Trwa ładowanie...

Test: Super Soco CPx - idealny do miasta

Mały elektryczny jednoślad w wersji premium? Czy to dziwne zestawienie ma sens? Patrząc, jak na tym stosunkowo małym wycinku rynku radzi sobie Super Soco, jak najbardziej. Ja postanowiłem to sprawdzić testując skuter CPx.

Super Soco CPxSuper Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
d2gmtq1
d2gmtq1

Super Soco to z jednej strony młoda marka, która ma mniej niż 10 lat. Z drugiej w świecie fanów elektrycznych środków transportu jest całkiem dobrze znana. Wszystko dlatego, że powstała z dużym nastawieniem na Europę i wymagania tutejszego klienta. W swojej ofercie ma motocykle i skutery na kategorie AM (odpowiedniki 50 cm3) i A1 (tak jak 125 cm3). Oznacza to też, że w Polsce wszystkimi można jeździć też na prawo jazdy kategorii B - tymi pierwszymi już od momentu uzyskania tych uprawnień, a drugimi po 3 latach doświadczenia za kółkiem.

Ma być ładnie

Super Soco to firma rodem z Szanghaju, która jednak za bardzo nie chwali się swoim chińskim rodowodem, gdyż kreuje się na markę premium. I trzeba przyznać, że nieźle jej to wychodzi. Nawet rozpoczęto współpracę z Ducati, a skuter Super Soco promował sam Jorge Lorenzo.

Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina

Marketing to jedno, ale drugą kwestią, że same jednoślady też muszą "dowozić". I Super Soco o tym wie. Zarówno motocykle, jak i skutery tej marki wyglądają dobrze i stylistyka bez wątpienia jest tym, co może przyciągać klientów. Oczywiście patrząc na model CPx z boku widać kształt typowego miejskiego, niezbyt dużego skutera.

d2gmtq1

Jednak detale prezentują się naprawdę dobrze. Mocne przetłoczenia przodu i świetnie wyglądające przednie światło mogą się podobać, a tył choć już prostszy, to również ma nowoczesną stylistykę. Co równie ważne - nie ma w tym wszystkim przesady. Projektanci wiedzieli, gdzie się zatrzymać, aby było ze smakiem.

Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina

Wydajny napęd i niezłe osiągi

Typowo dla elektrycznych skuterów silnik umieszczony jest wewnątrz tylnego koła połączonego z ramą pojedynczym aluminiowym wahaczem, co pozwala na zaoszczędzenie miejsca. Na pierwszy rzut oka parametry tego silnika mogą zaskakiwać. Z jednej strony Super Soco CPx to model powyżej kategorii AM, czyli motorowerów. Z drugiej ten elektryczny odpowiednik spalinowych 125 cm3 ma tylko 4 kW (5,5 KM) mocy. Warto jednak pamiętać jednak, że jest to moc ciągła - chwilowa maksymalna wynosi już 6 kW (8,2 KM) - a do tego silnik elektryczny generuje potężny moment obrotowy dostępny już od samego startu.

W efekcie Super Soco CPx ma niezłe osiągi, które nie odstają od mocniejszych, spalinowych 125 cm3. Mamy więc wystarczające w ruchu miejskim przyspieszenie i prędkość maksymalną ok. 90 km/h. Na trasę autostradą czy ekspresówką może mało, ale mowa o miejskim pojeździe, a na tle skuterowego świata tej klasy, to bardzo dobry wynik.

MosaicGallery

Źródła: WP

Skoro mowo o skuterze elektrycznym, to trzeba też pochylić się nad zasięgiem i systemem ładowania. Super Soco CPx może mieć jeden lub dwa akumulatory trakcyjne. Wg producenta (przy średniej prędkości 45 km/h i wadze kierowcy 75 kg) zasięg to odpowiednio 80 km na jednej baterii lub 160 km na dwóch. Jak się to ma do rzeczywistości? W praktyce wartości te nie są dużo mniejsze. Ponad 100 km po mieście oznacza, że jest to opcja dla tych, którzy naprawdę sporo jeżdżą, albo nie chcą codziennie podłączać skutera do ładowania.

d2gmtq1

Ono samo zresztą zostało bardzo dobrze przemyślane. Jeśli mamy gniazdko w garażu, gdzie parkujemy swój jednoślad, to można go podłączyć do ładowania (dwóch akumulatorów na raz) bez konieczności wyciągania baterii. Można je też wyjąć i zanieść np. do domu w celu uzupełnienia energii (jak zawsze w takich pojazdach akumulatory trochę ważą). Dodatkowy plus za to, że sama ładowarka mieści się pod siedziskiem obok wspomnianych baterii, więc nawet dłuższy czy dalszy wyjazd są trochę ułatwione.

Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina

W poprawianiu zasięgu ma pomóc przełącznik pozwalający na wybranie jednego z trzech trybów pracy napędu. Możemy mieć więc więcej lub mniej mocy, przy czym jest to oczywiście jedynie ułatwienie, gdyż podobny efekt uzyskamy delikatniej traktując prawą manetkę. Super Soco CPx ma też bieg wsteczny. Czy w małym skuterze jest to szczególnie potrzebne? Raczej nie, ale napęd elektryczny po prostu to łatwo umożliwia i dobrze, że dano taką opcję.

d2gmtq1

Czy jest premium?

Nie oszukujmy się, jeśli nie mówimy o "chińszczyźnie z marketu", to elektryczny skuter z założenia jest trochę produktem premium. Jazda nim jest zdecydowanie tańsza niż spalinowym, ale zakup już nie. Dlatego dobrze, aby za wyższą ceną szła też jakość. Skoro już o tym mowa, to cennik Super Soco CPx otwiera kwota 21 900 zł. I jeśli nie jeździcie wyjątkowo dużo, to wystarczy wam wersja z jednym akumulatorem.

MosaicGallery

Źródła: WP

Za taką kwotę dostajemy nie tylko wydajny napęd i dobry wygląd, ale też niezłe prowadzenie i dobrą jakość wykonania. Jeśli pokonuje się więcej kilometrów to oszczędności w użytkowaniu później będą widoczne, ale nie oszukujmy się - Super Soco CPx nie jest tanie. Z drugiej strony otrzymujemy produkt kompletny i dobrze zrobiony. Nie jest przypadkiem, że Ducati współpracuje właśnie z tym producentem elektrycznych jednośladów.

d2gmtq1

Super Soco CPx faktycznie okazuje się bardzo dobrym środkiem transportu do miasta. I w tym przypadku napęd elektryczny może nawet wygrywać ze spalinowym. Nie chodzi mi tu tylko o niezłe przyspieszenie, ale też o to, że domowe ładowanie jest wygodniejsze niż potrzeba jechania na stację co jakiś czas. Jednak skutery na prąd mają dla mnie cały czas jedną sporą wadę. Jedną z największych zalet skuterów (i miejskich przewag nad motocyklami) jest schowek pod siedzeniem, gdzie mogę wrzucić kask, gdy zaparkuję na mieście lub zakupy, gdy wracam do domu. W elektryku to miejsce zajmują akumulatory. Haczyk pod kierownicą to trochę za mało. Plus dla Super Soco natomiast za gniazdo USB i małą kieszonkę na telefon znajdującą się zaraz obok.

Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Super Soco CPx WP
Super Soco CPxŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2gmtq1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2gmtq1
Więcej tematów