Trwa ładowanie...

Japończycy chcą zdominować przyszłość elektrycznych aut. Inwestują w nowy rodzaj baterii

Niewykluczone, że najbliższą przyszłością motoryzacji są samochody elektryczne. Japończycy chcą przygotować się na taką ewentualność i wyprzedzić świat w opracowaniu technologii, która umożliwi przejechanie 800 km bez ładowania.

Japończycy chcą zdominować przyszłość elektrycznych aut. Inwestują w nowy rodzaj bateriiŹródło: WP.PL, fot: Tomasz Budzik
d3deswf
d3deswf

Toyota, Nissan, Honda i Panasonic to największe z firm, które przy pomocy japońskiego rządu stworzyły centrum Libtec. To projekt naukowy, który ma zapewnić jak najszybsze opracowanie technologii akumulatorów o elektrolicie w stanie stałym możliwej do zastosowania w seryjnej produkcji aut.

Taka bateria potrafi zmagazynować znacznie więcej energii niż dzisiejsze, bez zwiększania gabarytów. Wyposażony w nią samochód mógłby przejechać bez ładowania ok. 800 km. Dziś auto wyposażone w akumulator o podobnych gabarytach pokonuje w najlepszym razie 400 km. Co ważne, suchy elektrolit miałby też zapewnić dwukrotnie krótszy czas ładowania.

Libtec postawił sobie za cel stworzenie nowych baterii w takim czasie, by w samochodach pojawiły się one najpóźniej w 2030 r. Japończycy liczą na to, że dzięki nowym akumulatorom będą grać pierwsze skrzypce w segmencie samochodów elektrycznych. Jak widać, uczą się na własnych błędach.

Jak informuje serwis insideevs.com, w 2013 r. japońscy producenci kontrolowali 70 proc. produkcji baterii litowo-jonowych. W 2016 r. według Nikkei było to już tylko 41 proc. Toyota nie składa jednak broni.

d3deswf

Największy producent samochodów na świecie ostatnio zainwestował 282 mln dolarów w firmę Orocobre, zajmującą się wydobyciem litu. Teraz w planach jest trzykrotne zwiększenie wydobycia litu z największego złoża Orocobre. Obecnie dla Toyoty rocznie produkuje się 1,3 mln baterii niklowo-wodorkowych i 100 tys. akumulatorów litowo-jonowych o lepszych parametrach, wykorzystywanych w hybrydach. Po zainwestowaniu, w 2019 r., Toyota ma otrzymać już 200 tys. baterii litowo-jonowych. Japońska firma jest światowym liderem pod względem sprzedaży zelektryfikowanych samochodów i robi wszystko, by jeszcze długo pozostać na tym miejscu.

d3deswf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3deswf
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj