Pasek klinowy pełni w silniku ważną funkcję, gdyż napędza urządzenia pomocnicze, takie jak pompa wodna i alternator. Jego zerwanie prawie natychmiast uniemożliwia dalszą jazdę. Dlatego warto podczas okresowych przeglądów sprawdzić stan i naciąg paska.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12040/pasekk-01.jpeg',412,500) ) |
| --- | Trwałość pasków klinowych jest obecnie bardzo duża. Z reguły wytrzymują kilkadziesiąt tys. km i wymienia się je przeważnie podczas wymiany paska rozrządu. Jednak jak zawsze od reguły są wyjątki i może się zdarzyć, że pasek będzie kwalifikował się do wymiany już po kilkunastu tys. km.
Powodem takiego stanu może być niewłaściwy naciąg paska, uszkodzone koło pasowe lub źle dobrany pasek. Trwałość paska zależy również od jego jakości, czyli producenta i rodzaju paska (klinowy lub wielorowkowy).
Systematycznie trzeba sprawdzać napięcie paska, gdyż w dużej mierze od niego zależy trwałość paska. Prawidłowo napięty pasek powinien dać się ugiąć od 5 do 15 mm, mierząc w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi.
Nie ma problemów z prawidłowym napięciem, gdy jest automatyczny napinacz, ponieważ odpowiednią wartość napięcia zapewnia sprężyna. Problemy mogą się pojawić przy ręcznym napinaniu.
Zbyt słabo napięty pasek da znać o sobie głośnym piskiem, zwłaszcza przy zimnym silniku i po nocnym postoju. Luźny pasek również może być powodem niedoładowania akumulatora. Natomiast zbyt mocno napięty pasek będzie miał mniejszą trwałość i dodatkowo znacznie szybciej zużyją się łożyska kół pasowych, gdyż będą pracowały pod zbyt dużym obciążeniem.
Pasków klinowych może być kilka, każdy napędzający inne urządzenie lub jeden bardzo długi napędzający wszystkie urządzenia pomocnicze.
Wymiana paska w większości samochodach jest dość prostą czynnością, więc można się pokusić o wykonanie jej samodzielnie. Nieco trudności może sprawić mała ilość miejsca w komorze silnikowej, ale wówczas tylko czas wymiany będzie nieco dłuższy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12040/pasekk-02.jpeg',315,500) ) |
| --- | Przed przystąpieniem do pracy należy odszukać śruby, które należy odkręcić i sprawdzić, czy trzeba będzie skorzystać z kanału. Jeśli jest kilka pasków, a do wymiany jest tylko jeden, ale ten od wewnątrz, to wówczas i tak trzeba ściągnąć wszystkie pozostałe paski.
Gdy zamontowany jest automatyczny napinacz, to nie trzeba odkręcać żądnych śrub. Wystarczy, za pomocą klucza, zwolnić napięcie i można zdjąć pasek.
Jeśli pasek jest długi i napędza kilka urządzeń warto przed ściągnięciem przyjrzeć się jak został poprowadzony, gdyż później mogą być problemy z jego właściwym założeniem.
W wielu samochodach, zwłaszcza amerykańskich, sposób poprowadzenia paska klinowego jest rozrysowany na specjalnej plakietce naklejonej w komorze silnika.
Gdy pasek posiada mechaniczny napinacz, trzeba najpierw poluzować śruby mocujące urządzenie do wspornika, a następnie odkręcić napinacz. Naciąg paska trzeba sprawdzić także po dokręceniu wszystkich śrub.
W niektórych samochodach pasek klinowy trzeba napinać używając dźwigni. Najlepiej używać do tego celu drewnianego trzonka, aby nie uszkodzić jakiegoś elementu.
Autor: Grzegorz Burda |
|
| --- |