Ducati Panigale V4 jeszcze szybsze. Włosi ulepszyli niemal wszystko

Ducati Panigale V4 ma wyjątkowo mocną pozycję na liście najmocniejszych supersportów. Włoska maszyna uchodzi za jeden z najlepszych motocykli w klasie, a do tego już sam jej wygląd powoduje szybsze bicie serca. Teraz Ducati chwali się, że wersja na 2022 r. to największy krok w ewolucji tego modelu od jego premiery.

Ducati Panigale V4 SDucati Panigale V4 S
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Ducati
Szymon Jasina

Zacznijmy od liczb, tych najważniejszy w motocyklach sportowych. Ducati zabrało na w włoski tor Vallelunga Panigale V4 w wersjach na lata 2021 i 2022. Michele Pirro, oficjalny tester włoskiej marki, na nowej wersji osiągnął czas okrążenia lepszy o 0,5 s. U dwóch innych kierowców ten zysk był jeszcze większy – 0,9 i 1,2 s. Aby uzyskać taki postęp, Ducati ulepszyło swoją maszynę w niemal każdym miejscu.

Panigale V4 na 2022 r. ma udoskonaloną aerodynamikę – skrzydła generują docisk 37 kg przy 300 km/h. Do tego dolna część owiewki została zmieniona tak, aby poprawić chłodzenie. Nie pominięto też kwestii ergonomii, która przekłada się na kontrolę nad maszyną podczas jazdy. Kanapa jest bardziej płaska i pokryta nowym materiałem ułatwiającym ruchy na motocyklu. Zmieniono nawet nieco kształt zbiornika paliwa, aby przy hamowaniu kierowca mógł się o niego lepiej zaprzeć.

Ducati Panigale V4 S
Ducati Panigale V4 S © Materiały prasowe | Ducati

Ducati Panigale V4 napędza silnik Desmosedici Stradale, którego pojemność to 1103 cm3. Udoskonalono w nim system smarowania, zamontowano nową pompę olejową, zwiększono średnicę wylotu tłumika oraz zmieniono mapowanie. W efekcie udało się wykrzesać dodatkowe 1,5 KM i motocykl ten oferuje teraz moc 215,5 KM przy 13 000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 123,6 Nm przy 9500 obr./min.

Dużą zmianą jest nowa skrzynia biegów, która ma być lepiej przystosowana do jazdy na torze. Pierwszy bieg wydłużono o 11,6 proc., a drugi o 5,6 proc. Usprawniono działanie quickshiftera. A w końcu wydłużono o 1,8 proc. też szósty bieg, co w połączeniu z większą mocą daje o 5 km/h wyższą prędkość maksymalną.

Ducati Panigale V4 S
Ducati Panigale V4 S © Materiały prasowe | Ducati

Specjaliści z Ducati popracowali też nad trybami jazdy, zapewniając coś do spokojniejszej jazdy po drogach publicznych i do ostrej walki o ułamki sekund na torach wyścigowych. Tryb nazwany po prostu Full pozwala na zdjęcie wszystkich elektronicznych "kagańców" (za wyjątkiem pierwszego biegu).

Wśród opcji dla Ducati Panigale V4 znalazły się dwa wyścigowe wydechy Akrapovica. Oba podnoszą moc do 228 KM, a moment obrotowy do 131 Nm. Większy obniża masę o 5 kg i generuje hałas na poziomie 105 dB (z dB killerem 102 dB). Natomiast mniejszy, poprowadzony pod silnikiem, to już 6 kg mniej, ale jest on głośniejszy – 109 dB (lub 107 dB po zainstalowaniu dB killera).

Ducati Panigale V4 S
Ducati Panigale V4 S © Materiały prasowe | Ducati

Zmiany nie ominęły również zawieszenia. Z przodu Ducati Panigale V4 na 2022 r. znalazł się nowy elektronicznie sterowany widelec Öhlins NPX 25/30, który lepiej wybiera nierówności, a przy tym pomaga przy hamowaniu. Ma o też skok o 5 mm większy niż dotychczasowa wersja – wynosi 125 mm. Na pokładzie znalazł się też amortyzator skrętu, a z tyłu zastosowano amortyzator Öhlins TTX36. Do tego, dzięki zmianom w wahaczu, motocykl jest stabilniejszy podczas przyspieszania.

Ducati Panigale V4 przeszło też pewne zmiany stylistyczne, ale nadal będzie dostępne w czerwonym kolorze Ducati Red. Produkcja wersji standardowej i S w nowej odsłonie rozpocznie się w grudniu 2021 r.

Ducati Panigale V4
Ducati Panigale V4 © Materiały prasowe | Ducati
Ducati Panigale V4
Ducati Panigale V4 © Materiały prasowe | Ducati
Ducati Panigale V4
Ducati Panigale V4 © Materiały prasowe | Ducati
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy