Trwa ładowanie...

Test: Honda CB650R — nowe z odrobiną starego

Nie będę ukrywał — moje zainteresowanie Hondą CB650R było od początku napędzane wyglądem tego motocykla. I nie byłem w tym osamotniony. Początkowo reszta nie miała większego znaczenia. Jednak wreszcie przyszedł czas na sprawdzenie, czy za świetnym stylem idzie też wyjątkowy motocykl.

Honda CB650RHonda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
d10ikp2
d10ikp2

Na papierze (na którym wydrukowano zdjęcia) Honda CB650R powinna idealnie trafiać w mój gust. Stylistyka łącząca retro z nowoczesnością, naked, czterocylindrowy silnik — tak, tak i po raz trzeci tak. Model ten nazwany jest przez Hondę jako Neo Sports Café i tak, jak zakładałem, że środkowe z tych słów to czysty marketing (nazywanie wszystkiego, co się da, sportowym, to chleb codzienny marketingu w motoryzacji), to przekonałem się, że zaskakująco dobrze pasuje ono do tego motocykla.

Liczy się wygląd

To oczywiście kwestia gustu, ale Honda CB650R spodobała mi się od pierwszego momentu, gdy ją zobaczyłem. Takie połączenie nowoczesności z klasyką jest świeższym podejściem niż tworzenie modeli retro na bazie oferowanych już nakedów. Tutaj suwak stylu można ustawiać dowolnie. I tak modele RS od Kawasaki mają go niemal maksymalnie w stronę klasyki, linia XSR Yamahy jest nieco bardziej współczesna, natomiast Honda CB650R to już nowoczesna stylistyka z akcentami retro.

Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina

Co więcej, jak się przyjrzeć, to tych akcentów jest niezwykle mało. To może zaskakiwać, bo na pierwszy rzut oka wydaje się, że inspiracji klasyką jest dużo, ale gdy przychodzi do wymienienia ich, pojawiają się wątpliwości. Oczywiście najważniejsze jest okrągłe przednie światło, które jednak oprócz kształtu obudowy jest na wskroś nowoczesne. Wszystko uzupełnia cała masa detali, agresywnych i przetłoczeń.

d10ikp2

Charakterystyczne niewielkie panele boczne, rzucający się w oczy kolektor wydechowy, odsłonięte tylne koło czy agresywnie ku górze poprowadzone siedzisko — to wszystko wygląda bardzo dobrze. Uzupełniają to wyeksponowana rama i silnik. Szkoda, że po stworzeniu CB650R projektanci Hondy wzięli wolne na czas powstawania nowego Horneta. Ale po takiej pracy im się należało.

Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina

Dla mnie do pełni szczęścia brakowało, aby testowy egzemplarz miał czerwony zbiornik paliwa. To byłby mój wybór, ale dobrze, że Honda proponuje też mniej krzykliwe opcje — niebieską, szarą i czarną.

Silnik to pełna kultura

W czasie, gdy nakedy klasy średniej często mają dziś dwa, góra trzy cylindry, tak Honda CB650R to powiew tego, co kochaliśmy kilkanaście lat temu. Silnik o pojemności 649 cm3 ma cztery "gary", a to przekłada się na wysokoobrotowy charakter. Maksymalna moc 95,2 KM osiągana jest przy 12 000 obr/min. I silnik ten zdecydowanie lubi wkręcanie go w górne rejestry. Maksymalny moment obrotowy równy 63 Nm pojawia się dopiero przy 9500 obr/min.

MosaicGallery

Źródła: WP

Efektem jest z jednej strony wysoka kultura pracy typowa dla czterocylindrowca, a z drugiej agresywny charakter. W efekcie subiektywne odczucie mocy jest nawet większe, niż sugerują to liczby. Na osiągi na pewno nie ma co narzekać — oczywiście w kategorii klasy średniej. Wisienką na torcie jest agresywna i przyjemna dla ucha ścieżka dźwiękowa dobiegająca z krótkiego wydechu.

d10ikp2

Bardziej "sports", niż się spodziewałem

Jak już napisałem, jeśli chodzi o hasło Neo Sports Café, to słowa "neo" i "café" pasują do tego modelu bardzo dobrze i widać to już po zdjęciach. Natomiast "sports" wydawał się takim samym zabiegiem, jak w przypadku samochodów kombi wielu marek, które z nieznanych dla mnie przyczyn od lat marketingowcy nazywają sportowymi. Jednak już po zajęciu miejsca na hondzie CB650R wiedziałem, że coś jest na rzeczy.

Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina

Pozycja okazała się nieco bardziej sportowa, niż się spodziewałem. Oczywiście nijak ma się do torowych maszyn, ale nogi są wyżej i bardziej z tyłu niż w wielu innych nakedach (siedzi się na wysokości 810 mm). Drugim znakiem była wspomniana charakterystyka silnika — znowu, może nie do końca sportowa, ale jednak w tę stronę. A w końcu podczas jazdy zawieszenie okazało się zaskakująco twarde. Czuć wszelkie nierówności asfaltu, a motocykl zachęca do dynamicznej jazdy.

d10ikp2

Nie twierdzę, że to motocykl sportowy bez owiewek. Nadal bez wątpienia jest to naked, ale z tej bardziej agresywnie nastawionej półki. Skoro ma być retro, to porównałbym go do café racerów sprzed wielu dekad. W końcu ich genezą było tworzenie jednośladów o sportowym charakterze i wykorzystywanych do ścigania się — głównie po publicznych drogach.

MosaicGallery

Źródła: WP

Wyjątkowy styl, wrażenie już nie

Liczyłem, że za świetnym wyglądem idzie jakaś większa wyjątkowość Hondy CB650R. I tak, jest zadziorna, ma fajny silnik, który dobrze brzmi, ma swój charakter, który odróżnia ją od konkurencji, ale to trochę mało. Może problemem jest właśnie to, że moje oczekiwania bezpodstawnie urosły.

d10ikp2

To standardowy naked średniej klasy napędzany czterocylindrowym silnikiem, a więc coraz większa rzadkość dziś. Jest to też raczej prosta maszyna, bez technicznych wodotrysków, a w połączeniu z bardzo dynamicznym rozwojem motocykli w ostatnich latach czuć, że Honda CB650R nie jest najnowszym modelem. I to mimo faktu, że jest na rynku dopiero od 2019 r.

Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina

Honda CB650R przyciąga do salonów nie tylko wyglądem i silnikiem, ale też jeszcze jednym argumentem — ceną. Model ten kosztuje 39 500 zł. Konkurencja w (bardziej typowym) stylu retro za taką sumę oferuje mniejszą moc i mniej cylindrów. Co więcej, CB650R wypada nieźle w wewnętrznym porównaniu. Hornet jest tańszy o 3100 zł i można tu użyć słowa "tylko", bo producenci zdążyli nas przyzwyczaić do sporych dopłat za styl. A w przypadku Hondy różnica jest też w silniku i charakterze obu maszyn. Dzięki temu, idąc do salonu tej marki, każdy znajdzie coś dla siebie.

Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Honda CB650R WP
Honda CB650RŹródło: WP, fot: Szymon Jasina
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d10ikp2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d10ikp2
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj