| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10773/leon-aide-01.jpeg',553,412) ) |
| --- | Podczas trwającego w Londynie kongresu poświęconego inteligentnym systemom transportowym Seat zaprezentował technologię umożliwiającą komunikację z samochodem dostosowaną do kierowcy i aktualnych warunków drogowych. System ma nie tylko ułatwiać jazdę, ale przede wszystkim podnosić poziom bezpieczeństwa.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10773/leon-aide-02.jpeg',550,412) ) |
| --- | Prototyp urządzenia zaprezentowanego w modelu Leon powstał po 2 i pół roku prac prowadzonych przez Seata w ramach projektu Unii Europejskiej AIDE (Adaptative Integrated Driver-Vehicle Interface – „adaptacyjny zintegrowany interfejs kierowca-pojazd”). System gromadzi i przetwarza informacje dotyczące sytuacji wokół samochodu, samego samochodu, oraz kierowcy, by w ten sposób dopasować najbardziej optymalną formę i czas komunikacji. Funkcje te realizowane są przy użyciu czujników obserwujących ruch oczu kierowcy i częstotliwość mrugania, radaru wykrywającego przeszkody i GPS. Leon AIDE nie tylko informuje kierowcę o zagrożeniach, ale i napomina go w sytuacji, gdy ten wydaje się być zdekoncentrowany. W chwilach wykonywania manewrów blokuje mniej ważne sygnały, by kierowcy nie zawracać głowy np. nadchodzącymi sms-ami.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10773/leon-aide-03.jpeg',550,413) ) |
| --- | Jeśliby system wykrył zagrożenie przed samochodem i jednocześnie stwierdził, że kierowca patrzy w bok - zapala się ostrzegawcza kontrolka i włącza się alarm dźwiękowy. Pojazd potrafi też rozpoznać jazdę po rondzie. Jeśli w trakcie jego pokonywania zadzwoni telefon, system wchodzi w rolę naszej asystentki i wstrzymuje sygnał nadchodzącego połączenia do czasu zjechania na prostą.
ODWIEDŹ GALERIĘ LEONA
Nie wiadomo, kiedy zaprezentowane rozwiązania pojawią się w seryjnie produkowanych Seatach, ale uczestnictwo Unii Europejskiej w opisywanym projekcie oznaczać może dalszy jego rozwój.