Prawdziwe spalanie hybryd. Dane Equa Index

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
oprac.  Tomasz Budzik

/ 5Ekologiczne, ale czy ekonomiczne?

Obraz
© WP.PL | Tomasz Budzik

Wraz z kolejnymi doniesieniami na temat szkodliwości spalin diesli i rosnącą świadomością wagi czystego powietrza, Europejczycy coraz łaskawszym okiem patrzą na hybrydy. Ja się okazuje, niektóre modele potrafią być nawet oszczędniejsze od "ropniaków".

W zestawieniu wykorzystujemy dane organizacji Equa Index, sprawdzającej spalanie podczas jazd na drogach Niemiec i Wielkiej Brytanii. To o wiele lepsze źródło wiedzy niż katalogi producentów, bo w nich spalanie określane jest na podstawie testów laboratoryjnych wykonywanych według reżimu NEDC. Uzyskane tak wyniki mogą niższe od rzeczywistej konsumpcji nawet o 25-30 proc. Zdaniem specjalistów Equa Index w przypadku hybryd rozziew ten sięga nawet 50 proc.

Zobaczmy więc, jak sytuacja ma się naprawdę. Na kolejnych slajdach podajemy wyniki testów hybryd różnego typu prowadzonych przez Equa Index – od najbardziej do najmniej ekonomicznego. Zrezygnowaliśmy z podziału na segmenty ze względu na stosunkowo niewielką liczbę aut o takim napędzie. Oprócz nazwy modelu podajemy wartość średniego zmierzonego spalania, a także pojemność silnika spalinowego wchodzącego w skład układu napędowego oraz całkowitą moc samochodu.

/ 5Klasyczne hybrydy benzynowe

Obraz
© WP.PL

Toyota Prius (1,8 l, 122 KM) – 4,1 l/100 km
Hyundai Ioniq (1,6 l, 141 KM) – 4,9 l/100 km
Toyota Auris (1,8 l, 136 KM) – 4,9 l/100 km
Toyota Yaris (1,5 l, 1010 KM) – 5,3 l/100 km
Toyota RAV4 (2,5 l, 197 KM) – 6,6 l/100 km
Lexus RX (3,5 l, 313 KM) – 6,6 l/100 km
Lexus LS (3,5 l, 359 KM) – 9,7 l/100 km

/ 5Benzynowe hybrydy plug-in

Obraz
© Materiały prasowe

Mitsubishi Outlander (2,0 l, 203 KM) – 6,1 l/100 km
BMW serii 3 (2,0 l, 252 KM) – 6,2 l/100 km
Volkswagen Golf GTE (1,4 l, 204 KM) – 6,8 l/100 km
Porsche Panamera (3,0 l, 416 KM) – 9,7 l/100 km
Porsche Cayenne (3,0 l, 416 KM) – 10,4 l/100 km
BMW X5 (2,0 l, 313 KM) – 10,9 l/100 km

/ 5Hybrydy z silnikiem Diesla

Obraz
© Materiały prasowe

Mercedes Klasy C (2,1 l, 231 KM) – 5,3 l/100 km
Mercedes Klasy E (2,1 l, 231 KM) – 5,5 l/100 km
Range Rover Sport (3,0 l, 340 KM) – 8,1 l/100 km

/ 5Hybrydy plug-in z silnikiem Diesla

Obraz
© Materiały prasowe

Volvo V60 (2,4 l, 285 KM) – 7,5 l/100 km

Co ciekawe, z danych Equa Index wynika, że hybrydy typu plug-in, a więc pozwalające na ładowanie akumulatorów z gniazdka, nie odznaczają się wyraźnie oszczędniejszym traktowaniem paliwa. Skorzystają na nich jedynie ci, którzy mogą ładować samochód w miejscu pracy i rezygnować z uruchamiania silnika spalinowego podczas codziennych dojazdów. Cykl testowy przyjęty przez Equa Index zapewne nie współgrał z taką możłiwością i stąd wyniki tego typu samochodów.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła