Zadbaj o stan techniczny opon zimowych

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Jesień potrafi zaskoczyć nagłymi spadkami temperatury i opadami śniegu. Warto zawczasu przygotować swoje opony zimowe na takie okoliczności.

Wśród polskich kierowców rośnie świadomość o korzyściach wynikających z wymiany ogumienia z letniego na zimowe. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że jeśli faktycznie mają być to tylko korzyści, opony muszą być w dobrym stanie technicznym. Określenie samemu tego, czy ogumienie jeszcze nadaje się do eksploatacji nie jest łatwą sprawą. Zazwyczaj uwzględniana jest głębokość bieżnika i jeśli wynosi powyżej 1,6 mm uznajemy, że opony mogą dalej nam służyć. Eksperci twierdzą jednak, że parametry opony obniżają się radykalnie już wówczas, gdy głębokość ta spada poniżej 4 mm.

Opona jest skomplikowanym i zaawansowanym technicznie produktem. Jako jedyny element pojazdu ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogą i realizuje szereg założeń technicznych producenta auta. Odpowiedzialna jest za przyspieszanie, hamowanie, kontrolę trakcji, poziom hałasu i spełnienie norm emisji spalin. Mając na uwadze fakt, że kontakt jednej opony z nawierzchnią nie jest większy niż powierzchnia dłoni dorosłego człowieka musimy pamiętać, że ich stan techniczny jest nie do przecenienia.

Obraz
© (fot. PAP/Darek Delmanowicz)

Wszelkie zaniedbania, zarówno eksploatacyjne, jak i serwisowe, obniżają poziom bezpieczeństwa jazdy i mogą doprowadzić do poważnych konsekwencji. - Każde mechaniczne uszkodzenie opony niesie ze sobą w zasadzie nieodwracalne zmiany w jej konstrukcji i tym samym we właściwościach jezdnych. Naprawa opon, które posiadają wysokie indeksy prędkości po przebiciu ostrym przedmiotem, np. gwoździem, musi być traktowana jako rozwiązanie doraźne - mówi Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.

Mechaniczne przecięcie kordu, którego objawem są m. in. boczne wybulenia może być spowodowane również nagłym najechaniem na wystającą przeszkodę, krawężnik lub wjechaniem w drogową dziurę, których w Polsce nie brakuje. Co gorsza objawy tak poważnej usterki mogą pojawić się na wewnętrznej, niewidocznej dla kierowców stronie opony. Dlatego właśnie bardzo ważna jest regularna kontrola w wyspecjalizowanym punkcie serwisowym.

Obraz
© (fot. PAP/Darek Delmanowicz)

W parze z dynamicznym rozwojem motoryzacji idzie rozwój technologiczny ogumienia i całych zestawów kół. Dlatego coraz częściej nie wystarcza serwisowanie opon w przydomowych, małych punktach wulkanizacyjnych, niewyposażonych w profesjonalne narzędzia. Nie bez znaczenia jest również fachowa wiedza mechaników. - Jednym z poważniejszych błędów serwisowych jest dopuszczenie do eksploatacji uszkodzonej opony w wyniku jazdy po utracie ciśnienia. Powoduje ono rozwarstwienia, odkształcenia i pęknięcia. Innym zaniedbaniem jest uszkodzenie stopki opony, która odpowiedzialna jest za prawidłowe osadzenie w feldze, zapewnienie optymalnej pracy i szczelności. Takie uszkodzenia powinny wycofać ogumienie z jakiejkolwiek dalszej eksploatacji - dodaje Frączak.

Sprawa jeszcze bardziej się komplikuje, gdy obsługi wymagają zintegrowane systemy kół w skład których wchodzą felga, opona i kontroler ciśnienia. Ich obsługa na urządzeniach do tego niedostosowanych najczęściej prowadzi do uszkodzenia poszczególnych elementów całego systemu. W efekcie może to spowodować nagłą utratę ciśnienia w oponie i przez to utratę kontroli nad pojazdem.

Zdarza się również, że mechanicy bagatelizują z pozoru mało istotny zawór, a jest to element odpowiedzialny za utrzymanie stałego ciśnienia w kole. Ponadto podczas jazdy jest poddawany dużym obciążeniom, które stale go osłabiają. Z odpowiednią troską należy traktować felgi. Ich stan techniczny bezpośrednio przekłada się na poprawną, a co za tym idzie bezpieczną eksploatację opon.

Źródło: Motointegrator.pl

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025