Biorą przykład z Polski. W całej Unii badania techniczne mają być jak u nas

Właściciele motocykli muszą w Polsce jeździć ze swoimi maszynami na badania techniczne tak samo, jak kierowcy samochodów. Jednak w Europie nie jest to standardem. Unia jednak chce, aby wszędzie było jak w Polsce.

Badania techniczne motocykli mają być obowiązkowe w całej Unii Europejskiej.Badania techniczne motocykli mają być obowiązkowe w całej Unii Europejskiej.
Źródło zdjęć: © Getty Images | dusanpetkovic
Szymon Jasina

Unia Europejska chce obowiązku wykonywania badań technicznych dla motocykli we wszystkich krajach wspólnoty. Kwestia ta jest poruszana już od 2014 r., ale napotyka opór ze strony organizacji zrzeszających motocyklistów. Ich zdaniem właściciele jednośladów są świadomi tego, jak ważny jest dobry stan techniczny ich pojazdów, więc obowiązek wykonania badania to tylko sposób na wyciągnięcie od nich pieniędzy.

Wszystko wskazuje jednak na to, że unijni prawodawcy są nieugięci i chcą, aby badania techniczne dla motocykli były obowiązkowe we wszystkich państwach UE. Niedawno usłyszeliśmy, że ten nakaz nie wejdzie w życie jeszcze w 2022 r., ale przygotowywane jest prawo, aby stało się to w 2023 r. – nie wiadomo tylko czy na początku, czy na końcu tego roku.

Jak widać, w tej kwestii wiele zależy od przyzwyczajenia zmotoryzowanych. W Polsce motocykliści podlegają tym samym przepisom, co właściciele samochodów. Pierwsze badanie techniczne muszą wykonać w ciągu 3 lat od pierwszej rejestracji, kolejne po 2 latach, a później już co roku muszą odwiedzać stację kontroli pojazdów.

Już niedługo podobne przepisy będą obowiązywać w całej Unii Europejskiej, o czym muszą pamiętać osoby posiadające jednoślady zarejestrowane w tych krajach, gdzie nie było wymogu robienia badań technicznych. Obowiązkowe kontrole motocykli mają zdaniem ustawodawców poprawić bezpieczeństwo na drogach dzięki sprawdzaniu takich elementów jak hamulce, opony czy światła. Dla części motocyklistów, którzy modyfikują swoje maszyny, więcej obaw może jednak powodować kontrola spalin czy głośności wydechu. Pozostaje też pytanie, czy z obowiązkowych wizyt na stacjach kontroli pojazdów związane będą motocykle zabytkowe.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro