Trwa ładowanie...

Harley-Davidson nie tylko z aktywnym tempomatem, ale też awaryjnym hamowaniem

Podobnie jak wielu innych producentów motocykli, Harley-Davidson pracuje nad przednim radarem do swoich motocykli. Rozwiązanie Amerykanów ma nie tylko zapewnić aktywny tempomat, ale też system awaryjnego hamowania.

Harley-Davidson Road Glide LimitedHarley-Davidson Road Glide LimitedŹródło: Materiały prasowe, fot: Harley-Davidson
d1n48ni
d1n48ni

Technologia motocyklowa, która bez wątpienia jest jednym z wiodących trendów końca 2020 i całego 2021 r., to bez wątpienia radary i związany z nimi aktywny tempomat. Takie rozwiązanie oferuje już BMW w R 1250 RT czy Ducati w Multistradzie V4. Pracują też nad nimi m.in. KTM, Honda czy Indian. Od jakiegoś czasu wiadomo też, że przedni radar będą miały motocykle Harleya-Davidsona.

Serwis cycleworld.com przedstawia teraz szczegóły związane z przednim radarem w tych amerykańskich maszynach. Oczywiście podstawową funkcją będzie adaptacyjny tempomat, który będzie wykrywał pojazdy przed motocyklem i dostosowywał do nich prędkość. Przydatną funkcją ma też być utrzymanie prędkości i odległości podczas jazdy w kolumnie całej grupy motocyklistów. Oznacza to, że jeśli wszystkie maszyny by miały taką technologię na pokładzie, to kierujący pierwszym motocyklem w kolumnie mógłby nadawać tempo, do którego pozostałe jednoślady by się same dostosowywały.

Jeszcze bardziej innowacyjny ma być kolejny pomysł Harleya-Davidsona. Podobnie jak w samochodach, przedni radar miałby też dostarczać informacje systemowi awaryjnego hamowania. W takiej sytuacji, w razie wykrycia zagrożenia, motocykl mógłby sam zacząć hamować. Pozostaje jednak pytanie, jak dokładnie taki system miałby działać. W przypadku motocykla dochodzi kwestia stabilności. Nagłe uruchomienie się hamulców może zaskoczyć kierowcę, może też on w danej chwili luźniej trzymać kierownicę, a to w efekcie zamiast poprawić sytuację, może ją pogorszyć.

Patenty złożone przez Harleya-Davidsona rzucają sporo światła na to, jak ma działać ten system. Ma być kontrolowanych wiele parametrów związanych m.in. z pozycją motocyklisty, aby upewnić się, że automatyczne hamowanie jest bezpieczne. W sytuacji, gdy motocyklista zacznie hamować, system ma też sprawdzać, czy dostatecznie mocno wcisnął hamulec i jeśli będzie inaczej, to samemu to zrobić. Jak widać w świecie motocykli czeka nas podobna rewolucja związana z systemami wspomagającymi kierowcę, jaka niedawno miała miejsce w świecie samochodów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj