DK92
DK92 – opis trasy
Rzepin i Kałuszyn – te miejscowości łączy ze sobą droga krajowa nr 92. Przebieg DK92 jest praktycznie taki sam, jak autostrady A2, i obejmuje następujące miasta:
- Torzym;
- Świebodzin;
- Pniewy;
- Poznań;
- Swarzędz;
- Kostrzyn;
- Słupca;
- Konin;
- Koło;
- Kłodawa;
- Kutno;
- Łowicz;
- Sochaczew;
- Ożarów Mazowiecki;
- Mińsk Mazowiecki.
Droga krajowa 92 wiedzie więc przez teren województwa lubuskiego, wielkopolskiego i łódzkiego, kończąc się na Mazowszu. Tym, co charakteryzuje DK92, jest fakt, że aż trzy razy przecina ona rzekę Wartę, konkretnie w Koninie, Poznaniu oraz Kole.
Pomiędzy Rzepinem a Krośniewicami na drodze krajowej nr 92 wdrożono ograniczenia, które nie dopuszczają do ruchu po tym odcinku pojazdów mających ponad 10-tonowy nacisk na pojedynczą oś.
Co ciekawe arteria prowadząca od Rzepina do Kałuszyna dopiero od niedawna znana jest jako DK92. Wcześniej ta trasa była znana jako droga krajowa nr 2, jednak takie oznaczenie zaczęło znikać wraz z rozbudową autostrady A2. Nazwa jednak na swój sposób pozostała, bo wciąż sporo osób z dłuższym stażem za kierownicą nazywa obecną DK92 "starą dwójką".
DK92 - przebudowa
Miasto Poznań otrzymało ponad 100 mln zł dofinansowania ze środków unijnych przeznaczonych na lata 2014-2020, które zostaną zainwestowane w remont drogi 92. Konkretnie chodzi o rozbudowę ul. Bałtyckiej w ciągu DK92, a także modernizację jej skrzyżowania z ulicami: Syrenią, Gdyńską i Chemiczną. Poza tym w zakresie prac prowadzonych na drodze krajowej nr 92 w Poznaniu znajduje się budowa węzła Nowa Naramowicka (skrzyżowanie ul. Naramowickiej z Lechicką) oraz rozbudowa mostu Lecha (konkretnie jego nitki położonej na północy).
Nie wiadomo, jak długo potrwają roboty drogowe na tych odcinkach DK92 (stan na październik 2017 r.). Nieznany jest też termin, w jakim zakończy się planowana rozbudowa odcinka Trzciel – rondo Bolewicko – Bolewice, czyli druga duża inwestycja dotycząca drogi 92. Ten nieco ponad 16-kilometrowy fragment DK92 ma zyskać m.in. wzmocnioną nawierzchnię i odnowione pobocza gruntowe.
DK92 – czy jest płatna?
Jak każda droga krajowa w Polsce, DK92 jest dostępna za darmo dla kierowców motocykli oraz wszystkich pojazdów samochodowych, które mają współczynnik dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) nie większy niż 3,5 t.
Mimo że przez długi czas osoby prowadzące pojazdy o DMC powyżej 3,5 t oraz autobusy traktowały drogę krajową nr 92 jako bezpłatną alternatywę autostrady A2, to 9 lipca 2017 r. ta sytuacja uległa zmianie. Tego dnia weszło bowiem w życie rozporządzenie Rady Ministrów, w ramach którego DK92 stała się dla nich płatna na następujących odcinkach (stan na październik 2017 r.):
- Boczów (od skrzyżowania z drogą powiatową nr 1258F) – Poźrzadło (do skrzyżowania z drogą powiatową nr 1225F);
- skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1238F – Myszęcin (do skrzyżowania z drogą powiatową nr 1211F);
- skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1217F – Poznań (do granicy miasta);
- Poznań (od granicy miasta) – Września (do skrzyżowania z drogą gminną nr 411551P);
- Września (od skrzyżowania z drogą krajową nr 15) – Konin (do granicy miasta);
- Konin (od granicy miasta) – Bardzinek (do skrzyżowania z drogą krajową nr 91);
- Kajew (od skrzyżowania z drogą krajową nr 91) – Dudki (do skrzyżowania z droga krajową nr 60);
- Kutno (od skrzyżowania z drogą krajową nr 60 i drogą wojewódzką nr 702) – Kuznocin (do skrzyżowania z drogą krajową nr 50);
- Sochaczew (od skrzyżowania z drogą krajową nr 50) – Warszawa (do granicy miasta).
Warto dodać, że opłaty na powyższych fragmentach drogi krajowej nr 92 można wnosić jedynie elektronicznie, za pośrednictwem viaAUTO, czyli specjalnego urządzenia pokładowego. Dzięki viaAUTO bramki ustawione przy DK92 otrzymują dane o pojeździe i na tej podstawie, jak również w oparciu o liczbę przejechanych kilometrów, wyliczana jest kwota do zapłaty.
Informacją, która jest brana pod uwagę przy ustalaniu cen za przejazd drogą DK92, jest nie tylko masa całkowita pojazdu, ale też charakterystyczna dla niego norma emisji spalin. W związku z tym najmniejszymi opłatami za korzystanie z drogi krajowej nr 92 są objęci ci kierowcy, których pojazdy spełniają najbardziej ekologiczne (najnowsze) normy. Stawki na trasie nr 92 wynoszą (stan na październik 2017 r.):
- od 0,32 do 0,16 zł/km dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5-12 t oraz autobusów niezależnie od ich DMC;
- od 0,42 do 0,21 zł/km dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t.
Komentarze