Trwa ładowanie...
d41bjy6
d41bjy6

DK50

Najnowsze informacje
Położenie DK50 sprawia, że ta trasa dwukrotnie przecina się z Wisłą Wikimedia Commons - Domena publiczna
Położenie DK50 sprawia, że ta trasa dwukrotnie przecina się z Wisłą

Symbolem DK50 jest oznaczona droga krajowa znajdująca się w całości na terenie województwa mazowieckiego. Długość DK50 wynosi około 297 km.

DK50 – opis trasy

Droga krajowa nr 50 łączy Ciechanów oraz Ostrów Mazowiecką. Przebieg DK50 jest jednak bardzo nietypowy. Na mapie droga krajowa nr 50 ma bowiem kształt podkowy, której końce znajdują się we wspomnianych miastach, a jej łukowata podstawa z daleka omija Warszawę. Zresztą DK50 stanowi obwodnicę aglomeracji warszawskiej i w swoim najbliższym punkcie znajduje się niespełna 30 km od stolicy Polski.

Droga krajowa nr 50, razem z DK60 na odcinku Wyszogród – Łochów, współtworzy tzw. Tranzytową Obwodnicę Warszawy Wikimedia Commons GNU FDL 1.2
Droga krajowa nr 50, razem z DK60 na odcinku Wyszogród – Łochów, współtworzy tzw. Tranzytową Obwodnicę Warszawy

Poza tym droga krajowa nr 50, razem z DK60 na odcinku Wyszogród – Łochów, współtworzy tzw. Tranzytową Obwodnicę Warszawy o łącznej długości 329 km. Dzięki DK50 oraz DK60 ruch w stołecznym mieście jest częściowo odciążony, gdyż spora część samochodów ciężarowych i innych dużych pojazdów przejeżdża właśnie tą obwodnicą.

Najważniejsze miejscowości, które leżą na szlaku drogi krajowej nr 50, to:

  • Ojrzeń,
  • Płońsk,
  • Wyszogród,
  • Sochaczew,
  • Wiskitki,
  • Żyrardów,
  • Mszczonów,
  • Grójec,
  • Mińsk Mazowiecki,
  • Łochów.

Co ciekawe oryginalne położenie DK50 sprawia, że ta trasa dwukrotnie przecina się z Wisłą: raz na moście w Górze Kalwarii i raz na moście w Wyszogrodzie.

DK50 – ceny

Przez wiele lat przejazd drogą krajową nr 50 był bezpłatny dla kierowców wszystkich pojazdów. Jednak dokładnie 9 lipca 2017 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów, w związku z którym płatne, ale tylko dla osób prowadzących pojazdy samochodowe o masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusy (niezależnie od ich masy), stały się:

  • odcinek DK50 Kuznocin – Guzów (od skrzyżowania z drogą krajową nr 92 do skrzyżowania z drogą powiatową nr 3835W),
  • odcinek DK50 Chudolipie – Dębówka (od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 876 do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 683),
  • odcinek DK50 od skrzyżowania z drogą powiatową nr 2709W do skrzyżowania z drogą powiatową nr 4201W,
  • odcinek DK50 od skrzyżowania z drogą powiatową nr 4202W do węzła Brok.

Płatne fragmenty drogi krajowej nr 50 łącznie mają 137 km długości. Powodem włączenia DK50 do systemu viaTOLL, który służy do ściągania opłat za przejazd, był znaczny wzrost natężenia ruchu (zwłaszcza tranzytowego) na wyżej wymienionych odcinkach. Kierowcy traktowali bowiem drogę krajową nr 50 jako darmową alternatywę dla okolicznych autostrad i dróg ekspresowych, na których musieliby zapłacić określoną cenę.

Stawki za podróż po DK50 zależą jednak nie tylko od masy całkowitej pojazdu, ale też od jego emisji spalin (kierowcy najbardziej ekologicznych środków transportu zapłacą najmniej), w związku z czym mogą one wynieść (stan na październik 2017 r.):

  • od 0,32 do 0,16 zł/km dla pojazdów o masie całkowitej 3,5-12 t oraz autobusów bez względu na ich masę,
  • od 0,42 do 0,21 zł/km dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 t.

Powyższe kwoty za korzystanie z drogi krajowej nr 50 można wpłacać jedynie elektronicznie, za pośrednictwem viaAUTO. Jest to urządzenie pokładowe, które umieszcza się na przedniej szybie i które przesyła informacje o pojeździe do mijanych bramek ustawionych na trasie DK50, na podstawie czego obliczany jest przejechany dystans i ostateczna suma do zapłaty.

d41bjy6

d41bjy6
d41bjy6
d41bjy6