Honda z garścią premier - klasyk w Europie, nowy silnik i elektryfikacja
Podczas targów motocyklowych EICMA w Mediolanie stoisko Hondy już tradycyjnie było tym największym. Japończycy zaprezentowali na nim niemal całą swoją gamę, w tym oczywiście nowości na 2025 r., ale też wgląd w przyszłość marki.
Sporo modeli japońskiej marki przeszło mniejsze i większe zmiany. Nadal świeży motocykl, jakim jest NT1100, przeszedł już spory lifting - trochę zmienił się nie tylko wygląd, ale też np. silnik, który teraz zapewnia większy moment obrotowy przy niskich i średnich obrotach. Ulepszono również dość nowe modele 750, czyli XL750 Transalp i CB750 Hornet. Odświeżono wielki hit Hondy, jakim jest skuter PCX125, a także modele SH350 i ADV350. Aktualizacje objęły też takie modele jak X-ADV, Forza 750, Forza 350, Forza 125 oraz oba Rebele (1100 i 500). EICMA była również okazją, aby z bliska zapoznać się z nowym najmocniejszym Hornetem, czyli CB1000.
Serca wielu odwiedzających stoisko Hondy skradł jednak motocykl z przeciwnego końca spektrum modelowego. Swoją europejską premierę miał mały model retro GB350S. Jego klasyczny wygląd z kanapą i zbiornikiem paliwa jak w Hondach sprzed dekad prezentuje się świetnie. Co ciekawe, model ten produkowany jest w Japonii i teraz będzie dostępny też w Europie.
Za napęd Hondy GB350S odpowiada jednocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 348 cm3. Jego maksymalna moc to 21,2 KM przy 5500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 29 Nm przy 3000 obr./min. Klasycznej stylistyce towarzyszą tu współczesne rozwiązania jak sprzęgło antyhoppingowe, światła LED czy system kontroli momentu obrotowego HSTC.
Skoro mowa o nowoczesności i przyszłości, to Honda zaprezentowała też dwa elektryczne koncepty. EV Run to model bliski produkcji. Jest to motocykl średniej wielkości, który w ostatecznej formie ma trafić do sprzedaży już w 2025 r. Jeśli zachowa swoją futurystyczną stylistykę, to może stać się ciekawą propozycją do miasta. Drugim konceptem, wykorzystującym ten sam język stylistyczny, jest skuter EV Urban. Natomiast dla tych, którzy nie chcą czekać na te nowe modele, jest już drugi seryjny elektryczny jednoślad Hondy, czyli CUV e - skuter na prąd będący odpowiednikiem spalinowych modeli 125 cm3.
Ważną premierą był nowy silnik V3. Jednak nie chodzi tu tylko o nietypowy układ cylindrów, ale przede wszystkim o obiecywane osiągi. Jednostka z cylindrami o rozwarciu 75 stopni będzie pierwszą wyposażoną w elektryczna sprężarkę. W połączeniu ze sporą pojemnością ma to zapewnić nie tylko dużą moc, ale też imponujący moment obrotowy. Ponadto elektryczna sprężarka pozwala na dużą swobodę rozmieszczania wszystkich komponentów w ograniczonej przestrzeni dostępnej w motocyklu, sprzyjając efektywnemu rozłożeniu masy. Honda nie zdradziła parametrów nowego silnika, ale ma być imponująco.