Trwa ładowanie...

Ekologiczne samochody w Europie. Jest boom, ale idzie zmiana warty

Dynamika sprzedaży samochodów o napędzie alternatywnym jest w Europie imponująca. Na razie dominują hybrydy, ale nowy gracz na rynku już wiele zmienił i depcze po piętach Japończykom.

Ekologiczne samochody w Europie. Jest boom, ale idzie zmiana wartyŹródło: East News
d1vlebh
d1vlebh

Jak ekologia, to hybryda

Serwis JATO Dynamics podsumował sprzedaż nowych samochodów w krajach Unii Europejskiej w dwóch pierwszych miesiącach 2019 r. 58 proc. spośród zarejestrowanych w tym czasie aut stanowiły pojazdy benzynowe, 33,5 proc. samochody z silnikiem Diesla, a 6,8 proc. pojazdy z napędem alternatywnym. Szczególnie interesująca jest ta ostatnia grupa. W porównywalnym okresie 2018 r. stanowiły one 5,3 proc. sprzedaży. Wśród aut "ekologicznych" nastąpił więc wzrost zainteresowania aż o 28 proc.

Europejski rynek samochodów o napędzie alternatywnym stoi klasycznymi hybrydami. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2019 r. na Starym Kontynencie zarejestrowano 88,8 tys. takich pojazdów. W tym samym czasie zarejestrowano 23,3 tys. hybryd typu plug-in oraz 39,2 tys. samochodów elektrycznych. Oto szczegółowe dane o rejestracji w styczniu i lutym 2019 r.

Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Samochody hybrydowe
Toyota CH-R: 20 315 szt.
Toyota Yaris: 19 932 szt.
Toyota RAV4: 10 074 szt.

d1vlebh

Hybrydy plug-in
Mitsubishi Outlander: 5 340 szt.
Volvo XC60: 2 901 szt.
Mini Countryman: 1 991 szt.

Samochody elektryczne
Renault ZOE: 6 472 szt.
Nissan Leaf: 5 492 szt.
BMW i3: 4 176 szt.

W przypadku samochodów elektrycznych szczególnie interesujące zmiany zaszły w lutym. Był to pierwszy miesiąc sprzedaży Tesli 3 na europejskich rynkach i to wystarczyło, by amerykańska propozycja zdobyła szturmem Stary Kontynent. Tesla 3 była w lutym najpopularniejszym samochodem elektrycznym ze sprzedażą na poziomie 3,6 tys. sztuk. Wygląda więc na to, że mamy nowego króla aut na prąd.

Na prąd, ale czy to dobrze?

Restrykcyjne normy emisji dwutlenku węgla przez samochody, które wejdą w życie stopniowo – najpierw w 2022 r., a potem w 2030 r. - sprawią, że producenci aut będą musieli mieć w portfolio jak najwięcej modeli bezemisyjnych lub o jak najniższej emisji. W praktyce będą więc musieli postawić na pojazdy elektryczne i hybrydy typu plug-in.

d1vlebh

Specjaliści zajmującej się prognozowaniem zmian na rynku firmy LMC Automotive przewidują znaczne wzrosty popularności dwóch wspomnianych rodzajów samochodów. W przypadku aut elektrycznych ma być to prawdziwa eksplozja. Według opracowania ich roczna sprzedaż w Europie ma przekroczyć milion już w 2021 r. W przypadku hybryd plug-in progres będzie znacznie wolniejszy. Milion ma zostać osiągnięty w 2024 r. W tym czasie rocznie ma się sprzedawać już blisko 2 mln "elektryków".

Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

Wybuch popularności samochodów z napędem elektrycznym ma przynieść poprawę jakości powietrza w miastach i spadek emisji CO2 z transportu. Niestety, kiedy takie pojazdy staną się bardziej popularne w Polsce, będziemy mogli liczyć tylko na to pierwsze. Brak spalin wydobywających się z rury wydechowej to również brak emisji bardzo szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu. Na kwestię dwutlenku węgla trzeba jednak spojrzeć szerzej.

d1vlebh

Zgodnie z przedstawionym przed kilkoma dniami raportem Komisji Europejskiej o CO2 w transporcie, samochody elektryczne gwarantują najniższą emisję dwutlenku węgla. Z tym, że nie zawsze. Pod uwagę brano cały cykl życia pojazdu – od produkcji, przez eksploatację, po zezłomowanie. W przypadku samochodów wysokoprężnych tak liczona emisja CO2 wynosi ok. 220 g/km. Auto benzynowe odznacza się emisją wynoszącą mniej więcej 230 g CO2/km.

W przypadku samochodów elektrycznych wszystko zależy od sposobu pozyskiwania prądu. Przy stuprocentowym udziale źródeł odnawialnych byłoby to 75g CO2/km. W przypadku stuprocentowego udziału węgla w energetyce – aż 310 g CO2/km. W Polsce obecnie 80 proc. energii powstaje właśnie w ten sposób. To oznacza, że na dzień dzisiejszy emisja z samochodu elektrycznego wynosi w naszym kraju ok. 260 g CO2/km.

Mieszkańcy miast wyczekują na popularyzację samochodów elektrycznych. Z punktu widzenia emisji CO2 wciąż najlepszym wyborem pozostaje jednak tradycyjna hybryda.

d1vlebh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1vlebh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj