Akrapovic obchodzi 30-lecie. Zaczęło się od zbierania pieniędzy na wyścigi

Akrapovic to dziś chyba najbardziej znana firma robiąca układy wydechowe nie tylko dla motocykli, ale też samochodów. Jak to się stało, że słoweński zakład produkuje podzespoły dla większość dużych marek jednośladów, ale też aut sportowych z najwyższej półki? Wszystko zaczęło się w zwykłym garażu.

Igor AkrapovicIgor Akrapovic
Źródło zdjęć: © Akrapovic | V. Vogel
Szymon Jasina

Igor Akrapovic zaczął się startować w wyścigach motocyklowych w 1977 r. i brał udział w zawodach do 1989 r. W tym czasie w Jugosławii praktycznie niemożliwe było dostanie dobrej jakości części do motocykli wyścigowych. Sprowadzenie z zagranicy było zbyt drogie, a większość wydechów dostępnych na rynku kiepskiej jakości. Dlatego Akrapovic postanowił sam wziąć się do pracy i usprawniał nie tylko swoją maszynę, ale robił to też dla innych motocyklistów, dzięki czemu zarabiał pieniądze na starty w wyścigach. W końcu w 1991 r. założył firmę, która wytwarzała układy wydechowe dla motocykli.

Jako doświadczony zawodnik Akrapovic wiedział, jak taki wydech powinien być skonstruowany, aby zapewnić jak najlepsze osiągi i mieć odpowiednią jakość. Układy wydechowe Akrapovica miały być tańsze od zachodnich i lepszej jakości od tych, które były oferowane na wschodzie. Firma zaczęła od 6 osób pracujących w garażu. Pierwszy przełom nastąpił w 1993 r., gdy Kawasaki przetestowało wydech Akrapovica i postanowiło go montować w swoich motocyklach wyścigowych od sezonu 1994 r. Wkrótce na to samo zdecydowały się inne ekipy.

Drugim kamieniem milowym było zatwierdzenie przez niemiecki TUV w 1996 r. opcjonalnego wydechu Akrapovica dla 17 różnych modeli motocykli – teraz również osoby jeżdżące po publicznych drogach mogły mieć znany już z wyścigów element z logo skorpiona. Warto wiedzieć, że do 1997 r. firma nosiła nazwę Skorpion i dopiero po 6 latach istnienia zmieniła nazwę na Akrapovic. Zeszło się to z pierwszym dużym sukcesem na torach wyścigowych, gdy Akira Yanagawa na kawasaki wygrał austriacką rundę WorldSBK. W 2000 r. Colin Edwards zdobył mistrzostwo tej serii na hondzie z wydechem firmy Akrapovic.

Dalej już miał miejsce efekt kuli śniegowej. Do 2015 r. motocykle z układami wydechowymi słoweńskiej firmy zdobyły łącznie 100 różnych tytułów mistrza świata (a do 2020 r. już 140). Akrapovic nie ogranicza się do motocykli i produkuje też wydechy do samochodów wyścigowych i sportowych. Dziś ta 30-letnia firma ze Słowenii zatrudnia 1400 osób i dostarcza układy wydechowe do takich aut jak osiągający 1625 KM Koenigsegg Jesko.

Na swoje 30-lecie Akrapovic przygotował na razie dwa specjalne zestawy. Pierwszy przeznaczony dla Kawasaki Ninja ZX-10RR/ZX-10R, a drugi dla Ferrari F8 Tributo.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3