Prawdziwe spalanie hybryd. Dane Equa Index
Ekologiczne, ale czy ekonomiczne?
Wraz z kolejnymi doniesieniami na temat szkodliwości spalin diesli i rosnącą świadomością wagi czystego powietrza, Europejczycy coraz łaskawszym okiem patrzą na hybrydy. Ja się okazuje, niektóre modele potrafią być nawet oszczędniejsze od "ropniaków".
W zestawieniu wykorzystujemy dane organizacji Equa Index, sprawdzającej spalanie podczas jazd na drogach Niemiec i Wielkiej Brytanii. To o wiele lepsze źródło wiedzy niż katalogi producentów, bo w nich spalanie określane jest na podstawie testów laboratoryjnych wykonywanych według reżimu NEDC. Uzyskane tak wyniki mogą niższe od rzeczywistej konsumpcji nawet o 25-30 proc. Zdaniem specjalistów Equa Index w przypadku hybryd rozziew ten sięga nawet 50 proc.
Zobaczmy więc, jak sytuacja ma się naprawdę. Na kolejnych slajdach podajemy wyniki testów hybryd różnego typu prowadzonych przez Equa Index – od najbardziej do najmniej ekonomicznego. Zrezygnowaliśmy z podziału na segmenty ze względu na stosunkowo niewielką liczbę aut o takim napędzie. Oprócz nazwy modelu podajemy wartość średniego zmierzonego spalania, a także pojemność silnika spalinowego wchodzącego w skład układu napędowego oraz całkowitą moc samochodu.
Klasyczne hybrydy benzynowe
Toyota Prius (1,8 l, 122 KM) – 4,1 l/100 km
Hyundai Ioniq (1,6 l, 141 KM) – 4,9 l/100 km
Toyota Auris (1,8 l, 136 KM) – 4,9 l/100 km
Toyota Yaris (1,5 l, 1010 KM) – 5,3 l/100 km
Toyota RAV4 (2,5 l, 197 KM) – 6,6 l/100 km
Lexus RX (3,5 l, 313 KM) – 6,6 l/100 km
Lexus LS (3,5 l, 359 KM) – 9,7 l/100 km
Benzynowe hybrydy plug-in
Mitsubishi Outlander (2,0 l, 203 KM) – 6,1 l/100 km
BMW serii 3 (2,0 l, 252 KM) – 6,2 l/100 km
Volkswagen Golf GTE (1,4 l, 204 KM) – 6,8 l/100 km
Porsche Panamera (3,0 l, 416 KM) – 9,7 l/100 km
Porsche Cayenne (3,0 l, 416 KM) – 10,4 l/100 km
BMW X5 (2,0 l, 313 KM) – 10,9 l/100 km
Hybrydy z silnikiem Diesla
Mercedes Klasy C (2,1 l, 231 KM) – 5,3 l/100 km
Mercedes Klasy E (2,1 l, 231 KM) – 5,5 l/100 km
Range Rover Sport (3,0 l, 340 KM) – 8,1 l/100 km
Hybrydy plug-in z silnikiem Diesla
Volvo V60 (2,4 l, 285 KM) – 7,5 l/100 km
Co ciekawe, z danych Equa Index wynika, że hybrydy typu plug-in, a więc pozwalające na ładowanie akumulatorów z gniazdka, nie odznaczają się wyraźnie oszczędniejszym traktowaniem paliwa. Skorzystają na nich jedynie ci, którzy mogą ładować samochód w miejscu pracy i rezygnować z uruchamiania silnika spalinowego podczas codziennych dojazdów. Cykl testowy przyjęty przez Equa Index zapewne nie współgrał z taką możłiwością i stąd wyniki tego typu samochodów.