Nowa Aprilia RSV4. Zmienił się nie tylko silnik
Aprilia zaprezentowała nową odsłonę swojego flagowego sportowego modelu RSV4. Silnik dostosowano do nowej normy, ale zmiany widać już gołym okiem, gdyż motocykl otrzymał przeprojektowane nadwozie i zmodyfikowaną aerodynamikę.
Jak łatwo się domyślić, jedną ze zmian w Aprilii RSV4 jest ta związana z silnikiem, który musiał zostać dostosowany do nowej normy emisji spalin Euro 5. Czterocylindrowa widlasta jednostka została z tego powodu nieco powiększona jeśli chodzi o pojemność skokową i zamiast 1077 cm3 ma teraz 1099 cm3. Maksymalna moc pozostała na tym samym poziomie i nadal wynosi 217 KM. Przy okazji udało się podnieść moment obrotowy, choć włoska marka nie podaje, jaką wartość osiągnięto i przy jakich obrotach. Wiadomo natomiast, że motocykl jest bardziej ekologiczny między innymi dzięki nowemu układowi wydechowemu.
To, że mamy do czynienia z nową wersją, widać już na pierwszy rzut oka. Choć konstrukcyjnie Aprilia RSV4 się nie zmieniła, to już jej owiewki zostały bardzo mocno przeprojektowane. Przede wszystkim inspirowano się nowym sportowym modelem RS 660 (m.in. z charakterystycznymi zachodzącymi do góry przednimi światłami), ale oczywiście najważniejsze były osiągi. Zmienione nadwozie RSV4 projektowano testując je w tunelu aerodynamicznym, aby jak najbardziej poprawić osiągi. Z jednej strony starano się obniżyć opór powietrza, co poprawia prowadzenie przy wysokich prędkościach, a z drugiej dbano o jeszcze większy docisk aerodynamiczny.
Skrzydła po bokach nadwozia nie są teraz oddzielnymi elementami, ale częścią konstrukcyjną całej owiewki. Nie tylko poprawia to stabilność przy wyższych prędkościach, ale pomaga też w chłodzeniu silnika i kierowaniu ciepłego powietrza z dala od motocyklisty. Wlot powietrza do silnika zaprojektowano tak, aby zwiększyć w nim ciśnienie.
Aprilia RSV4 wyposażona jest w światła LED z dodatkowymi doświetlającymi zakręty. Ergonomię poprawia natomiast nieco przeprojektowany zbiornik paliwa oraz nowe siedzisko dostosowane do zmienionych owiewek, które ma zapewniać bardziej komfortową pozycję podczas jazdy. Powiększono ekran przy kierownicy, a zmiany w elektronice objęły też komputer sterujący pracą silnika i działanie elektronicznej przepustnicy (ride-by-wire). Kierowca będzie teraz mógł wybrać jeden z sześciu trybów jazdy – trzech na tor i trzech drogowych.
Aprilia RSV4 tak jak do tej pory będzie oferowana w wersji standardowej oraz Factory, która otrzyma kilka dodatkowych elementów jeszcze poprawiających osiągi. Będą to kute aluminiowe felgi, półaktywne zawieszenie Ohlins i zaciski hamulcowe Brembo Stylema. Standardowa wersja Aprilii RSV4 będzie oferowana w jednym wariancie kolorystycznym Dark Losail, natomiast Factory w dwóch – Aprilia Black i Lava Red.