Trwa ładowanie...

Volt przygotowany na zimę

Volt przygotowany na zimęŹródło: zdjęcie producenta
d4k4ped
d4k4ped

Kiedy pierwsze egzemplarze Chevroleta Volta zakupione przez klientów zjechały z lawet w stanie New Jersey, powitane zostały od razu atakiem zimy. Nowi właściciele szybko przekonali się, iż należący do nich pierwszy na świecie pojazd elektryczny o rozszerzonym zasięgu został w pełni przygotowany do warunków zimowych.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Jednym z celów prac rozwojowych nad modelem Volt było stworzenie podłączanego do sieci pojazdu elektrycznego, przeznaczonego do codziennego użytkowania niezależnie od warunków pogodowych. Typowe zimy na północy mogą mieć większy wpływ na pojazdy zasilane elektrycznie niż na samochody z klasycznymi spalinowymi.

Silniki pojazdów spalinowych wytwarzają mnóstwo energii cieplnej, którą wykorzystać można do ogrzania powietrza w kabinie i zapewnienia odpowiedniego w niej komfortu. Naturalnie większa efektywność elektrycznego układu napędowego oznacza mniej zmarnowanej energii, ale i fakt, że akumulator wykorzystywany będzie również do zasilania nagrzewnicy wytwarzającej ciepłe powietrze. Stanowi to jeden z powodów, dla których w niskich temperaturach pojazdy elektryczne cechuje znacząco krótszy zasięg.

- Ogrzanie wnętrza pojazdu w mroźny dzień wymaga ilości energii identycznej z wymaganą do jazdy samochodem ze stałą prędkością - tłumaczy Susan Stevenson, inżynier koncernu General Motors ds. testów porównawczych układów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Volt posiada kilka elementów zaprojektowanych z myślą o zminimalizowaniu wykorzystania akumulatora litowo-jonowego przy jednoczesnym zapewnieniu komfortu kierowcy i pasażerom. Aplikacja OnStar MyLink przeznaczona do smartfonów, a dostępna na stronie MyVolt.com, pozwala na zdalne uruchomienie auta i ogrzanie kabiny jeszcze w czasie, gdy pozostaje on podłączony do sieci. Dzięki temu zachowuje pełen poziom naładowania akumulatora.

d4k4ped

Do utrzymania temperatury w kabinie zużywane jest mniej energii niż podczas jej ogrzewania, jednak nawet na drodze Volt ma o wiele więcej do zaoferowania. Dostępne w Volcie podgrzewane fotele wymagają mniejszej ilości energii do ogrzania pasażerów i zapewnienia im odpowiedniego komfortu niż całkowite nagrzanie powietrza w samochodzie. Volt może również skorzystać z silnika spalinowego, aby wygenerować dodatkowe ciepło i energię elektryczną w temperaturach spadających poniżej zera. W takich temperaturach motor jest cyklicznie włączany i wyłączany, podgrzewając tym samym czynnik chłodzący i zapewniając rezerwy energii cieplnej wykorzystywanej następnie do ogrzania powietrza w kabinie. Wykorzystanie w ten sposób energii cieplnej wytwarzanej przez silnik pozwala na szybsze odmrożenie szyb i ogrzanie foteli tylnych niż w przypadku wykorzystania energii generowanej przez akumulator. Przy niskim obciążeniu pojazdu podczas cykli ogrzewania silnik i generator przekazują również pewną część energii elektrycznej z
powrotem do akumulatora, rozszerzając tym samym zasięg pojazdu na napędzie elektrycznym.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

- Kierowcy Volta z Południowej Kalifornii prawdopodobnie nigdy nie doświadczą tego podczas codziennych dojazdów do pracy, jeśli jednak spakują rzeczy i wybiorą się w góry na narty, docenią komfort w kabinie uzyskiwany dzięki zastosowaniu tych rozwiązań - powiedział Andrew Farah, główny inżynier Volta.

Niezależnie od wszystkich rozwiązań optymalizujących wykorzystanie energii, zasięg pojazdu z napędem elektrycznym w porze zimowej ograniczają wszystkie czynniki mechaniczne obniżające zasięg pojazdów z napędem tradycyjnym. Niskie temperatury zwiększają lepkość i oporność smarów układów przenoszenia napędu oraz osi, zaś drogi pokryte śniegiem i błotem zwiększają tarcie toczne, zmuszając układ napędowy do cięższej pracy i szybszego wyczerpania akumulatora.

d4k4ped

Jednak zastosowany w Volcie układ silnik-generator znacząco ogranicza obawę przed utknięciem w jakimś miejscu. Po wyczerpaniu akumulatora litowo-jonowego rozszerzony zasięg pozwala na dalszą jazdę samochodem na odcinku do maksymalnie 340 dodatkowych mil (ok. 547,4 km).

- Konstruktorzy Volta spędzili lodowate tygodnie w miejscach takich, jak Kapuskasing w stanie Ontario i Fairbanks w stanie Alaska, testując i kalibrując układ kontroli temperatury, aby zagwarantować, iż kierowcy i pasażerowie nadal czuć się będą komfortowo, a jednocześnie będą się mogli cieszyć dalekim, „bezpaliwowym” zasięgiem na napędzie elektrycznym nawet w najsurowszych zimowych warunkach pogodowych” - powiedział Farah.

oprac. Lopez

d4k4ped
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4k4ped
Więcej tematów