Biorą przykład z Polski. W całej Unii badania techniczne mają być jak u nas

Właściciele motocykli muszą w Polsce jeździć ze swoimi maszynami na badania techniczne tak samo, jak kierowcy samochodów. Jednak w Europie nie jest to standardem. Unia jednak chce, aby wszędzie było jak w Polsce.

Badania techniczne motocykli mają być obowiązkowe w całej Unii Europejskiej.Badania techniczne motocykli mają być obowiązkowe w całej Unii Europejskiej.
Źródło zdjęć: © Getty Images | dusanpetkovic
Szymon Jasina

Unia Europejska chce obowiązku wykonywania badań technicznych dla motocykli we wszystkich krajach wspólnoty. Kwestia ta jest poruszana już od 2014 r., ale napotyka opór ze strony organizacji zrzeszających motocyklistów. Ich zdaniem właściciele jednośladów są świadomi tego, jak ważny jest dobry stan techniczny ich pojazdów, więc obowiązek wykonania badania to tylko sposób na wyciągnięcie od nich pieniędzy.

Wszystko wskazuje jednak na to, że unijni prawodawcy są nieugięci i chcą, aby badania techniczne dla motocykli były obowiązkowe we wszystkich państwach UE. Niedawno usłyszeliśmy, że ten nakaz nie wejdzie w życie jeszcze w 2022 r., ale przygotowywane jest prawo, aby stało się to w 2023 r. – nie wiadomo tylko czy na początku, czy na końcu tego roku.

Jak widać, w tej kwestii wiele zależy od przyzwyczajenia zmotoryzowanych. W Polsce motocykliści podlegają tym samym przepisom, co właściciele samochodów. Pierwsze badanie techniczne muszą wykonać w ciągu 3 lat od pierwszej rejestracji, kolejne po 2 latach, a później już co roku muszą odwiedzać stację kontroli pojazdów.

Już niedługo podobne przepisy będą obowiązywać w całej Unii Europejskiej, o czym muszą pamiętać osoby posiadające jednoślady zarejestrowane w tych krajach, gdzie nie było wymogu robienia badań technicznych. Obowiązkowe kontrole motocykli mają zdaniem ustawodawców poprawić bezpieczeństwo na drogach dzięki sprawdzaniu takich elementów jak hamulce, opony czy światła. Dla części motocyklistów, którzy modyfikują swoje maszyny, więcej obaw może jednak powodować kontrola spalin czy głośności wydechu. Pozostaje też pytanie, czy z obowiązkowych wizyt na stacjach kontroli pojazdów związane będą motocykle zabytkowe.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła