Trwa ładowanie...

Zmiany w branży. Ekologia w motoryzacji zaczyna się na etapie produkcji

Nie sztuką jest zbudować ekologiczny samochód, uwalniając przy tym tony dwutlenku węgla do atmosfery i drenując ziemię z jej naturalnych surowców. Wielu producentów zaczyna dostrzegać problem i troszczyć się o to, by już sam proces produkcji auta był jak najbardziej przyjazny środowisku. Co to oznacza w praktyce?

Zmiany w branży. Ekologia w motoryzacji zaczyna się na etapie produkcjiŹródło: iStock.com
d1vofcr
d1vofcr

Samochody elektryczne bardzo często określane są mianem "zeroemisyjnych". Faktycznie, podczas jazdy nie produkują nawet grama dwutlenku węgla ani jakichkolwiek związków chemicznych. Ale również zostawiają po sobie ślad węglowy, niekiedy podobny do tego, co samochody z klasycznymi silnikami spalinowymi. Jak to możliwe? Chodzi o proces produkcji akumulatorów litowo-jonowych, który jest niezwykle energochłonny.

East News
Źródło: East News, fot: Jessica Brandi Lifland/Polaris

Naukowcy z niemieckiego Instytutu Fizyki Budowli Fraunhofera wyliczyli, że samo wyprodukowanie (nie licząc wydobycia litu, jego transportu, późniejszego recyklingu etc.) jednej baterii do auta elektrycznego o zasięgu ok. 200 km wiąże się z emisją ok. trzech ton CO2! Przeciętne auto hybrydowe (jego baterie są małe, niklowo-metalowo-wodorkowe i w pełni odnawialne), emituje taką ilość gazu cieplarnianego na dystansie 30-40 tys. km.

Podobne doniesienia i kontrowersje skłoniły kilku producentów do tego, by zacząć dbać również o to, by sam proces produkcji samochodów był ekologiczny. I nie chodzi wyłącznie o emisję dwutlenku węgla lecz również wykorzystywanie ekomateriałów. BMW już sześć lat temu chwaliło się, że całe wnętrze modelu i3 wykonane zostało z surowców wtórnych, łącznie z tapicerką foteli. Podobne założenie przyświeca Volvo, które z powodzeniem wykorzystuje do produkcji swoich aut materiały po recyklingu, a mimo to ich jakość nie budzi najmniejszych wątpliwości.

BMW i3 - wnętrze / fot. Mariusz Zmysłowski Autokult.pl
BMW i3 - wnętrze / fot. Mariusz Zmysłowski Źródło: Autokult.pl, fot: Mariusz Zmysłowski

Jako pierwsza milowy krok w samej ekoprodukcji aut zrobiła amerykańska Tesla, której słynna fabryka Gigafactory w Nevadzie jest samowystarczalna. Budynek pokryto panelami fotowoltaicznymi produkującymi energię elektryczną ze słońca, zaś za ogrzewanie i chłodzenie odpowiadają pompy ciepła. To szalenie istotne w kontekście produkcji akumulatorów, która pochłania mnóstwo energii.

d1vofcr

W podobnym kierunku co Tesla zmierza Volkswagen, który rusza właśnie z masową produkcją swojego pierwszego w pełni elektrycznego modelu ID.3. Auto powstaje w fabryce w Zwickau, która – zdaniem przedstawicieli samego VW – po zakończeniu rozbudowy i modernizacji będzie najbardziej ekologicznym zakładem na świecie, całkowicie neutralnym pod względem emisji CO2. Ponadto koncern wymógł na dostawcach, by dostarczali komponenty do produkcji ID.3 również w sposób bezemisyjny.

Spot on – Lighting design plays an important role in the ID.3. Materiały prasowe
Spot on – Lighting design plays an important role in the ID.3. Źródło: Materiały prasowe, fot: Volkswagen

Jak widać, jedni stawiają na produkcję z wykorzystaniem ekologicznych materiałów, inni chcą uwolnić sam proces wytwarzania aut od dwutlenku węgla. Inny pomysł mają Toyota z Lexusem. Koncern opracował kompleksowy plan całkowicie neutralnej dla środowiska i klimatu produkcji samochodów. Do 2050 r. chcą nie tylko obniżyć emisję CO2 w swoich autach o 90 proc., a ostatecznie całkowicie wyeliminować dwutlenek z całego cyklu życia auta – począwszy od jego produkcji, przez cały okres użytkowania, a na recyklingu skończywszy.

Domyślny opis zdjęcia na stronę główną Materiały prasowe
Domyślny opis zdjęcia na stronę główną Źródło: Materiały prasowe

Japończycy już pracują nad wykorzystaniem w produkcji zupełnie nowych, mniej szkodliwych dla środowiska materiałów oraz nad całkowicie nowymi, przełomowymi akumulatorami. Do tego mocny nacisk kładą na recykling, bo np. w przypadku aluminium oznacza to aż dziewięciokrotnie niższą emisję CO2 niż wydobycie i praca na "czystym" surowcu. Jednocześnie Toyota i Lexus wdrażają program mający ograniczyć emisje podczas transportu części i gotowych aut.

Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe, fot: Lexus

Najciekawsze jest jednak to, że w walkę o czystszą motoryzację angażują się także lokalni dealerzy. Także w Polsce! Na przykład salon Lexusa na ulicy Połczyńskiej w Warszawie będzie pierwszym obiektem marki w Polsce, który w okresie letnim będzie samowystarczalny w zakresie zużycia energii elektrycznej. Wytworzy ją sam z paneli słonecznych – łącznie 50 tys. kWh rocznie. To jest prawdziwa zeroemisyjna misja w pełnym cyklu produkcyjnym. Oby reszta branży wzięła z tych firm przykład.

d1vofcr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1vofcr
Więcej tematów