Trwa ładowanie...

Biorą przykład z Polski. W całej Unii badania techniczne mają być jak u nas

Właściciele motocykli muszą w Polsce jeździć ze swoimi maszynami na badania techniczne tak samo, jak kierowcy samochodów. Jednak w Europie nie jest to standardem. Unia jednak chce, aby wszędzie było jak w Polsce.

Badania techniczne motocykli mają być obowiązkowe w całej Unii Europejskiej.Badania techniczne motocykli mają być obowiązkowe w całej Unii Europejskiej.Źródło: Getty Images, fot: dusanpetkovic
d2joget
d2joget

Unia Europejska chce obowiązku wykonywania badań technicznych dla motocykli we wszystkich krajach wspólnoty. Kwestia ta jest poruszana już od 2014 r., ale napotyka opór ze strony organizacji zrzeszających motocyklistów. Ich zdaniem właściciele jednośladów są świadomi tego, jak ważny jest dobry stan techniczny ich pojazdów, więc obowiązek wykonania badania to tylko sposób na wyciągnięcie od nich pieniędzy.

Wszystko wskazuje jednak na to, że unijni prawodawcy są nieugięci i chcą, aby badania techniczne dla motocykli były obowiązkowe we wszystkich państwach UE. Niedawno usłyszeliśmy, że ten nakaz nie wejdzie w życie jeszcze w 2022 r., ale przygotowywane jest prawo, aby stało się to w 2023 r. – nie wiadomo tylko czy na początku, czy na końcu tego roku.

Jak widać, w tej kwestii wiele zależy od przyzwyczajenia zmotoryzowanych. W Polsce motocykliści podlegają tym samym przepisom, co właściciele samochodów. Pierwsze badanie techniczne muszą wykonać w ciągu 3 lat od pierwszej rejestracji, kolejne po 2 latach, a później już co roku muszą odwiedzać stację kontroli pojazdów.

Już niedługo podobne przepisy będą obowiązywać w całej Unii Europejskiej, o czym muszą pamiętać osoby posiadające jednoślady zarejestrowane w tych krajach, gdzie nie było wymogu robienia badań technicznych. Obowiązkowe kontrole motocykli mają zdaniem ustawodawców poprawić bezpieczeństwo na drogach dzięki sprawdzaniu takich elementów jak hamulce, opony czy światła. Dla części motocyklistów, którzy modyfikują swoje maszyny, więcej obaw może jednak powodować kontrola spalin czy głośności wydechu. Pozostaje też pytanie, czy z obowiązkowych wizyt na stacjach kontroli pojazdów związane będą motocykle zabytkowe.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2joget
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2joget
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj