KTM 1290 Super Adventure S – debiutuje nowy flagowy turystyk
KTM zaprezentował nową odsłonę swojego największego modelu turystycznego. 1290 Super Adventure S otrzymał najnowsze rozwiązania techniczne, jak adaptacyjny tempomat czy poprawiony, lżejszy silnik.
Nowy KTM 1290 Super Adventure S ma zmodyfikowaną konstrukcję, która poprawia ergonomię, komfort i właściwości jezdne tego dużego motocykla. Kierownica została przesunięta o 15 mm do tyłu, wahacz został wydłużony, a siedzenie znajduje się teraz niżej dzięki zmianom w ramie pomocniczej. Samo siedzisko jest wygodniejsze i regulowane w zakresie 20 mm. Inżynierom udało się obniżyć środek ciężkości, co wpłynęło na prowadzenie motocykla. Masa własna to 220 kg.
Elektronika pojawia się już przy nowym 23-litrowym zbiorniku paliwa KTM-a 1290 Super Adventure S, do którego dostęp (podobnie jak uruchomienie silnika) jest wygodniejsze dzięki systemowi bezkluczykowemu. Informacje o motocyklu, ale też zarządzenie elektroniką odbywa się za pośrednictwem nowego 7-calowego kolorowego wyświetlacza. Komputer pokładowy można sparować ze smartfonem, a z przodu znajduje się schowek z gniazdem USB. Pokładową elektroniką steruje się za pomocą przełączników po obu stronach kierownicy.
Oczekiwaną i najważniejszą elektroniczną nowością jest system adaptacyjnego tempomatu, który u KTM-a po raz pierwszy pojawia się właśnie w nowym modelu 1290 Super Adventure S. Pozwala on regulować odległość do poprzedzającego pojazdu w pięciostopniowej skali. Pozostałe systemy elektroniczne można dostosować, wybierając jeden z trybów jazdy – na deszcz, ulice, sportowy, offroadowy oraz oferowany opcjonalnie rajdowy.
Za napęd KTM 1290 Super Adventure S odpowiada poprawiony, dwucylindrowy widlasty silnik o pojemności 1301 cm3, który spełnia normę Euro 5. Jego maksymalna moc to 160 KM, a maksymalny moment obrotowy jest równy 138 Nm. Jednostkę napędową udało się odchudzić aż o 1,6 kg.
Do tego nowe tłoki mają poprawić wytrzymałość konstrukcji, a całość uzupełnia skuteczniejszy system chłodzenia z chłodnicami i elementami aerodynamicznymi, które mają kierować ciepłe powietrze z dala od kierowcy. KTM 1290 Super Adventure S otrzymał też nowy wydech oraz (zgodnie z oczekiwaniami) poprawioną przekładnię Pankl z opcjonalnym systemem Quickshifter+.
Jak przystało na motocykl turystyczny klasy adventure, KTM 1290 Super Adventure S otrzymał ulepszone półaktywne zawieszenie WP Apex sterowane dzięki układowi monitorującemu przechył maszyny. Wszystko to może działać jeszcze skuteczniej z opcjonalnym pakietem Suspension Pro. Motocykl jest też wyposażony w systemy cornering ABS i kontroli trakcji również działającą w oparciu o przechylenie motocykla.
Nowy KTM 1290 Super Adventure S w wersji bazowej kosztuje 81 100 zł.