Duży motocykl na kategorię B. Aprilia szykuje model z dwoma kołami z przodu

Do internetu wyciekły szkice patentowe nowego motocykla Aprilii. Nie byłoby w tym nic szczególnie wyjątkowego, gdyby nie fakt, że ma on mieć dwa koła z przodu. Co najważniejsze – jako marka pochodząca z Europy, Aprilia raczej nie popełni największego błędu Yamahy i nowym motocyklem będzie można jeździć na kategorię B.

Aprilia RS 660Trójkołowa Aprilia może być spokrewniona z modelem RS 660
Źródło zdjęć: © WP | Szymon Jasina
Szymon Jasina

Na rynku mamy trójkołowe skutery firmy Piaggio, która niedawno wygrała z Peugeotem i Francuzi musieli wycofać swój "ściągnięty" od Włochów model. Do tego podobną konstrukcję ma Yamaha. Jednak w przypadku motocykli na placu boju są jedynie Japończycy z modelem Niken. Niedługo może się to zmienić, bo należąca do Piaggio Aprilia szykuje swój motocykl z parą kół z przodu i jednym z tyłu.

O projekcie tym mówi się od jakiegoś czasu, a najnowsze schematy pokazują, na jakim etapie jest aktualnie ten projekt. Zdaniem "Cycle World" konstrukcja wskazuje na wykorzystanie silnika z nowej rodziny 660, która jest najważniejszą nowością Aprilii w ostatnim czasie. Oznaczałoby to motocykl o mocy ok. 100 KM.

Jedną z zalet skuterów z dwoma kołami z przodu jest to, że zgodnie z europejskimi przepisami jest to inna kategoria pojazdów, która w Polsce nie wymaga prawa jazdy kategorii A. Trójkołowcami, bez limitu pojemności czy mocy silnika, mogą jeździć osoby, które mają prawo jazdy kategorii B od przynajmniej trzech lat. Tak jest w przypadku Piaggio MP3, Yamahy Tricity i Peugeota Metropolisa. Jednak już nie Yamahy Niken.

Wynika to z faktu, że homologacja L5e wymaga, aby znajdującej się na jednej osi koła były w odległości minimum 460 mm. W przypadku Nikena, którego zawieszenie jest po zewnętrznej stronie przednich kół jest to tylko 410 mm. W efekcie model ten traktowany jest jak jednoślady i wymaga uprawnień kategorii A.

Można się spodziewać, że trójkołowa Aprilia weźmie pod uwagę Europejskie przepisy i będzie pojazdem klasy L5e, a to natomiast by oznaczało, że będąc mocnym i dużym motocyklem dostępna będzie dla kierowców samochodów.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne