Trwa ładowanie...
d1n48ni
d1n48ni

BMW ActiveHybrid X6, dzięki połączeniu benzynowego silnika V8 z silnikiem elektrycznym oferuje lepsze osiągi i mniejsze zużycie paliwa oraz niższy o około 20% poziom emisji.

(fot. BMW)
Źródło: (fot. BMW)

Techologia ActiveHybrid umożliwia trzy różne konfiguracje napędu: samodzielną pracę motoru elektrycznego, wykorzystanie jedynie silnika benzynowego oraz połączenie pracy obu jednostek. Całkowicie bezemisyjna jazda z wykorzystaniem jedynie silnika elektrycznego możliwa jest do prędkości 60 km/h. Po jej osiągnięciu silnik benzynowy załącza się (w zależności od zapotrzebowania na moc), aby wyłączyć się automatycznie przy nadmiarze mocy, gdy prędkość spadnie poniżej 65 km/h.

Układ napędowy BMW ActiveHybrid X6 to podwójnie doładowany silnik benzynowy V8 (technologia TwinPower Turbo) o mocy 407 KM oraz dwie jednostki elektryczne o mocach odpowiednio: 91 oraz 86 KM. Łączna moc maksymalna układu napędowego to 485 KM, a maksymalny moment obrotowy: 780 Nm. To czyni BMW ActiveHybrid X6 najmocniejszym samochodem hybrydowym na świecie.

d1n48ni
(fot. BMW)
Źródło: (fot. BMW)

BMW ActiveHybrid potrzebuje 5,6 sekundy by rozpędzić się od 0 do 100 km/h, przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 9,9 litra na 100 km (EU5) i emisji CO2 na poziomie 231 g/km.

Dzięki zespoleniu aktywnej przekładni dwutrybowej z dwoma silnikami elektrycznymi dostępne są dwa niezależne tryby pracy. Jeden tryb odpowiada za dynamiczne ruszanie i jazdę z niewielką prędkością, a drugi za duże prędkości. Gwarantuje to optymalną wydajność, niezależnie od obciążenia silnika oraz prędkości z jaką porusza się w danej chwili pojazd. Sprzężona z silnikami elektrycznymi, siedmiostopniowa skrzynia automatyczna umożliwia zmienne przenoszenie mocy za pomocą przekładni planetarnych oraz czterech wielotarczowych sprzęgieł.

d1n48ni

Energia kinetyczna wytwarzana podczas hamowania lub zmniejszenia nacisku na pedał przyśpieszenia zostaje zamieniona w energię elektryczną i gromadzona jest w zespole akumulatorów. Aby wspomóc ten proces, w zależności od warunków jazdy, jeden lub oba silniki elektryczne mogą pełnić rolę generatorów. Ten system jest 25 razy wydajniejszy od układu odzyskiwania energii hamowania, w który wyposażane są obecnie dostępne modele seryjne BMW.

Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy? Energia elektryczna składowana jest w akumulatorach niklowo-metalowo-wodorkowych (NiMH) o pojemności 2,4 kWh. Temperatura akumulatora wysokonapięciowego monitorowana jest na bieżąco, a wydajny układ chłodzenia cieczą współpracuje z systemem klimatyzacji i zewnętrznym wymiennikiem ciepła.

(fot. BMW)
Źródło: (fot. BMW)

Centralna, elektroniczna jednostka sterująca zapewnia właściwą współpracę jednostki spalinowej z napędem elektrycznym. Prąd stały o wysokim napięciu zmagazynowany w akumulatorach zostaje zmieniony w prąd zmienny trójfazowy, potrzebny do napędzenia obu silników elektrycznych w przekładni hybrydowej. Jednostka sterująca kontroluje i monitoruje wszystkie funkcje hybrydowego układu napędowego, takie jak rozdział momentu obrotowego i mocy między silnik spalinowy a jednostki elektryczne, czy wybór przełożeń.

d1n48ni

Oprócz silników elektrycznych zespół akumulatorów zasila także urządzenia elektryczne, podłączone do 12-woltowej instalacji pojazdu. BMW ActiveHybrid X6 wyposażono w układ kierowniczy ze wspomaganiem elektromechanicznym oraz elektroniczną sprężarkę klimatyzacji. Urządzenia te są w pełni funkcjonalne nawet po automatycznym wyłączeniu silnika spalinowego. Ich sterowanie odbywa się automatycznie i zależnie od zapotrzebowania, co pozwala dodatkowo oszczędzić energię.

(fot. BMW)
Źródło: (fot. BMW)

Podczas hamownia generator gromadzi powstałą energię w silnikach elektrycznych, jednocześnie oddziałując równomiernie na wszystkie koła pojazdu i dostosowując siłę hamowania do siły nacisku na pedał hamulca. Zapewnia to dużą wydajność i precyzję układu hamulcowego.

d1n48ni

Informacje o aktualnym trybie i ustawieniach układu napędowego wyświetlane są na desce rozdzielczej i wyświetlaczu centralnym. Odpowiednie wskaźniki poniżej obrotomierza informują kierowcę o stopniu naładowania akumulatorów oraz wybranym trybie pracy i aktualnym przepływie energii.

Szereg elementów stylistycznych odróżnia BMW ActiveHybrid X6 od seryjnej wersji tego modelu: wydatne przetłoczenie pokrywy silnika, oznaczenia modelu “ActiveHybrid” na tylnej klapie, przednich drzwiach, oraz obustronne oznaczenie “BMW ActiveHybrid”na progach, 19-calowe aluminiowe felgi (w opcji dostępne będą także aerodynamicznie profilowane 20-calowe koła aluminiowe Streamline) i metalizowana powłoka lakiernicza w odcieniu Bluewater, który zadebiutuje w tej wersji modelu X6.

Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy?

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj