AUDI A4 B8: bez zaskoczenia
W końcu doczekaliśmy się najnowszej odsłony Audi A4. Jeden z wymarzonych samochodów przez polskich kierowców, od wielu lat jest wyznacznikiem jakości wykonania oraz komfortu w klasie średniej.
Tym razem Audi A4 z fabrycznym oznaczeniem B8, podobnie jak pokazane na targach we Frankfurcie odświeżone modele A5/S5, otrzymały nieco zmieniony wygląd. Z przodu odświeżono grill, na bardziej ostre i dynamiczne wymieniono przednie reflektory, które otrzymały nowy wzór ułożony z diod. A4 ma teraz również nowe oba zderzaki oraz podrasowane tylne lampy z LEDami.
Jeśli wydaje się wam, że zmiany nie wnoszą nic nowego – to właśnie tak miało być. Czemu? Wszystko jest zasługą stylistycznej filozofii marki, nazwanej 360°. Najlepiej będzie, jak to wyjaśnię na przykładzie. Chodzi o to, że najnowsze Audi A4 zawiera w sobie detale i linie, które zostały wykorzystane nowym A8, a które z kolei było inspiracją dla nowego A6, które jest inspiracją dla pokazanego właśnie A4. Nieco to skomplikowane, ale daje pewność, że każde nowe Audi będzie wyglądać, jak któreś z istniejących, choć będzie nowe. Uff...
Oczywiście, nowy samochód - zgodnie z filozofią, że nowe musi być lepsze - nie może być mniejszy od porzednika. Nie inaczej jest w przypadku A4 B8. Zarówno sedan, jak i Avant (kombi) mierzą po 4,7 m. Natomiast wersje Quattro oraz S4 są o dodatkowe 2 cm dłuższe. Wszystkie modele mają natomiast te sam rozstaw osi - 2,81 m. Wysokość poszczególnych wersji waha się między 1,41 a 1,5 m.
Wprowadzenie nowej wersji nie mogło się obyć bez przeróbek w kabinie samochodu. Przyszły, zapewne szczęśliwy kierowca Audi A4, będzie miał przed sobą nowy wzór kierownicy oraz zmienioną kolorystkę wykończenia. Powiew świeżości dotknął również… kluczyka samochodu.
Wnętrze dokładniej można obejrzeć na zdjęciach. Natomiast to, czego tam nie zobaczycie, to liczby, które rzucą nieco światła na jednostki napędowe Audi A4. Jak zapewniają inżynierowie wszystkie silniki są bardziej przyjazne środowisku, a co za tym idzie bardziej oszczędne - średnio o 11 procent - pomimo wzrostu mocy i momentu obrotowego.
Podstawowym silnikiem benzynowym będzie znana juz jednostka 1,8 TFSI, która dysponować będzie mocą 170 KM oraz momentem obrotowym o wartości 320 Nm. Jak podaje Audi samochód wyposażony w ten silnik będzie zużywał średnio 5,6 l/100 km. Nie jest źle – to aż o 19 procent mniej niż w silniku, który odchodzi do lamusa.
W ofercie niemieckiego producenta nie może zabraknąć oczywiście silnika wysokoprężnego. Jak na razie znane są jedynie konfiguracje motory 2.0 TDI. Będzie on dostępny w trzech wariantach mocy - 136, 163 oraz 177 KM. Najsłabszy z całej rodziny, 136-konny motor będzie jednocześnie najbardziej oszczędny. Jak zapewnia Audi samochód z takim napędem będzie średnio zużywał 4,2 l oleju napędowego na każde 100 km. Nie zabraknie również 3-litroej jednostki TDI, która będzie mieć moc 245 KM.
Jednak najciekawszym, a zarazem wzbudzający największe emocje będzie topowy motor 3.0 V6 TFSI. Będzie on dostępny w dwóch konfiguracjach – 272 i 333KM. Mocniejsza wersja rozpędzi S4 od zera do 100 km/h w około 5 sekund. Prędkość maksymalna, jak nietrudno się domyślić, będzie ograniczona do 250 km/h. Audio A4 w takiej konfiguracji zużyje około 8 l paliwa na 100 km.
Jako standardowe przeniesienie napędu na przednie koła, będzie służyła sześciostopniowa manualna przekładnia biegów. Jako opcja będzie można zamówić również skrzynię multitronic. Wersje z napędem na wszystkie kola - Quattro - będą dostępne z przekładnią manualną lub siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią S-tronic.
Audki przebudowało również zawieszenie samochodu. Charakterystyka auta ma się nieco zmienić dzięki nowej konstrukcji mocowania tylnych kół oraz nowej charakterystyce amortyzatorów. Zmianom uległa również praca wspomagania kierownicy.
Nowe Audi A4 B8 wejdzie do sprzedaży na początku 2012 roku. Jak zapewnia Audi, ceny samochodu ulegną jedynie "niewielkim zmianom".
* TUTAJ WIĘCEJ ZDJĘĆ AUDI A4 ALLROAD * Na deser proponujemy wam jeszcze trzy filmy prezentujące nowe wersje Audi A4 w pełnej krasie.
WP: Lopez