Najnowsze testy EuroNCAP
Testy EuroNCAP należą do najchętniej branych pod uwagę podczas zakupu auta kryteriów bezpieczeństwa. Organizacja sprawdziła cztery nowe modele
Fiat 500X - 4 gwiazdki
Kupując samochód zwracamy baczną uwagę na poziom bezpieczeństwa, jaki zapewnia on kierowcy i pasażerom. Jednym z najlepszych sposobów przekonania się, jak pojazd zachowa się w razie wypadku, są testy zderzeniowe. W ten sposób organizacja Euro NCAP przetestowała najnowsze modele.
Crossover Fiata zdobył 86 proc. możliwych punktów pod względem bezpieczeństwa dorosłych pasażerów, 85 proc. - przewożonych dzieci, 74 proc. - ochrony pierwszych przy zderzeniu, zaś 64 proc. za aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa.
Fiat 500X - 4 gwiazdki
500X zadebiutował podczas ubiegłorocznego Salonu Samochodowego w Paryżu. Dostępne będą dwie wersje - miejska (4,25 m długości) oraz terenowa (4,27 m). Szerokość w obu odmianach wynosi 1,8 m a wysokość 1,6 m (z relingiem dachowym lub napędem na 4 koła wymiary te wynoszą odpowiednio 1,61 i 1,62 m). We wnętrzu znajdziemy wysokiej jakości materiały i praktyczne schowki. Przedział pasażerski będzie oferowany w siedmiu odmianach wykończenia wnętrza. Bagażnik ma 350 l pojemności.
Linia silników obejmuje jednostki 1,4 MultiAir (140 KM), 1,6 MultiJet II (120 KM) oraz 2,0 MultiJet II (140 KM). Z czasem oferta zostanie poszerzona o motory 1,6 "E-torQ" (110 KM), 1,4 Turbo MultiAir II (170 KM) oraz 2,4 Tigershark (184 KM). Przy niektórych wersjach można zamówić napęd na cztery koła oraz 9-stopniową skrzynię automatyczną.
Mazda2 - 4 gwiazdki
Mazda2 zdobyła 86 proc. możliwych punktów pod względem bezpieczeństwa dorosłych pasażerów, 78 proc. - przewożonych dzieci, 84 proc. - ochrony pierwszych przy zderzeniu, zaś 64 proc. za aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa.
Mazda2 - 4 gwiazdki
Nowa Mazda2 po raz pierwszy została zaprezentowana europejskiej publiczności 3 listopada 2014 r. w Barcelonie. Nowy model otrzymał podwozie SKYACTIV, pozwalające jeździć jednocześnie dynamicznie i komfortowo. Lista wyposażenia obejmuje takie elementy bezpieczeństwa, jak obserwacja martwego punktu oraz monitoring obiektów z tyłu i po bokach. Za wysoką wytrzymałość karoserii odpowiada użycie lekkiej i wysokowytrzymałej stali.
Pod maską może pracować jeden z czterech silników. Oferta obejmuje jednostkę wysokoprężną SKYACTIV-D 1,5 (105 KM, 220 Nm, zużycie paliwa 3,4 l/100 km) oraz benzynową SKYACTIV-G 1,5 w trzech wariantach mocy - od 75 do 115 KM. Przeciętny apetyt na paliwo wynosi 4,5-4,9 l a emisja CO2 - 105-115 g.km. Moc jest przenoszona na przednie koła za pomocą skrzyni manualnej 5- lub 6-biegowej SKYACTIV-MT. Do wyboru będzie też 6-przełożeniowa przekładnia automatyczna SKYACTIV-Drive.
Renault Espace - 5 gwiazdek
Renault Espace zdobyło 82 proc. możliwych punktów pod względem bezpieczeństwa dorosłych pasażerów, 89 proc. - przewożonych dzieci, 70 proc. - ochrony pierwszych przy zderzeniu, zaś 80 proc. za aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa.
Renault Espace
Kolejna generacja popularnego Espace zadebiutowała na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2014 r. W polskich salonach auto pojawi się w maju. W ofercie będą 3 poziomy wyposażenia – Life, Zen oraz Initiale Paris. Pierwszy z nich oferuje LED-owe światła Pure Vision, system zmiany konfiguracji wnętrza One-Touch, system multimedialny R-Link 2 oraz funkcję wspomagania parkowania 360 st. Na liście poziomu ZEN znajdziemy też elektrycznie sterowane amortyzatory, układ kierowniczy, skrzynię biegów, pracę i brzmienie silnika oraz oprawę świetlną wnętrza.
Nabywca Espace w najbogatszej odmianie Initiale Paris otrzyma metalizowany kolor nadwozia Amethyste, 19-calowe obręcze ze stopu metali lekkich, tapicerkę skórzaną Nappa, podgrzewane fotele przednie z regulacją podparcia lędźwiowego i funkcją masażu, zagłówki typu „Relax”, przyciemniane szyby boczne z żaluzjami, nagłośnienie Bose Surround System, pakiet zapewniający lepszą widoczność, funkcję aktywnego wspomagania nagłego hamowania, system ułatwiający parkowanie oraz bezdotykowo i elektrycznie otwieraną klapę bagażnika.
Producent przewidział trzy wersje napędowe - benzynową Energy TCE 200 EDC, DCI 160 EDC z technologią Twin Turbo oraz DCI 130. Dla wszystkich egzemplarzy dostępna jest opcja 7-miejscowego wnętrza.
Suzuki Vitara - 5 gwiazdek
Suzuki Vitara może poszczycić się 89 proc. możliwych punktów pod względem bezpieczeństwa dorosłych pasażerów, 85 proc. - przewożonych dzieci, 76 proc. - ochrony pierwszych przy zderzeniu, zaś 75 proc. za aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa.
Suzuki Vitara - 5 gwiazdek
Prezentacja nowej Vitary również miała miejsce w Paryżu w październiku ub.r. Z zewnątrz samochód bezpośrednio nawiązuje do poprzedniej generacji. Podobne są proporcje karoserii, we wnętrzu również nie zauważymy drastycznych zmian. Przód samochodu został unowocześniony, ale zachował główny zarys bezpośredniego przodka. Patrząc na samochód z boku zauważymy zmiękczenie linii nadkoli oraz dodatkowe przetłoczenie ponad klamkami. Najwięcej zmian zaszło z tyłu. Drzwi bagażnika zamieniono na klapę, zniknęło z niej koło zapasowe, a światła, wcześniej uformowane w orientacji pionowej, przybrały horyzontalny kształt. Dodatkowo przebieg tyłu samochodu nie jest już niemalże pionowy, a nad szybą klapy znalazła się wydatna lotka.
Za kierownicą napotkamy klasycznie wyglądające zegary z umieszczonym między nimi monochromatycznym ekranem komputera pokładowego. Środkową konsolę, u której szczytu znajdują się dwa okrągłe wloty wentylacji i analogowy zegar o tym samym kształcie, zdominował przyzwoitych rozmiarów ekran. Największym atutem Grand Vitary były zdolności do pokonywania terenu. W przeciwieństwie do niektórych SUV-ów Suzuki radziło sobie z trudnościami dzięki stałemu napędowi na cztery koła, blokadzie mechanizmu różnicowego i reduktorowi. Za możliwości samochodu po opuszczeniu asfaltu będzie odpowiadać nowy napęd ALLGRIP 4WD.
ll/moto.wp.pl