy były wytrzymalsze niż teraz" – takie stwierdzenie można usłyszeć bardzo często. Czy jest prawdziwe? To zależy. Jedno jest pewne. Przed laty dbano o to, aby motocykle przetrwały wszystko, co użytkownicy z nimi będą robić. Pokazują to archiwalne nagrania testów wytrzymałościowych czechosłowackiej Jawy.

JawaTestowanie motocykli Jawy
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Jawa
Szymon Jasina
oprac.  Szymon Jasina

Dziś każdy producent motocykli czy samochodów ma specjalne działy zajmujące się testami nowych modeli przed wypuszczeniem ich na rynek. Znaczna ich część odbywa się w laboratoriach, według z góry określonego schematu. Niezbędne są też jazdy po drogach, często w różnych strefach klimatycznych i warunkach pogodowych.

Trudno to wszystko nazwać jednak widowiskowym. Oczywiście zawsze ciekawe jest zobaczenie takiego prototypu przed premierą, ale mamy tu do czynienia z nudnymi testami stworzonymi przez osoby, które zdają się nie wiedzieć, co to rozrywka.

Inaczej było przed laty. Testy wytrzymałościowe traktowano też jako formę reklamy. Można było je nagrać i pokazać klientom, do czego zdolne są nowe modele i jak są wytrzymałe. Jak to wyglądało? Można to zobaczyć na filmie Jawy. Nie pokazuje on, jak powstają dzisiejsze motocykle, ale jak sprawdzano wytrzymałość modeli przed wieloma dekadami.

Testowanie motocykli marki Jawa

Czechosłowacki producent nie oszczędzał swoich jednośladów. Jeżdżono nimi po schodach, skakano, kręcono bączki, a do tego nie ograniczano się do twardych nawierzchni. Dziś jazda terenowa kojarzy się z przystosowanymi do tego modelami, jednak przed laty nie wszędzie na prowincji można było liczyć na dobre utwardzone drogi. Jednoślady musiały sobie poradzić w każdych warunkach. Co ciekawe, testowano tak nie tylko motocykle, ale też kultowe do dziś motorowery Jawa 50.

Trzeba przyznać, że po obejrzeniu takiego filmu, chyba każdy był przekonany o możliwości i wytrzymałości motocykli Jawy. Oczywiście dziś jednoślady projektuje się nieco inaczej i chociażby są one niżej zawieszone, a już samo to uniemożliwia część z popisów, które można podziwiać na nagraniach. Z drugiej strony ciekawie byłoby zobaczyć, ile są w stanie znieść współczesne konstrukcje i jak wypadają na tle tych sprzed wielu lat budowanych w Czechosłowacji.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3