Aprilia Tuono V4 w nowej odsłonie. Włoski hypernaked będzie wygodniejszy
Najmocniejszy naked Aprilii, czyli Tuono V4, doczekał się sporych zmian. Otrzymał nowy wygląd, najnowsze systemy elektroniczne, silnik spełniający normę Euro 5 i lepsze właściwości jezdne.
Aprilia pokazała nową wersję swojego topowego modelu sportowego RSV4, a obok niego debiutuje bazujący na tym motocyklu naked. Zmiany w obu maszynach są podobne, ale nie identyczne. Aprilia Tuono V4 ma być modelem, który sprawdzi się zarówno podczas dynamicznej jazdy w mieście, jak i zabawy na torze. Dlatego otrzymał najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne pochodzące z maszyn sportowych.
Podobnie jak w przypadku sportowego brata, Aprilia Tuono V4 musiała otrzymać zmodyfikowany silnik V4, aby spełnić nową normę emisji spalin Euro 5. Jednak nakeda napędza słabsza wersja tej jednostki, a to oznacza, że zmiany mogły być dużo mniejsze. Udało się utrzymać tę samą co dotychczas moc 175 KM i moment obrotowy 121 Nm bez zwiększania pojemności silnika, która nadal wynosi 1077 cm3.
Takie same zmiany natomiast objęły oba modele pod kątem elektroniki. Aprilia Tuono V4 otrzymała nowy ECU od Marelli, czujniki przechyłu czy poprawioną elektronicznie sterowaną przepustnicę (ride-by-wire). Podobnie jak sportowy model, tak też naked jest teraz wyposażony w większy ekran na kierownicy oraz możliwość wyboru z aż sześciu trybów jazdy – trzech drogowych i trzech torowych. Zmieniają one działanie takich systemów jak kontrola trakcji, kontrola unoszenia się przedniego koła, hamowanie silnikiem, ABS i inne parametry.
W obu nowych modelach najbardziej widoczne zmiany objęły wygląd i aerodynamikę. Aprilia Tuono V4 podobnie jak RSV4 otrzymała stylistykę zaczerpniętą ze słabszego, ale nowszego modelu RS 660 z charakterystycznymi przednimi światłami (w tym doświetlającymi zakręty). Do tego boczne skrzydła zintegrowano z owiewką, co poprawiło ich wydajność i funkcjonalność.
Aprilia chwali się, że mocno poprawiła ergonomię i komfort jazdy Tuono V4. Kierownica znajduje się teraz wyżej, że owiewka lepiej osłania kierowcę. Stworzono też nowe siedzisko, które przede wszystkim razem ze zmienionymi podnóżkami poprawia komfort jazdy dla pasażera. Natomiast właściwości jezdne mają być lepsze dzięki nowemu aluminiowemu wahaczowi z tyłu, który inspirowany jest konstrukcjami z modeli wyścigowych.
Podobnie jak RSV4 i poprzednie Tuono V4, nowa wersja nakeda będzie oferowana w dwóch odmianach. Standardowa wersja dostępna będzie w kolorach szarym lub białym. Bardziej ekstremalna odmiana Factory będzie malowana czarnym lakierem. Jej wyróżnikiem jest półaktywne zawieszenie Ohlins Smart EC 2.0.