Trwa ładowanie...
d3ju8of

DK60

Najnowsze informacje
Wikimedia Commons CC BY-SA 1.0
Źródło: Wikimedia Commons CC BY-SA 1.0

DK60 to symbol drogi krajowej, która zapewnia komunikację pomiędzy województwem łódzkim i mazowieckim. Długość DK60 wynosi około 245 km.

DK60 – opis trasy

Droga krajowa nr 60 startuje w Łęczycy, w której łączy się z DK91, a jej koniec znajduje się w Ostrowi Mazowieckiej, na krzyżówce z popularną "ekspresówką" S8. Poza tym DK60 przebiega m.in. przez takie miejscowości, jak:

  • Witonia;
  • Kutno;
  • Strzelce;
  • Gostynin;
  • Płock;
  • Goślice;
  • Bielsk;
  • Raciąż;
  • Glinojeck;
  • Ciechanów;
  • Gołymin-Ośrodek;
  • Maków Mazowiecki;
  • Różan.

W Kutnie droga krajowa nr 60 stanowi ważne połączenie z DK92, a w Płocku – z DK62. Poza tym w Drobinie z DK60 można zjechać na DK10, a w Glinojecku na DK7. Jeśli chodzi o ważniejsze arterie, to krajowa "sześćdziesiątka" styka się jeszcze DK50 w Ciechanowie i DK57 w Makowie Mazowieckim.

Co ciekawe przed rokiem 1985 przebieg obecnej DK60 był rozbity na trzy fragmenty. I tak odcinek DK60 od Kutna do Drobina stanowił część drogi państwowej 108, zaś od Drobina do Ostrowi Mazowieckiej - część międzynarodowej arterii T14. Nietypowym wyjątkiem jest fragment pomiędzy Topolą Królewską i Kutnem, który zanim stał się elementem DK60, nie wchodził w skład jakiejkolwiek innej trasy.

DK60 – remonty

W 2018 r. zakończy się przebudowa drogi nr 60 na dwóch odcinkach: od Gołymina do Makowa Mazowieckiego oraz w samym Makowie Mazowieckim. Obie inwestycje są realizowane jako części Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych (PBDK). Pierwsza z nich obejmuje powstanie ronda zamiast dotychczasowej krzyżówki DK60 z trasą powiatową o symbolu 2118W. Z kolei drugie zadanie polega na wybudowaniu w ciągu drogi krajowej nr 60 aż 16 zatok autobusowych.

Nieco bardziej odległą inicjatywą jest przeprowadzenie remontu generalnego na DK60 od Topoli Królewskiej do Kutna. W tym przypadku również chodzi głównie o poprawę bezpieczeństwa na wąskiej i dziurawej nawierzchni drogi krajowej nr 60, której modernizacja pochłonie blisko 200 mln zł.

DK60 – cennik

Kierowcy, którzy prowadzą motocykle czy pojazdy samochodowe o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) do 3,5 tony, mogą jeździć po DK60 zupełnie bezpłatnie (stan na listopad 2017 r.).

Inaczej wygląda sytuacja kierowców ciężarówek i wszystkich innych pojazdów o ponad 3,5-tonowej DMC, a także autobusów (nawet najlżejszych). Takie osoby muszą zapłacić za podróż po DK60 pomiędzy miejscowościami Dudki (od skrzyżowania z DK92) oraz Kutno (do skrzyżowania z DK92 oraz drogą wojewódzką nr 702). Stawki na tym płatnym odcinku DK60 wyglądają następująco (stan na listopad 2017 r.):

  • od 0,32 do 0,16 zł/km dla wszystkich autobusów oraz pojazdów, których DMC znajduje się w przedziale 3,5 - 12 t;
  • od 0,42 do 0,21 zł/km dla pojazdów, których DMC jest większa niż 12 t.

Ceny na drodze krajowej nr 60 nie są uzależnione tylko od dopuszczalnej masy całkowitej danego środka transportu, ale też od tego, czy spełnia on którąś z nowszych, czy może starszych norm emisji spalin. Starsze normy emisji spalin (szczególnie od EURO2 w dół) uchodzą bowiem za mniej ekologiczne, a kierowcy pojazdów, które im odpowiadają, na DK60 zapłacą przez to najwięcej.

Warto pamiętać, że rozliczeń za przejazd drogą krajową nr 60 można dokonywać tylko elektroniczną metodą, która wymaga stosowania urządzenia pokładowego viaAUTO. Przy pomocy viaAUTO przesyłane są wszystkie niezbędne informacje o danym pojeździe, które są następnie wykorzystywane przez bramki ustawione przy DK60 do podliczania należności.

d3ju8of

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ju8of
d3ju8of
d3ju8of
Więcej tematów
d3ju8of