Prototyp BMW M 1000 XR zapowiada najbardziej sportowego turystyka

A raczej należałoby powiedzieć, że najbardziej turystycznego sportowca spod znaku BMW. W końcu model S 1000 XR, na którym bazuje tenże koncept, w katalogu niemieckiej marki znajdziemy w zakładce sport. Nie powinno więc dziwić, że to on jest trzecim, który na warsztat wziął oddział M.

BMW M 1000 XRBMW M 1000 XR
Źródło zdjęć: © BMW
Szymon Jasina

Gdy M GmbH zajęło się wreszcie motocyklami, nie było niczym dziwnym, że pierwszym jednośladem z tym słynnym logo było BMW M 1000 RR, czyli superbike dopracowany do perfekcji. Później przyszedł czas na mocnego nakeda. M 1000 R zyskał sporo w każdym aspekcie, ale w jego przypadku najbardziej rzucający się w oczy był przyrost mocy zbliżający go od motocykla sportowego na zaledwie dwa konie mechaniczne. W końcu Niemcy pokazali trzecią wersję swojego dzieła, a raczej jego zapowiedź - prototyp M 1000 XR.

Podobnie jak w przypadki nakeda, tak też S 1000 XR standardowo oferuje czterocylindrowy, litrowy silnik o mocy 165 KM. Jednak w przypadku modelu sportowo-turystycznego kuracja M oznacza podniesienie jej do okrągłych 200 KM, czyli o 10 mniej niż w M 1000 R. Wynika to zapewne z chęci zaoferowania innej charakterystyki - bardziej przydatnej podczas podróży.

BMW M 1000 XR
BMW M 1000 XR © BMW

Oczywiście można liczyć na sporo włókna węglowego, które może nie jest głównym, ale jednym z czynników, który pozwolił zmniejszyć masę o 3 kg do 223 kg. W połączeniu ze zwiększoną mocą przekłada się to na prędkość maksymalną 280 km/h. Jak widać klasa Suzuki HayabusyKawasaki H2 SX się rozrasta.

Oddział M dorzucił aerodynamiczne skrzydła na owiewce poprawiające stabilność przy wysokich prędkościach, zmienione zawieszenie i skuteczniejsze hamulce. Oczywiście zmiany w silniku objęły też elektronikę, która ma być tak zestrojona, aby ułatwić okiełznanie ogromnej mocy.

BMW M 1000 XR
BMW M 1000 XR © BMW

Póki co BMW M 1000 XR to tylko koncept, ale w drugiej połowie 2023 r. mamy usłyszeć więcej o tym modelu. Miejmy nadzieję, że o jego produkcyjnej wersji. Zapewne nie będzie ona tania - patrząc na ceny pozostałych jednośladów ze znaczkiem M, na pewno zdecydowanie przekroczy 100 tys. zł. Jednak będzie to maszyna, która nie idzie na kompromisy i oddaje w ręce kierowcy wszystko co najlepsze.

BMW M 1000 XR
BMW M 1000 XR © BMW
BMW M 1000 XR
BMW M 1000 XR © BMW
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy