BMW ActiveHybrid X6, dzięki połączeniu benzynowego silnika V8 z silnikiem elektrycznym oferuje lepsze osiągi i mniejsze zużycie paliwa oraz niższy o około 20% poziom emisji.
Techologia ActiveHybrid umożliwia trzy różne konfiguracje napędu: samodzielną pracę motoru elektrycznego, wykorzystanie jedynie silnika benzynowego oraz połączenie pracy obu jednostek. Całkowicie bezemisyjna jazda z wykorzystaniem jedynie silnika elektrycznego możliwa jest do prędkości 60 km/h. Po jej osiągnięciu silnik benzynowy załącza się (w zależności od zapotrzebowania na moc), aby wyłączyć się automatycznie przy nadmiarze mocy, gdy prędkość spadnie poniżej 65 km/h.
Układ napędowy BMW ActiveHybrid X6 to podwójnie doładowany silnik benzynowy V8 (technologia TwinPower Turbo) o mocy 407 KM oraz dwie jednostki elektryczne o mocach odpowiednio: 91 oraz 86 KM. Łączna moc maksymalna układu napędowego to 485 KM, a maksymalny moment obrotowy: 780 Nm. To czyni BMW ActiveHybrid X6 najmocniejszym samochodem hybrydowym na świecie.
BMW ActiveHybrid potrzebuje 5,6 sekundy by rozpędzić się od 0 do 100 km/h, przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 9,9 litra na 100 km (EU5) i emisji CO2 na poziomie 231 g/km.
Dzięki zespoleniu aktywnej przekładni dwutrybowej z dwoma silnikami elektrycznymi dostępne są dwa niezależne tryby pracy. Jeden tryb odpowiada za dynamiczne ruszanie i jazdę z niewielką prędkością, a drugi za duże prędkości. Gwarantuje to optymalną wydajność, niezależnie od obciążenia silnika oraz prędkości z jaką porusza się w danej chwili pojazd. Sprzężona z silnikami elektrycznymi, siedmiostopniowa skrzynia automatyczna umożliwia zmienne przenoszenie mocy za pomocą przekładni planetarnych oraz czterech wielotarczowych sprzęgieł.
Energia kinetyczna wytwarzana podczas hamowania lub zmniejszenia nacisku na pedał przyśpieszenia zostaje zamieniona w energię elektryczną i gromadzona jest w zespole akumulatorów. Aby wspomóc ten proces, w zależności od warunków jazdy, jeden lub oba silniki elektryczne mogą pełnić rolę generatorów. Ten system jest 25 razy wydajniejszy od układu odzyskiwania energii hamowania, w który wyposażane są obecnie dostępne modele seryjne BMW.
Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy? Energia elektryczna składowana jest w akumulatorach niklowo-metalowo-wodorkowych (NiMH) o pojemności 2,4 kWh. Temperatura akumulatora wysokonapięciowego monitorowana jest na bieżąco, a wydajny układ chłodzenia cieczą współpracuje z systemem klimatyzacji i zewnętrznym wymiennikiem ciepła.
Centralna, elektroniczna jednostka sterująca zapewnia właściwą współpracę jednostki spalinowej z napędem elektrycznym. Prąd stały o wysokim napięciu zmagazynowany w akumulatorach zostaje zmieniony w prąd zmienny trójfazowy, potrzebny do napędzenia obu silników elektrycznych w przekładni hybrydowej. Jednostka sterująca kontroluje i monitoruje wszystkie funkcje hybrydowego układu napędowego, takie jak rozdział momentu obrotowego i mocy między silnik spalinowy a jednostki elektryczne, czy wybór przełożeń.
Oprócz silników elektrycznych zespół akumulatorów zasila także urządzenia elektryczne, podłączone do 12-woltowej instalacji pojazdu. BMW ActiveHybrid X6 wyposażono w układ kierowniczy ze wspomaganiem elektromechanicznym oraz elektroniczną sprężarkę klimatyzacji. Urządzenia te są w pełni funkcjonalne nawet po automatycznym wyłączeniu silnika spalinowego. Ich sterowanie odbywa się automatycznie i zależnie od zapotrzebowania, co pozwala dodatkowo oszczędzić energię.
Podczas hamownia generator gromadzi powstałą energię w silnikach elektrycznych, jednocześnie oddziałując równomiernie na wszystkie koła pojazdu i dostosowując siłę hamowania do siły nacisku na pedał hamulca. Zapewnia to dużą wydajność i precyzję układu hamulcowego.
Informacje o aktualnym trybie i ustawieniach układu napędowego wyświetlane są na desce rozdzielczej i wyświetlaczu centralnym. Odpowiednie wskaźniki poniżej obrotomierza informują kierowcę o stopniu naładowania akumulatorów oraz wybranym trybie pracy i aktualnym przepływie energii.
Szereg elementów stylistycznych odróżnia BMW ActiveHybrid X6 od seryjnej wersji tego modelu: wydatne przetłoczenie pokrywy silnika, oznaczenia modelu “ActiveHybrid” na tylnej klapie, przednich drzwiach, oraz obustronne oznaczenie “BMW ActiveHybrid”na progach, 19-calowe aluminiowe felgi (w opcji dostępne będą także aerodynamicznie profilowane 20-calowe koła aluminiowe Streamline) i metalizowana powłoka lakiernicza w odcieniu Bluewater, który zadebiutuje w tej wersji modelu X6.
Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy?