ycipk-4cals9

Zanim zmienisz opony

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Zanim zmienisz opony
(PAP/Adam Ciereszko)
ycipk-4cals9

Opony to jeden z najważniejszych elementów samochodu, a kwiecień to zwykle czas na zmianę zimowych na letnie. Jednak zanim to zrobisz, koniecznie sprawdź, czy twój stary komplet nadają się na kolejny sezon. A jeśli planujesz zakup nowych, zastanów się, jakie ogumienie wybrać - nowe czy używane, wąskie czy szerokie, letnie czy całoroczne?

Od tego, na jakich oponach zdecydujesz się jeździć w sezonie letnim, zależy nie tylko twoje bezpieczeństwo, lecz również przyjemność z jazdy. Specjaliści zalecają ich wymianę wtedy, gdy średnia dobowa temperatura powietrza na zewnątrz przekracza 7 stopni przez kilka dni. Zazwyczaj czas ten przypada na kwiecień, mamy więc jeszcze trochę czasu na sprawdzenie, czy nasze opony letnie nadają się do użytku. A także na ewentualną decyzję o wyborze i zakupie nowych.

Jak sprawdzić opony?
Najważniejszą sprawą w przypadku używanych jest sprawdzenie głębokości bieżnika. Opona letnia, której bieżnik jest płytszy niż 3 mm, łatwo traci przyczepność, szczególnie na mokrych nawierzchniach. Do zmierzenia głębokości bieżnika można użyć zwykłej zapałki. Wystarczy włożyć ją w zagłębienie, zaznaczyć głębokość, a następnie zmierzyć zaznaczony odcinek.

ycipk-4cals9
(fot. Thinkstock)
Podziel się

Bardzo ważne jest również sprawdzenie ciśnienia w kołach, które całą zimę leżały w garażu. - Jeśli ciśnienie jest niższe niż zalecane przez producenta, to powoduje pogorszenie przyczepności opony, jej reakcji na skręty, a dodatkowo zwiększa opory toczenia, a więc także spalanie - informuje Wojciech Głowacki, przedstawiciel oponeo.pl. Poza tym, gdy ciśnienie jest zbyt niskie droga hamowania wydłuża się aż o 22 proc. - podaje amerykańska Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Ponadto stanowi to przyczynę 6 proc. wypadków śmiertelnych na drogach, zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych na zlecenie Europejskiego Centrum Technicznego Bridgestone.

Kolejną sprawą jest upewnienie się, czy ogumienie używane w ubiegłym sezonie nie ma uszkodzeń. Jeśli mamy co do tego wątpliwości, warto zasięgnąć opinii wulkanizatora.

Które lepsze?
Jeśli okaże się, że letnie opony z poprzedniego sezonu nie nadają się do użytkowania, koniecznie trzeba sprawić sobie nowe. I tu pojawiają się pierwsze rozterki - kupić nowe, czy używane, szersze czy węższe, letnie czy całoroczne, z bieżnikiem asymetrycznym czy kierunkowym?

ycipk-4cals9

Zanim jednak odpowiemy sobie na te pytania, musimy upewnić się, jaki rozmiar jest odpowiedni do naszego auta. Informacja o tym jest zapisana na oponie samochodu w postaci ciągu znaków, które oznaczają jej rozmiar (np. 185/60R14). Dla każdego modelu samochodu jego producent przewidział kilka opcjonalnych rozmiarów.

Najłatwiej jest sprawdzić to korzystając z wyszukiwarek lub konfiguratorów opon i felg, dostępnych na stronach producentów lub dystrybutorów. Dostępne są również narzędzia wspomagające klienta, jak np. zamienniki, które ułatwiają kalkulację rozmiarową, w przypadku, gdy chcemy zastosować inny rozmiar od fabrycznego lub homologowanego przez producenta.

Używane czy nowe?
Kolejny dylemat, przed którym stajemy decydując się na zakup opon, to wybór pomiędzy kompletem nowych i używanych. Zdecydowaną zaletą używanych jest cena, która jest zdecydowanie niższa niż w przypadku nowych. Jednak ich zakup może się wiązać z pewnym ryzykiem. Po pierwsze nie sposób stwierdzić, czy były one odpowiednio eksploatowane, miały właściwe ciśnienie lub były odpowiednio przechowywane poza sezonem. Poza tym używane komplety mogą pochodzić z samochodów po wypadkach drogowych i mieć wewnątrz uszkodzenia, których nie widać gołym okiem.

(fot. PAP/Maciej Kuroń)
Podziel się
ycipk-4cals9

W przypadku opon nowych tego typu zagrożenia nie występują. Może więc warto zapłacić większą cenę za nowy komplet i tym samym nie narażać się na ryzyko nieprzyjemnych niespodzianek związanych z użytkowaniem ogumienia?

Letnie czy całoroczne?
Opony letnie i całoroczne różnią się od siebie rzeźbą bieżnika, mieszanką gumy oraz kształtem. Dlatego w testach i w zestawieniach całoroczne porównuje się najczęściej z zimowymi, rzadziej z letnimi. Opony całoroczne wypadają gorzej niż dobre ogumienie sezonowe, ale dobre opony całoroczne osiągają lepsze wyniki niż najtańsze sezonowe (np. tzw. „chińskie”).

Szersze czy węższe na lato?
W pierwszej kolejności należy przestrzegać zaleceń producenta samochodu co do stosowanych rozmiarów. Samodzielne zmiany powinny odbywać się w ramach rozmiarów proponowanych przez producenta, a inne zmiany należy konsultować ze specjalistami.

W przypadku opon letnich szerokość ma wpływ na kilka aspektów związanych z komfortem i bezpieczeństwem jazdy. Zaletą szerszych jest krótsza droga hamowania, zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Charakteryzują się też lepszą przyczepnością w zakrętach, w porównaniu z węższymi.

ycipk-4cals9

Z kolei węższe opony zapewniają wyższy poziom komfortu jazdy i są mniej hałaśliwe. Ponadto mają niższe opory toczenia, co przekłada się na nieco mniejsze zużycie paliwa. Są one także mniej podatne na wpadnięcie w poślizg na mokrej powierzchni i lepiej sprawdzają się podczas jazdy w koleinach.

Jaką rzeźbę bieżnika wybrać?
Obecnie na rynku dominują dwa typy bieżników: asymetryczne i kierunkowe. Bieżnik kierunkowy układa się w charakterystyczne lejki - często mówi się, że ma kształt litery V. Takie rozwiązanie znacznie poprawia odprowadzanie wody przy opadach deszczu oraz stabilizuje trakcję podczas jazdy na wprost.

(fot. Thinkstock)
Podziel się

Z kolei bieżnik asymetryczny podzielony jest na dwie części: zewnętrzna odpowiada za przyczepność na zakrętach, a wewnętrzna odprowadza wodę. Modele z bieżnikiem asymetrycznym, to obecnie najbardziej zaawansowane technologicznie ogumienie na rynku.

ycipk-4cals9

Testy opon
Często zastanawiając się nad wyborem opon lub felg sprawdzamy, jak wypadły one testach publikowanych w prasie i internecie. Przeglądając je warto zwrócić uwagę na kryteria oceny, którym były poddawane, a następnie przyjrzeć się wynikom dotyczącym tych cech, które są dla nas najważniejsze. W tym celu powinniśmy zadać sobie kilka pytań, które pozwolą określić nas jako kierowców, np. ile kilometrów pokonujmy rocznie, jaki mamy styl jazdy, czy jeździmy częściej w trasie czy po mieście. Warto również zwrócić uwagę na to, do jakiej klasy należą testowane opony: ekonomicznej, średniej czy premium. Różnice pomiędzy poszczególnymi klasami wynikają z jakości i ceny.

Dlatego oszczędni kierowcy powinni szukać opony o dużej odporności na ścieranie, wygrywającej w kategorii „koszty użytkowania”. Z kolei zwolennicy dynamicznej jazdy takiej, która miała dobre wyniki w kategorii „przyczepność”. Natomiast kierowcy pokonujący wiele kilometrów mogą zainwestować w ogumienie wyższej klasy, które było wysoko oceniona w kategorii „trwałość”.

Na co uważać w przypadku felg?
Kupując obręcze powinniśmy pamiętać o tym, aby wybrać produkty, które przeszły badania określone w Regulaminie 124 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), dotyczącym homologacji kół. Na podstawie tych badań felgi otrzymują certyfikaty.

Ostatnio na polskim rynku pojawiło się wiele produktów, najczęściej sprowadzanych z Dalekiego Wschodu, które nie spełniają przepisów określonych w Regulaminie EKG ONZ. Posiadają wyłącznie certyfikaty wydawane dla fabryki, a nie dla produktu. Obręcze takie mogą powodować zagrożenie bezpieczeństwa na drodze, ponieważ często ich dopuszczalna nośność jest niższa niż masa pojazdu.

- Nie wszyscy kierowcy pamiętają, że felgi mają wpływ nie tylko na podniesienie atrakcyjności samochodu, ale również na bezpieczeństwo jazdy - mówi Filip Biesek, Koordynator Działu Felg, oponeo.pl. - Dlatego w niektórych europejskich krajach, np. w Niemczech, obowiązują specjalne certyfikaty dla felg. Jeśli kierowca zamontuje obręcz nie posiadającą takiego certyfikatu, jego auto nie przejdzie okresowego przeglądu technicznego.

(fot. Thinkstock)
Podziel się

Jak się chronić przed wybrakowanymi produktami?
Przede wszystkim warto wybierać obręcze znanych, sprawdzonych marek, które zanim trafią do sklepów, poddawane są wielokrotnym testom jakości. - W takich testach badana jest między innymi odporność felgi na korozję, zginanie przy skręcie i toczenie. Przeprowadzane jest również badanie zderzeniowe, dzięki któremu można sprawdzić zachowanie się felgi w momencie mocnego uderzenia - tłumaczy Filip Biesek.

Jeśli z przyczyn ekonomicznych zdecydujemy się na zakup tanich felg bez certyfikatu, to poprośmy sprzedawcę, aby potwierdził na piśmie maksymalną dopuszczalną nośność obręczy. Informacja ta często jest również wybita na obręczach od wewnętrznej strony.

Dlatego w trakcie wyboru opon i felg najlepiej skorzystać z oferty doświadczonych dystrybutorów, którzy pomogą dobrać model przeznaczony do konkretnej marki samochodu. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że kupiliśmy produkt bezpieczny i spełniający odpowiednie przepisy dotyczące jakości.

sj

Polub WP Moto
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-4cals9

ycipk-4cals9
ycipk-4cals9