Przydatny pomysł. Włosi opatentowali reflektory radarowe dla jednośladów

"Motocykle są wszędzie" – to hasło, które ma przypominać, że motocykle są mniejsze niż samochody i czasem trudno je zauważyć. Dotyczy to zarówno ludzi, jak i np. radarów monitorujących martwe pole. Piaggio ma pomysł, jak rozwiązać ten problem.

Piaggio Beverly 400 SPiaggio Beverly 400 S
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Piaggio
Szymon Jasina

Od lat systemy monitorowania martwego pola czy inne oparte na radarach urządzenia poprawiające bezpieczeństwo (czy wygodę, jak aktywny tempomat) są popularne w samochodach. Powoli technologia ta wchodzi też do jednośladów. Jednak tu pojawia się problem. Skutery i motocykle są mniejsze, a przede wszystkim węższe od samochodów, więc może się zdarzyć, że samochodowy radar "przeoczy" taki pojazd.

Właśnie temu ma przeciwdziałać rozwiązanie, które Piaggio opatentowało we Włoszech i w USA. Jest to aktywny reflektor radarowy. I właśnie słowo "aktywny" jest tu kluczowe. Jednoślad ma sam wysyłać sygnał do samochodowego radaru, aby ten na pewno zarejestrował znajdujący się niedaleko pojazd. Takie rozwiązanie daje też dodatkowe możliwości, bo w ten sposób mogą być przekazywane dane np. o tym, że motocykl jest przechylony, a zatem skręca.

Aktywne reflektory rozwiązałyby zatem też problem związany z tym, że jednoślady nie zawsze znajdują się w ten samej części pasa ruchu, a także to, że sposób ich jazdy jest po prostu inny niż samochodów.

Patent Piaggio daje możliwość zamontowania urządzeń z przodu, z tyłu i po bokach. Oczywiście jest to rozwiązanie idealne, ale może być też ograniczone np. tylko do przodu, co zapewniać będzie poprawę działania monitorowania martwego pola w samochodach.

Na razie nie wiadomo, kiedy reflektory radarowe Piaggio trafią do sprzedawanych przez włoską firmę jednośladów. Oczywiście, choć szkice patentowe przedstawiają skuter, to należy pamiętać, że oprócz marki Piaggio w koncernie tym znajdują się też ApriliaMoto Guzzi, które również powinny skorzystać z nowej technologii. Co więcej, istnieje możliwość, że nie będzie ona jedynie montowana w nowych pojazdach, ale będzie można też zainstalować ją w starszych modelach.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła