| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8938/oltre-fiat-02.jpeg',550,358) ) |
| --- | Ten studyjny samochód, który Fiat prezentuje publiczności salonu samochodowego w Bolonii, tylko z pozoru zasługuje na pogardliwe miano “Hummer dla ubogich”. Fiat wcale bowiem nie naśladuje amerykańskich wzorów, a popularyzuje rozwiązania wypracowywane już w ramach swojego koncernu, z których dotychczas korzystali wyłącznie wojskowi.
WIĘCEJ W GALERII
Zbieżność pomiędzy Hummerem, a Oltre jest taka, że oba auta powstały na bazie samochodów sprzedawanych wojsku. Hummer na bazie Humvee, Oltre zaś na bazie produkowanego przez Iveco LMV (Light Multirole Vehicle). Oltre ma 4.87 m długości, 2,5 m wysokości i 2,2 m szerokości. Rozstaw osi mierzy 3,23 m. Konstrukcja typu crew-cab - czyli kabina pasażerska z dwoma rzędami siedzeń i skrzynia ładunkowa z tyłu - odpowiada wymogom samochodu wielofunkcyjnego dla armii, a przy tym daje pole do manewru przy projektowaniu różnego typu zabudów cywilnych.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8938/oltre-fiat-03.jpeg',550,367) ) |
| --- | Jeśli chodzi o stylistykę, to prostota nawiązująca do stylu militarnego łączy się w przypadku Oltre z fantazją, czy wręcz zbytkiem. Wnętrze zaprojektowano w tonacji biało – niebieskiej, nie zapomniano o zainstalowaniu barku. Wszystko to razem sprawia nieco dziwaczne wrażenie, i chyba tylko osoby niezwykle ekscentryczne mogłyby zapragnąć posiadać tak wyglądające auto.
Zapominając na chwilę o dość kontrowersyjnych walorach estetycznych Fiata Oltre, warto zwrócić uwagę na jego rzeczywiste walory techniczne. Zainstalowano w nim zawieszenie niezależne ( sprężyny śrubowe, amortyzatory współosiowe), oraz napęd na cztery koła, przy czym wszystkie trzy mechanizmy różnicowe są blokowane, co zapewnia optymalną przyczepność kół zależnie do panujących warunków drogowych. Dzięki tym rozwiązaniom Oltre może pokonać nachylenie do 40% i spadek podłużny o nachyleniu do 80%, a także zanurzyć się do głębokości 85 cm lub 150 cm (przy zastosowaniu odpowiednich urządzeń zasysających powietrze i odprowadzających spaliny).
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8938/oltre-fiat-06.jpeg',550,366) ) |
| --- | Wszystkich entuzjastów bulwarowych terenówek Oltre raczej by nie zainteresował. Ze względu na konieczność wzmocnienia konstrukcji i zastosowania wytrzymałego zawieszenia i wielu przekładni, Oltre waży około czterech ton. Zabrać przy tym może około trzech ton ładunku. Nic więc dziwnego, że nawet potężny, trzylitrowy turbodiesel o mocy 185 KM zdolny jest rozpędzić Oltre zaledwie do prędkości 130 km/h.