Trwa ładowanie...

Akrapovic obchodzi 30-lecie. Zaczęło się od zbierania pieniędzy na wyścigi

Akrapovic to dziś chyba najbardziej znana firma robiąca układy wydechowe nie tylko dla motocykli, ale też samochodów. Jak to się stało, że słoweński zakład produkuje podzespoły dla większość dużych marek jednośladów, ale też aut sportowych z najwyższej półki? Wszystko zaczęło się w zwykłym garażu.

Igor AkrapovicIgor AkrapovicŹródło: Akrapovic, fot: V. Vogel
d3ltaen
d3ltaen

Igor Akrapovic zaczął się startować w wyścigach motocyklowych w 1977 r. i brał udział w zawodach do 1989 r. W tym czasie w Jugosławii praktycznie niemożliwe było dostanie dobrej jakości części do motocykli wyścigowych. Sprowadzenie z zagranicy było zbyt drogie, a większość wydechów dostępnych na rynku kiepskiej jakości. Dlatego Akrapovic postanowił sam wziąć się do pracy i usprawniał nie tylko swoją maszynę, ale robił to też dla innych motocyklistów, dzięki czemu zarabiał pieniądze na starty w wyścigach. W końcu w 1991 r. założył firmę, która wytwarzała układy wydechowe dla motocykli.

Jako doświadczony zawodnik Akrapovic wiedział, jak taki wydech powinien być skonstruowany, aby zapewnić jak najlepsze osiągi i mieć odpowiednią jakość. Układy wydechowe Akrapovica miały być tańsze od zachodnich i lepszej jakości od tych, które były oferowane na wschodzie. Firma zaczęła od 6 osób pracujących w garażu. Pierwszy przełom nastąpił w 1993 r., gdy Kawasaki przetestowało wydech Akrapovica i postanowiło go montować w swoich motocyklach wyścigowych od sezonu 1994 r. Wkrótce na to samo zdecydowały się inne ekipy.

Drugim kamieniem milowym było zatwierdzenie przez niemiecki TUV w 1996 r. opcjonalnego wydechu Akrapovica dla 17 różnych modeli motocykli – teraz również osoby jeżdżące po publicznych drogach mogły mieć znany już z wyścigów element z logo skorpiona. Warto wiedzieć, że do 1997 r. firma nosiła nazwę Skorpion i dopiero po 6 latach istnienia zmieniła nazwę na Akrapovic. Zeszło się to z pierwszym dużym sukcesem na torach wyścigowych, gdy Akira Yanagawa na kawasaki wygrał austriacką rundę WorldSBK. W 2000 r. Colin Edwards zdobył mistrzostwo tej serii na hondzie z wydechem firmy Akrapovic.

Dalej już miał miejsce efekt kuli śniegowej. Do 2015 r. motocykle z układami wydechowymi słoweńskiej firmy zdobyły łącznie 100 różnych tytułów mistrza świata (a do 2020 r. już 140). Akrapovic nie ogranicza się do motocykli i produkuje też wydechy do samochodów wyścigowych i sportowych. Dziś ta 30-letnia firma ze Słowenii zatrudnia 1400 osób i dostarcza układy wydechowe do takich aut jak osiągający 1625 KM Koenigsegg Jesko.

d3ltaen

Na swoje 30-lecie Akrapovic przygotował na razie dwa specjalne zestawy. Pierwszy przeznaczony dla Kawasaki Ninja ZX-10RR/ZX-10R, a drugi dla Ferrari F8 Tributo.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3ltaen
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ltaen
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj