Wybuchła moda na motocykle z lat 80. i 90. Chcemy już nie tylko cafe racerów

To musiało nastąpić. Choć lata 80. i 90. w wielu aspektach kulturowych i wizualnych długo było uważane za "obciachowe", to teraz nostalgia wygrywa. Również w świecie motocykli, gdzie w ostatnim czasie moda na maszyny z tego okresu rośnie lawinowo.

Kawasaki GPZ900R NinjaKawasaki GPZ900R Ninja
Źródło zdjęć: © Flickr
Szymon Jasina

Moda na motocykle w stylu lat 50. i 60. trwa w najlepsze. Oczywiście nie każdego stać, żeby kupić i wyremontować maszynę sprzed ponad pół wieku, jednak producenci wychodzą temu naprzeciw. Wiele marek oferuje modele w stylu retro nawiązujący m.in. do klasycznych cafe racerów czy scramblerów. Nawet wśród "125-tek" i elektrycznych jednośladów jest w czym wybierać. Kanciaste motocykle z lat 80. do tej pory nie cieszyły się takim uznaniem. Z drugiej strony na rynku pojawiło się Suzuki Katana, które wygląda świetnie i jest znakiem rozpoczynającej się mody.

Motocykle z lat 80. czy 90. ostatnio częściej służyły za bazy do tworzenia customów inspirowanych dużo starszymi maszynami. Jednak same w sobie nie cieszyły się dużą popularnością. W 2020 r. się to zmieniło. Moda na maszyny z ostatnich dwóch dekad XX w. wystrzeliła. W rozmowie z Motorcycle News tłumaczył to Ciarán Perrin z firmy Extreme Trading zajmującej się sprzedażą klasycznych motocykli. Jak powiedział, w czasie pandemii wiele osób wydaje mniej pieniędzy i jeśli interesują się jednośladami, to chętnie w nie inwestują, a tu najtańszą i najprostszą opcją są właśnie klasyki z lat 80. i 90.

Honda Fireblade
Honda Fireblade © Wikimedia Commons | PekePON

Nie bez znaczenia jest też nostalgia. Teraz na takie klasyki mogą sobie pozwolić osoby, które za młodu marzyły o tych motocyklach. Naturalne jest też to, że moda po pewnym czasie wraca i kanciaste jednoślady z lat 80. nie są tu wyjątkiem.

Można zatem się spodziewać, że popularność stylu lat 80. i 90. będzie w najbliższym czasie jeszcze rosnąć. Zatem z jednej strony te często stosunkowo tanie dziś modele mogą okazać się niezłą inwestycją, gdyż ich ceny zaczną rosnąć (przynajmniej najbardziej kultowych modeli). Z drugiej nowe Suzuki Katana może znaleźć naśladowców i obok współczesnych cafe racerów i scramblerów w sprzedaży pojawią się modele nawiązujący do kanciastych modeli sportowych z kwadratowymi światłami.

Suzuki Katana
Suzuki Katana © Wikimedia Commons
Yamaha RD500LC
Yamaha RD500LC © Wikimedia Commons | Nimbus227
Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie