DK7
DK7 jest jedną z najdłuższych dróg krajowych w Polsce, łączącą jej północny i południowy obszar.
DK7 – opis trasy
- Gdańsk;
- Elbląg;
- Olsztynek;
- Nidzica;
- Mława;
- Łomianki;
- Warszawa;
- Radom;
- Skarżysko-Kamienna;
- Jędrzejów;
- Kraków;
- Myślenice;
- Rabka-Zdrój.
Łącznie przebieg drogi krajowej nr 7 obejmuje zatem pięć regionów Polski: Pomorze, Warmię i Mazury, Mazowsze, Świętokrzyskie oraz Małopolskę.
DK7 współtworzy kilka istotnych tras lokalnych, jak również międzynarodowych. Odcinek drogi krajowej nr 7 od Krakowa do Rabki-Zdroju to fragment popularnej Zakopianki, po której poruszają się turyści jadący w Tatry. Poza tym krajowa "siódemka" jest częścią europejskiej trasy E77, która zaczyna się w Rosji, a kończy na Węgrzech. Co więcej fragment DK7 pomiędzy Gdańskiem oraz węzłem Elbląg Wschód wchodzi w skład E28, czyli kolejnej arterii o międzynarodowym przebiegu, łączącej Niemcy z Białorusią.
Łączna długość DK7 wynosi 780 km. Na odcinku od al. Obrońców Grodna w Warszawie do węzła Opacz droga krajowa nr 7 jest dostępna tylko dla tych pojazdów, u których nacisk osi pojedynczej nie wynosi więcej niż 10 ton.
DK7 a S7
Na coraz większym dystansie DK7 zyskuje status drogi ekspresowej S7, która w całości powstanie jednak po 2020 r. Docelowo przebieg trasy S7 ma być prawie taki sam, jak obecnej krajowej "siódemki". S7 ma się bowiem zaczynać w Gdańsku, a kończyć Rabce-Zdroju. W związku z tym rozbudowa drogi krajowej nr 7 w celu nadania jej parametrów arterii klasy S nie obejmie tylko odcinków Żukowo – Gdańsk oraz Rabka-Zdrój – Chyżne o łącznej długości około 70 km.
DK7 – ceny
Za darmo drogą krajową nr 7 mogą jeździć jedynie osoby, które prowadzą motocykle i pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nie większej niż 3,5 t. Tymczasem kierowcy środków transportu, których DMC przekracza wspomniane 3,5 t, zapłacą za przejazd po następujących odcinkach DK7 (stan na październik 2017 r.):
- Kazimierzowo (od skrzyżowania z drogą powiatową nr 1104N) - węzeł Elbląg Południe;
- węzeł Siedlin - Zakroczym (do połączenia z drogą ekspresową S7);
- Czosnów (od skrzyżowania z drogą powiatową nr 2405W) – Warszawa (do granicy miasta);
- Sękocin Nowy (od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 621) - węzeł Głuchów;
- Kraków (od granicy miasta) - Myślenice (do połączenia z drogą ekspresową S7).
Dokładna cena za korzystanie z drogi krajowej nr 7 zależy z jednej strony od DMC danego pojazdu, a z drugiej od spełnianej przez niego normy emisji spalin (najmniej zapłacą osoby prowadzące środki transportu przystosowane do normy EURO 5 lub nowszej). W zależności od tych dwóch kryteriów opłaty na DK7 mogą wynieść (stan na październik 2017 r.):
- 0,32-0,16 zł/km dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5-12 t i wszystkich autobusów;
- 0,42-0,21 zł/km dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t.
Kierowcy wskazanych pojazdów mogą rozliczać się na drodze krajowej nr 7 za pomocą viaAUTO. Jest to urządzenie pokładowe, które wysyła informacje o parametrach danego samochodu lub autobusu do bramek zlokalizowanych przy trasie. Na tej podstawie (oraz w oparciu o liczbę przebytych kilometrów) przy wyjeździe z DK7 zostanie naliczona ostateczna suma do zapłaty.
Warto pamiętać o tym, że istnieje jeszcze oddzielna lista płatnych odcinków drogi ekspresowej S7, która w wielu miejscach ma wspólny przebieg z krajową "siódemką".
DK7 - ciekawostki
Poprzednim oznaczeniem drogi krajowej nr 7, które wśród starszych kierowców nadal czasem funkcjonuje, jest E7, odnoszące się do nieistniejącej już drogi międzynarodowej, która... łączyła wyłącznie polskie miejscowości, konkretnie Cieszyn i Warszawę.
Co więcej DK7 jest na tyle popularną trasą, że nawiązują do niej nawet różni muzycy oraz pisarze. Wzmianka o drodze krajowej nr 7 pojawia się m.in. w "Piosence o mławskiej policji" Kazika Staszewskiego oraz w "Balladzie o szosie E7" Jana Krzysztofa Kelusa. Poza tym podróż po DK7 jest lejtmotywem książki Ziemowita Szczerka pod wiele mówiącym tytułem "Siódemka".
Komentarze