Opel Ampera-e – elektryczny samochód dla wszystkich

Obraz
Źródło zdjęć: © Juliusz Szalek

Podczas wystawy samochodowej w Paryżu Opel wskrzesza nazwę Ampera. Niemiecki koncern z dumą prezentuje model Ampera-e – elektrycznego hatchbacka, który na jednym ładowaniu może pokonać do 500 km, a osiągami dorównuje sportowym modelom linii OPC. Poznajcie bliżej najlepiej zapowiadające się auto elektryczne Europy.

Niektórzy z was zapewne pamiętają Opla Amperę. Hybrydowy liftback był pierwszym w Europie samochodem, w którym silnik spalinowy pełnił jedynie rolę generatora prądu i nie napędzał kół. Produkowany w latach 2011-2014 był w zasadzie ciekawostką – nie cieszył się zbytnią popularnością i szybko przeszedł do historii.

W przypadku nowego, zaprezentowanego właśnie modelu Ampera-e ma być zupełnie inaczej. To nie luksusowy kaprys, to nie gadżet, ani nie pojazd, który miałby służyć jedynie jako drugi samochód w rodzinie. To auto elektryczne dla wszystkich – powiedział prezes Opla, dr Karl-Thoman Seumann. I faktycznie, przyglądając się specyfikacji Ampery-e można odnieść wrażenie, że to samochód elektryczny, który sprawdzi się w realnym użytkowaniu.

Już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z całkiem przyziemnym projektem. Ampera-e wyróżnia się jedynie subtelnymi akcentami. Znacznie ciekawsze rzeczy dzieją się pod karoserią. Ukryto tam baterie o pojemności 60kWh, a zasilają one 205-konny silnik elektryczny, który generuje solidne 360 Nm momentu obrotowego. W małym hatchbacku te wartości przekładają się na imponujące osiągi. Do 50 km/h Ampera-e rozpędza się w 3,5 s, czyli w podobnym czasie jak modele OPC. Jeszcze większe wrażenie robi czas potrzebny na przyspieszenie z prędkości 80 do 120 km/h (np. przy wyprzedzaniu), który wynosi 4,5 s, czyli tyle ile np. w przypadku Forda Focusa ST z dieslem.

Zasięg również ma nie stanowić problemu. Deklarowany zasięg wynosi do 500 km na jednym ładowaniu. To dużo jeżeli weźmiemy pod uwagę, że w przypadku elektrycznego BMW i3 wynik ten to 300 km. Z Amperą-e mogą równać się jedynie znacznie droższe Tesle. Ale te, w przeciwieństwie do Ampery-e, nie pojawią się w najbliższym czasie w tak wielu salonach. Opel nie podał jeszcze ile ma kosztować ten nowy samochód elektryczny.

Michał Sztorc

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025