Efekt zmiany w przepisach. Wynik z lutego mówi wszystko
Nadal widać efekt wprowadzenia nowej normy Euro 5. Liczba rejestracji nowych motocykli w lutym jest dużo niższa niż przed rokiem. Co ciekawe, mniej sprowadzamy też używanych jednośladów, ale za to wśród nich było kilka ciekawych klasyków.
Wprowadzenie nowej normy emisji spalin Euro 5 oznaczało, że wiele niespełniających jej motocykli zostało sprzedanych pod koniec 2020 r. lub zarejestrowanych przez dealerów. W połączeniu z faktem, że część nowych jednośladów nie trafiła jeszcze do sprzedaży zaowocowało to sporym spadkiem sprzedaży w pierwszych miesiącach 2021 r.
Jak informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w lutym zarejestrowano 1307 nowych jednośladów. Oznacza to spadek w stosunku to poprzedniego roku o 33,1 proc. W tej grupie było 906 motocykli (-16,9 proc.) i 401 motorowerów (-53,5 proc.). Bez wątpienia wpływ miało też wiele mroźnych i śnieżnych dni w lutym.
Spadki rejestracji odnotowano też w przypadku używanych jednośladów sprowadzonych z zagranicy. W lutym 2021 r. było to 3813 egzemplarzy, czyli o 24,4 proc. mniej niż przed rokiem. Było wśród nich kilka perełek. Najstarszym zarejestrowanym w lutym pojazdem był motocykl DKW z 1928 r. Wśród klasyków była też jawa 250 z 1937 r. i dwa motocykle z 1939 r.
Biorąc pod uwagę zarówno nowe, jak i używane motocykle, to najpopularniejszymi markami w lutym zdecydowanie były Honda (905 sztuk) i Yamaha (703). Początek roku przyniósł zmianę jeśli chodzi o rodzaj kupowanych jednośladów. Wśród nowych motocykli w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2021 r. aż 38,3 proc. stanowiły te z silnikami powyżej 750 cm3. Tak popularne w 2020 r. "125-tki" (stanowiły wtedy ponad połowę sprzedaży) teraz odpowiadają za 29,3 proc. rejestracji nowych motocykli.
Zimowe miesiące na początku roku kierują się swoimi prawami. Wiele zależy od pogody, która w 2021 r. była mniej sprzyjająca jednośladom niż rok wcześniej. Do tego doszły przepisy związane z normą Euro 5. Jednak można się spodziewać, że w najbliższych miesiącach sytuacja wróci do normy.
Druga połowa 2020 r. pokazała, że w czasie pandemii koronawirusa nowe motocykle w Polsce stały się bardzo popularne i jest to w dużej części zasługa maszyn z silnikami 125 cm3. Zatem nadejście wiosny powinno oznaczać powrót tego trendu. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że choć wyniki z lutego 2021 r. są gorsze niż rok wcześniej, to patrząc na ostatnią dekadę, prezentują się nieźle.