Historia pewnej gwiazdy

None

Obraz

/ 16Model W120 i W121 (produkowany w latach 1953-1962)

Obraz

Samochód Mercedes-Benz 180 w sierpniu 1953 zapoczątkował nową erę w historii firmy. Oprócz nowatorskiej formy karoserii ze zintegrowanymi reflektorami i aerodynamicznej linii z charakterystycznym przetłoczeniem na tylnych błotnikach. Mercedes ten miał nadwozie samonośne. Oznaczało to, że nie stosowano karoserii osadzonej na ramie nośnej, ale silnik i podzespoły były mocowane bezpośrednio do nadwozia.

/ 16Model W120 i W121 (produkowany w latach 1953-1962)

Obraz

Od roku 1954 w salonach oferowany był także diesel, a o fakcie spełnienia wymagań klientów świadczy fakt, że w czasie całej produkcji z hal fabrycznych wyjechało 443 000 samochodów.

*

/ 16Model W110 (produkowany w latach 1961-1968)

Obraz

Następna generacja to rozwinięcie idei samochodu łączącego komfort, moc i nowości techniczne. Karoseria otrzymała bardziej masywną formę, a stylistycznym smaczkiem były panoramiczna szyba tylna i skrzydła na tylnych błotnikach. Na karty historii firmy pojazd wpisał się w kilku punktach.

*

/ 16Model W110 (produkowany w latach 1961-1968)

Obraz

Był to pierwszy model ze Stuttgartu w którym stworzono strefy bezpieczeństwa z przodu i z tyłu, co było namiastką dzisiejszej „klatki bezpieczeństwa”, chroniącej pasażerów. Ponadto od roku 1963 zastosowano krzyżowy układ hamulcowy z przodu wyposażony w tarcze. Ważnym wydarzeniem było również zastosowanie w roku 1962 automatycznej skrzyni biegów.

*

/ 16Model W114 i W115 (produkowany w latach 1968-1976)

Obraz

Na początku 1968 na drogi wyjechała limuzyna, która jako pierwsza miała przekroczyć milion sprzedanych egzemplarzy (sprzedaż wyniosła 1,8 miliona). Początkowo była ona oferowana z czterocylindrowymi silnikami w typach 200, 220, 200D i 220 D. Później do oferty dołączyły sześciocylindrowe 230 i 250, a w roku 1972 topowy 280 i w roku 1974 pierwszy na świecie pięciocylindrowy diesel 240D.

*

/ 16Model W114 i W115 (produkowany w latach 1968-1976)

Obraz

Model ten był również - jako pierwszy luksusowy Mercedes - oferowany jako dwudrzwiowe Coupe. Z modelem łączy się też pewien rekord. Gregorios Sachinidis -taksówkarz z Salonik - modelem 240D, kupionym w roku 1976, pokonał 4,6 miliona kilometrów.

*

/ 16Model W123 (produkowany w latach 1976-1985)

Obraz

W styczniu 1976 Mercedes przygotował dla klientów kolejną generację modelu. Już w pierwszym roku na rynek trafiły wersje 200, 230, 250, 280 i 200D, 220D, 240D i 300D. Rok później, oprócz czterodrzwiowej limuzyny rozpoczęto produkcję dwudniowego Coupe i – po raz pierwszy w koncernie - modelu kombi. Ten ostatni otrzymał oznaczenie „T”, które ma symbolizować podwójną rolę modelu: turystyka i transport.

*

/ 16Model W123 (produkowany w latach 1976-1985)

Obraz

Od roku 1980 model ten był także pierwszym niemieckim samochodem w którym zastosowano turbodoładowany silnik diesla (300 TD). Podniesiono również poziom bezpieczeństwa w przypadku zderzenia z przodu i obrażeń ciała, wywołanych uderzającą w kierującego kolumną kierownicy. Model sprzedano w ilości 2,7 mln egzemplarzy.

*

/ 16Model W124 (produkowany w latach 1984-1996)

Obraz

W roku 1984 na drogi wyjechał pierwszy model który (od roku 1993) nosił oznaczenie Klasa E. Konsekwentne wprowadzanie materiałów z lekkich tworzyw i dopracowanie aerodynamiczne, pozwalało zredukować zużycie paliwa i poprawić osiągi. Techniczne innowacje tego modelu to opracowanie nowej konstrukcji zawieszenia wielowahaczowego z tyłu i wprowadzenie od jesieni 1986 katalizatorów we wszystkich wersjach benzynowych.

*

10 / 16Model W124 (produkowany w latach 1984-1996)

Obraz

W W124 zastosowano pierwszy szesnastozaworowy silnik diesla, a także po raz pierwszy stworzono wersję czteronapędową 4MATIC. W przypadku karoserii, innowacją była wielkość oferty nadwoziowej, obejmującej: limuzynę, coupe, kabriolet, kombi i limuzynę ze zwiększonym rozstawem osi.

*

11 / 16Model W210 (produkowany w latach 1995-2002)

Obraz

„Okularnik”, którego przednia cześć nadwozia stała się wyznacznikiem formy samochodów tej klasy, wyjechał na drogi w roku 1995. Wtedy też po raz pierwszy Mercedes zaproponował trzy wersje wyposażenia: CLASSIC, ELEGANCE i AVANTGARDE. Z nowości w zakresie bezpieczeństwa trzeba odnotować wprowadzenie do wyposażenia seryjnego elektronicznego systemu trakcji ETS i pirotechnicznych napinaczy pasów bezpieczeństwa.

*

Obraz

*

Obraz

*

Obraz

*

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3