Japończycy chcą zdominować przyszłość elektrycznych aut. Inwestują w nowy rodzaj baterii

Niewykluczone, że najbliższą przyszłością motoryzacji są samochody elektryczne. Japończycy chcą przygotować się na taką ewentualność i wyprzedzić świat w opracowaniu technologii, która umożliwi przejechanie 800 km bez ładowania.

Dziś zelektryfikowane samochody to najczęściej hybrydy. W przecierającej szlaki Toyocie Prius akumulator umieszczono pod kanapą
Źródło zdjęć: © WP.PL | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Toyota, Nissan, Honda i Panasonic to największe z firm, które przy pomocy japońskiego rządu stworzyły centrum Libtec. To projekt naukowy, który ma zapewnić jak najszybsze opracowanie technologii akumulatorów o elektrolicie w stanie stałym możliwej do zastosowania w seryjnej produkcji aut.

Taka bateria potrafi zmagazynować znacznie więcej energii niż dzisiejsze, bez zwiększania gabarytów. Wyposażony w nią samochód mógłby przejechać bez ładowania ok. 800 km. Dziś auto wyposażone w akumulator o podobnych gabarytach pokonuje w najlepszym razie 400 km. Co ważne, suchy elektrolit miałby też zapewnić dwukrotnie krótszy czas ładowania.

Libtec postawił sobie za cel stworzenie nowych baterii w takim czasie, by w samochodach pojawiły się one najpóźniej w 2030 r. Japończycy liczą na to, że dzięki nowym akumulatorom będą grać pierwsze skrzypce w segmencie samochodów elektrycznych. Jak widać, uczą się na własnych błędach.

Jak informuje serwis insideevs.com, w 2013 r. japońscy producenci kontrolowali 70 proc. produkcji baterii litowo-jonowych. W 2016 r. według Nikkei było to już tylko 41 proc. Toyota nie składa jednak broni.

Największy producent samochodów na świecie ostatnio zainwestował 282 mln dolarów w firmę Orocobre, zajmującą się wydobyciem litu. Teraz w planach jest trzykrotne zwiększenie wydobycia litu z największego złoża Orocobre. Obecnie dla Toyoty rocznie produkuje się 1,3 mln baterii niklowo-wodorkowych i 100 tys. akumulatorów litowo-jonowych o lepszych parametrach, wykorzystywanych w hybrydach. Po zainwestowaniu, w 2019 r., Toyota ma otrzymać już 200 tys. baterii litowo-jonowych. Japońska firma jest światowym liderem pod względem sprzedaży zelektryfikowanych samochodów i robi wszystko, by jeszcze długo pozostać na tym miejscu.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025