Sprawny akumulator nie wystarczy do uruchomienia silnika. Potrzebny jest jeszcze sprawny rozrusznik. W sezonie letnim niewielkie niesprawności nie są widoczne, natomiast wraz z nadejściem mrozów dają wyraźnie znać o sobie.
Większość kierowców używa rozrusznika kilka razy w ciągu dnia, więc powinni zauważyć każdą usterkę tego układu. Zbyt wolna praca rozrusznika lub nadmierne hałasy powinny skłonić nas do szybkiej wizyty u mechanika, ponieważ zwlekanie może tylko spowodować wzrost kosztów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11235/rozrusznik-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zbyt mała prędkość obrotowa rozrusznika może mieć kilka przyczyn. Pierwsza to niesprawny akumulator. Jeśli okaże się dobry, a rozrusznik „słabo kręci” to nie trzeba go od razu wyciągać i remontować. Często zdarza się, że winna jest instalacja elektryczna. Zły styk lub uszkodzony Fot. Grzegorz Burda: Przyczyną utrudnionego rozruchu mogą być zanieczyszczone lub luźne styki. przewód powodują zwiększenie strat w przepływie prądu i tym samym zmniejszenie prędkości obrotowej. W pierwszej kolejności należy więc sprawdzić połączenia i jeśli są zabrudzone trzeba je odkręcić, przeczyścić i zabezpieczyć specjalnymi środkami. Należy również sprawdzić dokręcenie nakrętek i śrub mocujących przewody. Jeśli bateria i przewody są w dobrym stanie, a rozrusznik nadal obraca się z oporami, to prawdopodobnie wina leży po stronie rozrusznika i trzeba będzie go wymontować z samochodu.
Powodem większych oporów może być zużycie łożysk wirnika i ocieranie o korpus. Może się również zdarzyć, że nie następuje zazębienie z kołem zamachowym. Wówczas usterka leży po stronie układu sprzęgającego.
Natomiast gdy po przekręceniu kluczyka rozrusznik w ogóle nie podejmuje pracy, może to świadczyć o zużyciu lub zablokowaniu szczotek. Prowizoryczną naprawą jest stuknięcie w obudowę rozrusznika. Może to pomóc, ale nie zawsze. Jest to doraźna naprawa i należy jak najszybciej udać się do serwisu. Jeśli rozrusznik się nie odzywa, a po przekręceniu kluczyka przygasają kontrolki, może to świadczyć o zwarciu w uzwojeniu.
Bardzo rzadko, ale również pojawia się uszkodzenie wieńca zębatego koła zamachowego. Przyczyna może być wypracowanie zębów lub obluzowanie wieńca na kole. Aby taką usterkę naprawić trzeba wyjąć skrzynię biegów i zdemontować sprzęgło. Niestety koszt takiej naprawy wynosi około 500 zł plus cena nowego wieńca.
Koszty napraw rozrusznika nie są wysokie, więc jeśli do wymiany są szczotki warto od razu wykonać pełny przegląd, wymienić dodatkowo tulejki i przetoczyć komutator. Wówczas mamy pewność, że będzie nam długo służył. Jeśli pokusimy się tylko na wymianę szczotek to może się okazać, że naprawa będzie nieskuteczna, ponieważ nowe szczotki na nierównej powierzchni komutatora nie będą dobrze przylegać, więc przepływ prądu będzie niewystarczający. Koszty naprawy rozruszników do typowych modeli samochodów wynoszą od 80 zł do maksymalnie 200 zł, w zależności od zakresu naprawy oraz potrzebnych materiałów. Zamiast remontować własny rozrusznik i tracić czas można wymienić go na regenerowany. Do popularnych samochodów osobowych kosztuje on od 150 do około 300 zł, przy zwrocie starego. Jest to kilkakrotnie mniej niż za nowy w ASO.
Autor: Grzegorz Burda