Polacy rzucili się na drogie motocykle. Za to tanich kupują mniej

Na polskim rynku nowych jednośladów spore zmiany. Polacy dużo chętniej kupują drogie maszyny, a sprzedaż tych tańszych maleje. Po ubiegłorocznych spadkach wzrasta też import pojazdów używanych.

Tańsze jednoślady cieszą się mniejszą popularnością. Zyskuje te droższe.Tańsze jednoślady cieszą się mniejszą popularnością. Zyskuje te droższe.
Źródło zdjęć: © Getty Images | JackF
Szymon Jasina

W maju 2021 r. zarejestrowano w Polsce 4429 nowych jednośladów – informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Tradycyjnie lepsza pogoda, ale też koniec efektu nowej normy Euro 5, która spowodowała wzrost rejestracji na koniec 2020 r., spowodowały, że majowy wynik był o 10,06 proc. wyższy niż kwietniowy. Z drugiej strony odnotowano spadek o 5,4 proc. w porównaniu do tego samego miesiąca rok wcześniej.

Główną przyczyną takiej sytuacji jest fakt, że w maju 2021 r. zarejestrowano tylko 1460 motorowerów. Jest to spadek aż o 25,2 proc. Co ciekawe, w tym samym czasie Polacy nabyli 2969 (+8,8 proc.) nowych motocykli. Potwierdzają to sumaryczne wyniki pierwszych pięciu miesięcy roku, które - mimo początku pandemii koronawirusa w marcu i kwietniu 2020 r. - wyglądają następująco: zarejestrowano 4204 (-17,3 proc.) nowych motorowerów i 9392 (+25,6 proc.) nowych motocykli.

Co więcej, widać też zmianę w tym, jakie motocykle w salonach wybierają Polacy. Udział tych z silnikami 125 cm3 znacząco spadł. Zyskały większe i droższe maszyny. Jeśli chodzi o liderów rynku jednośladów to, jak informuje Samar, od stycznia do maja najlepszy wynik uzyskała Honda – 1586 sztuk i wzrost o 41,61 proc. Jeszcze większy wzrost (o 85,4 proc.) do liczby 1359 motocykli odnotowało BMW. Za to trzeci Romet, oferujący motorowery i małe motocykle, sprzedał 1342 nowe jednoślady (spadek o 37,41 proc.).

Jak widać, po kilkuletnim boomie na motorowery i motocykle 125 cm3, który miał swoją kulminację w drugiej połowie 2020 r., rynek już się w pewnym stopniu nasycił. Z drugiej strony znika efekt spadków z początku roku spowodowanych wprowadzeniem normy Euro 5 – z tym że wiele niespełniających jej jednośladów rejestrowano na koniec 2020 r. i faktem jest, że nie wszystkie modele były jeszcze dostępne w nowej specyfikacji.

Na wzrost liczby rejestracji droższych jednośladów może mieć też wpływ fakt, że w czasie pandemii koronawirusa część osób ograniczyła niektóre wydatki, a to przełożyło się na oszczędności, które mogą zostać wydane na nowe pojazdy. Taki scenariusz, że osoby niedotknięte finansowo przez pandemię, będą miały większe fundusze, przewidywało wielu ekspertów.

W porównaniu do 2020 r. widać też ponowny wzrost importu używanych jednośladów. Od stycznia do końca maja 2021 r. zarejestrowano 32 441 jednośladów z zagranicy. To wynik o 16,12 proc. wyższy niż rok wcześniej, w okresie, przez którego dużą część podróże zagraniczne były bardzo utrudnione.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła