Harley-Davidson nie tylko z aktywnym tempomatem, ale też awaryjnym hamowaniem

Podobnie jak wielu innych producentów motocykli, Harley-Davidson pracuje nad przednim radarem do swoich motocykli. Rozwiązanie Amerykanów ma nie tylko zapewnić aktywny tempomat, ale też system awaryjnego hamowania.

Harley-Davidson Road Glide LimitedHarley-Davidson Road Glide Limited
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Harley-Davidson
Szymon Jasina

Technologia motocyklowa, która bez wątpienia jest jednym z wiodących trendów końca 2020 i całego 2021 r., to bez wątpienia radary i związany z nimi aktywny tempomat. Takie rozwiązanie oferuje już BMW w R 1250 RT czy Ducati w Multistradzie V4. Pracują też nad nimi m.in. KTM, Honda czy Indian. Od jakiegoś czasu wiadomo też, że przedni radar będą miały motocykle Harleya-Davidsona.

Serwis cycleworld.com przedstawia teraz szczegóły związane z przednim radarem w tych amerykańskich maszynach. Oczywiście podstawową funkcją będzie adaptacyjny tempomat, który będzie wykrywał pojazdy przed motocyklem i dostosowywał do nich prędkość. Przydatną funkcją ma też być utrzymanie prędkości i odległości podczas jazdy w kolumnie całej grupy motocyklistów. Oznacza to, że jeśli wszystkie maszyny by miały taką technologię na pokładzie, to kierujący pierwszym motocyklem w kolumnie mógłby nadawać tempo, do którego pozostałe jednoślady by się same dostosowywały.

Jeszcze bardziej innowacyjny ma być kolejny pomysł Harleya-Davidsona. Podobnie jak w samochodach, przedni radar miałby też dostarczać informacje systemowi awaryjnego hamowania. W takiej sytuacji, w razie wykrycia zagrożenia, motocykl mógłby sam zacząć hamować. Pozostaje jednak pytanie, jak dokładnie taki system miałby działać. W przypadku motocykla dochodzi kwestia stabilności. Nagłe uruchomienie się hamulców może zaskoczyć kierowcę, może też on w danej chwili luźniej trzymać kierownicę, a to w efekcie zamiast poprawić sytuację, może ją pogorszyć.

Patenty złożone przez Harleya-Davidsona rzucają sporo światła na to, jak ma działać ten system. Ma być kontrolowanych wiele parametrów związanych m.in. z pozycją motocyklisty, aby upewnić się, że automatyczne hamowanie jest bezpieczne. W sytuacji, gdy motocyklista zacznie hamować, system ma też sprawdzać, czy dostatecznie mocno wcisnął hamulec i jeśli będzie inaczej, to samemu to zrobić. Jak widać w świecie motocykli czeka nas podobna rewolucja związana z systemami wspomagającymi kierowcę, jaka niedawno miała miejsce w świecie samochodów.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025