Volvo XC60 DrivE

None

Obraz

/ 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Volvo proponuje od pewnego czasu serię oszczędnych samochodów Drive. Mieliśmy już okazję jeździć modelem V50 z którego - podczas jazdy stylem emeryta - można wycisnąć średnie spalanie rzędu 4,5 litra. Teraz przyszła kolej na coś większego.

/ 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Oto SUV XC 60, który według producenta może spalać średnio tylko 6 litrów oleju napędowego na 100 km. Czy to możliwe?

/ 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Jeżdżąc bardzo delikatnie, na wysokich biegach, muskając gaz, wyciśniemy, a może raczej wymęczymy te 6 l/100 km.

/ 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

XC 60 to jeden z najbezpieczniejszych samochodów w historii Volvo. Wśród licznych systemów bezpieczeństwa największe wrażenie robi City Safety. Z pomocą lasera zamontowanego w zestawie czujników w przedniej szybie (tuż pod wstecznym lusterkiem) śledzi auta znajdujące się z przodu. Gdy wykryje zagrożenie, przygotowuje hamulce, by szybciej zareagowały na polecenie kierowcy, a w razie braku jego reakcji, system sam zatrzyma samochód.

/ 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Najłatwiej zrobić to podczas jazdy poza miastem, ale w rzeczywistych warunkach, na krajowej siódemce, na odcinku z Warszawy do Gdańska to Volvo uzyskało średnie spalanie na poziomie 9,2 litra na setkę.

/ 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

W mieście nie chciało palić więcej niż 10,5 litra, a to przyzwoity wynik.

/ 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

W przypadku wspomnianego na wstępie modelu V50 niższe spalanie uzyskano obniżając zawieszenie, osłaniając podwozie dodatkowymi płytami, stosując skrzynię biegów o długich przełożeniach i pełne koła o dziwnym wyglądzie.

/ 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

W tym modelu, by zmniejszyć zużycie paliwa zastosowano o wiele prostszą sztuczkę. Jadąc SUV-em można się spodziewać, że na śliskiej nawierzchni pomoże nam napęd przekazywany na cztery koła, ale nie w tym aucie. Żeby zaoszczędzić na paliwie w XC60 Drive po prostu z niego zrezygnowano.

/ 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Napęd jest przekazywany tylko na przednią oś z pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej.

10 / 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Pozbycie się tylnego dyferencjału, półosi i wału pozwoliło odchudzić auto o całe 80 kilogramów.

11 / 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Mniejsza masa oznacza mniejsze zużycie paliwa. Wynika ono również z mniejszych oporów, bo wyeliminowano przecież dodatkowe tarcie mechanizmów napędowych tylnej osi. Budując ten samochód inżynierowie Volvo przyjęli słuszne założenie, że przeciętny nabywca SUV'a nie porusza się w grząskim terenie.

12 / 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Każdego dnia zmaga się za to z parkowaniem na zatłoczonych ulicach. Największym wzniesieniem jakie musi pokonać jest podjazd do garażu, a do tego nie jest potrzebny napęd 4x4.

13 / 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Stylistyka we wnętrzu Volvo może się podobać. Zwłaszcza przejrzyście oznaczony, zwrócony w stronę kierowcy, cienki, środkowy panel.

14 / 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Dzięki takiej konstrukcji udało się za nim wygospodarować jeszcze jeden schowek.

15 / 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Jeśli zrezygnujemy z bogatej i długiej listy dodatków, za takie Volvo zapłacimy niespełna 140 000 zł.

16 / 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Jakość materiałów - zadowalająca.

17 / 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze rozpieszcza nas dobrą jakością wykończenia i znaczną ilością miejsca zarówno na przednich...

18 / 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

...jak i tylnych siedzeniach.

19 / 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Bagażnik o pojemności 450 litrów jest ustawny, a siedzenia można złożyć szybko, łatwo i co ważne, zupełnie płasko.

20 / 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Po złożeniu tylnych siedzeń uzyskujemy przestrzeń bagażową o pojemności 1450 litrów.

21 / 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską pięciocylindrowy, rzędowy silnik diesla o pojemności 2.4 litra i mocy 175 KM i maksymalnym momencie obrotowym 420 Nm. Zapewnia przyzwoite osiągi: 9,8 sekundy do setki oraz prędkość maksymalną 205 km/h.

22 / 22Ekonomiczny SUV?

Obraz
© Marek Wieliński

Brak napędu na wszystkie koła jest prawie nieodczuwalny. Do jazdy w terenie i tak zniechęca twarde zawieszenie, a na śliskich nawierzchniach Volvo XC 60 świetnie sobie radzi bez pomocy napędu tylnej osi, którą tylko trochę bardziej zarzuca, ale nad sytuacją panuje przecież ESP.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła