Ducati podnosi poprzeczkę. Panigale V4 SP2 to sportowiec ekstremalny
Choć Ducati oferuje wiele różnych modeli, to bez wątpienia jest synonimem motocyklowego sportu. Włosi robią wszystko, żeby to potwierdzić i właśnie zaprezentowali "ostateczną maszyną torową", jak opisują Panigale V4 SP2.
Ducati Panigale V4 ma wersję S, która co prawda ma tę samą moc, ale jest jeszcze lżejsza, ma jeszcze lepsze podzespoły i w efekcie jest jeszcze szybsza na torze. Teraz Włosi idą kolejny krok dalej i jeszcze podkręcają swój topowy sportowy model. W skrócie – odmiana SP2 ma być nawet szybsza od już oferowanych maszyn.
Skrót SP rozwija się jako Sport Production, co ma oznaczać sportowy motocykl z homologacją drogową. I choć Ducati Panigale V4 SP2 nie wywodzi się bezpośrednio z maszyny wyczynowej, to jest modelem drogowym stworzonym w jeszcze większym stopniu z myślą o jeździe po torze wyścigowym.
Inżynierowie Ducati jeszcze mocniej poszukali, gdzie można odchudzić ten motocykl i bez płynów waży on 173 kg – o 1 kg mniej od wersji S i o 2 od standardowej. O tym, o jakie niewielkie oszczędności walczono może świadczyć lżejszy łańcuch oraz suche sprzęgło STM-EVO SBK, które ma zapewniać lepsze zachowanie się motocykla po puszczeniu gazu.
Najważniejsza kuracja odchudzająca dotyczy jednak felg, które są wykonane z włókna węglowego, co dodatkowo oznacza, że lżejszy nie tylko cały motocykl, ale mniejsza jest też masa nieresorowana, co pozytywnie wpływa na prowadzenie się panigale V4 SP.
Ducati obiecuje też jeszcze lepiej działające hamulce dzięki wykorzystaniu z przodu specjalnych zacisków Brembo Stylema R, a także pompy Brembo MCS. O tym, że jest to przede wszystkim maszyna torowa świadczy inne zestopniowanie skrzyni biegów, które ma lepiej pasować do walki o ułamki sekund na zamkniętych pętlach asfaltu. Zmieniono też podnóżki, które mają pozwalać na jazdę w jeszcze większym przechyle bez zaczepiania nimi o nawierzchnię.
Nie zmienił się natomiast silnik, który Ducati ulepszyło we wszystkich wersjach Panigale V4 na 2022 r. Oznacza to, że generuje on 215,5 KM przy 13 000 obr./min. Jest to o 1,5 KM więcej niż rok wcześniej, a dodatkowo przy maksymalnych obrotach 14 500 obr./min moc jest o 2,5 KM większa niż poprzednio.
Na tym jednak nie koniec. Skoro Ducati Panigale V4 SP2 jest motocyklem przede wszystkim torowym, to można go jeszcze lepiej dostosować do wyczynowej jazdy. Przede wszystkim dostępny jest zestaw, który zawiera zaślepki do zamontowania po zdjęciu lusterek, a także zestaw do demontażu uchwytu na tablicę rejestracyjną i wykonana z włókna węglowego otwarta osłona sprzęgła.
Dla tych, którzy jednak chcieliby podnieść moc swojego motocykla kosztem homologacji drogowej, przygotowano torowy wydech firmy Akrapovič. Jest on o 5 kg lżejszy od standardowego (dzięki temu motocykl waży 168 kg), a przy tym zapewnia wzrost mocy o 12,5 KM do 228 KM. Natomiast maksymalny moment obrotowy rośnie do 131 Nm ze 123,6 Nm.
Zawieszenie jest elektronicznie sterowane. Z przodu pracuje widelec Öhlins NPX25/30 o skoku 125 mm, którego konstrukcja została oparta na rozwiązaniach wyścigowych. Z tyłu natomiast znalazł się amortyzator Öhlins TTX36. Ta sama firma dostarczyła też elektronicznie sterowany amortyzator skrętu, który ustawia się nie poprzez podawanie wartości, ale określając, jakiego zachowania motocykla się oczekuje.
Ducati Panigale V4 SP2 można rozpoznać na pierwszy rzut oka dzięki specjalnemu malowaniu. Motocykl w tej wersji jest czarny ze srebrnym zbiornikiem paliwa i czerwonymi detalami.